27 بهمن 1400 - 10:40 ق.ظ

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

۱۰ تا ۱۵ درصد از مبتلایان کووید درگیر دلتا هستند

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد از ابتلاء به کووید ۱۹ در شرایط کنونی مربوط به سویه دلتا می‌شوند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

به گزارش یاقوت نیوز،

حسین کیوانی اظهار کرد: یکی از خصوصیات اومیکرون این است که زودتر از دلتا به اوج می‌رسد و زودتر از بدن پاک می‌شود اما این در مواردی که فرد

سابقه واکسیناسیون ندارد طولانی‌تر است و تا ۱۵ روز نیز طول می‌کشد. اینکه می‌گویند شخص بعد از ۷ روز می‌توانند سرکار بروند درست است و سازمان جهانی تاکید دارد این افراد در زمان حضور در محل کار از ماسک استفاده کنند.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ۱۰ تا ۱۵ درصد ابتلای مردم امروز دلتا است و دلتا تا ۲۱ روز در ترشحات فرد مبتلا می‌تواند حضور داشته باشد.

برای کاهش روند ابتلاء در شرایط کنونی لازم است دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. باید ماسک بزنیم و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

کیوانی ادامه داد: هر علائمی از سرماخوردگی را باید به دلتا یا اومیکرون نسبت بدهیم. افرادی که واکسن زدند و مبتلا شدند به نسبت کسانی

که واکسن نزدند دوران بیماری را سبک تر گذراندند و افرادی که واکسن نزدند بیشتر کارشان به آی سی یو کشید و ۵۰ درصد این افراد سخت بر می‌گردند.

وی توضیح داد: شاید برای مدتی موجی را اینگونه نداشته باشیم اما با ابتلای کنونی، به ایمنی ۷۰ تا ۸۰ درصد ایمنی جامعه برسیم.

باید چرخه تکثیر ویروس را با رعایت شیوه نامه‌های پزشکی متوقف کنیم.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ویروس تبخال نیز گفت: تبخال دو نوع دارد. نوع یک بیش از ۵۰ درصد مردم مبتلا می‌شوند

و تبخال بر لب و گونه می‌نشیند. اگه استرس یا ورزش سنگین کنید ممکن است درگیر شوید و تبخال در اعصاب ما وجود دارد و

هر از چندگاهی به دلیل استرس‌ها و بی خوابی و تب، این ویروس را تجربه می‌کنند.

کیوانی یادآور شد: در نوع دو، تبخال، ناحیه تناسلی و لگن را درگیر می‌کند و اگر فردی به این ویروس نوع دو مبتلا باشد این تاول‌ها روی پوست بروز می‌کند.

برخی افراد هر یکماه یکبار درگیر این بیماری می‌شوند. برخی تصور می‌کنند که تبخال سرطانزا است اما ویروس تبخال سرطانزا نیست و در بدن نهفته است اما آزاردهنده است.

کد خبر: 48926

منبع: مهر

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0