19 فروردین 1402 - 9:00 ق.ظ

یادداشتی بر آخرین ساخته سعید روستایی

به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است که در ۲۰۲۲ فستیوال کن به نمایش درآمد. سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علی‌محمدی، نیره فراهانی و مهدی حسینی نیا از بازیگران فیلم هستند

فیلم برادران لیلا

درامی خانوادگی، با نگاهی به واقعیت های اجتماعی ، فرهنگی  ایران  با واقعیاتی به نام  فقر، کلاهبرداری، اقتصاد دستوری فروپاشی شده، رقابت های قومی قبیله ای سنتی که دیگر همانند گذشته در بین مردم جایگاهی ندارند.

نوع نگاه  روستایی به مسئله فقر یکی از اصلی‌ترین ترجیع‌بندهای او در فیلم‌هایش است و ایده این فیلم را می توان بیشتر به پدرخوانده معروف سینما  و ایده جانشیی بزرگ فامیل ربط داد.

این فیلم گویای داستان خانواده ایست که در آن پدر خانواده با بازی خوب سعید پورصمیمی به دنبال آرزوی پدر سالاری کلاسیک ایرانی و مورد پذیرش جامعه سنتی ایران است تا جاییکه آینده فرزندان خود را هم فدای این آرزو کرده و تنها دخترش لیلا  تا جایی پیش می رود که پدر را هیچ می انگارد، تحقیر می کند و در انتها ناظر مرگش می شود فیلم حول محور برادران لیلا می چرخد در حالیکه قهرمان داستان خود لیلاست و این جذابیت حتی در انتخاب نام فیلم نیز دخیل است، بازی متفاوت ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده در این فیلم و خارج شدن از کلیشه های همیشگی نشان از توانایی  کارگردان در بازی گرفتن از بازیگر دارد.

فیلمنامه شخصیت محور و بیشتر بر پایه دیالوگ است  البته بیشتر دیالوگ‌های  شعاری  با سکانس‌هایی مفصل و میزانسن‌هایی شلوغ، روستایی مانند  فیلمهای قبلی خود  اینبار هم به سراغ واقعیات تلخ جامعه کنونی ایران رفته  که انگار به مذاق برخی مسئولین نمی سازد و به شدت آنرا مورد انتقاد قرار داده اند مواردی مثل  بالارفتن ثانیه به ثانیه ای نرخ دلار و تورم بیش از حد و غیر قابل کنترل و تآثیراتش بر جامعه و زندگی مردم در این فیلم خلاقانه گنجانیده شده است.

نکته تامل برانگیز دیگر در بطن فیلم اشاره به حقوق کارگران دارد که متاسفانه در قانون کار ایران پایمال می شود. نشان دادن ورشکستگی کارخانه و   سرکوب کارگرانی که حق و حقوق خود را می خواهند توسط نیروهای پلیس و در نهایت گرفتن امضا و پرداخت 3 ماه حقوق به جای یکسال حقوق  به آنها بیانگر دردی از جامعه است.

فیلم در ابتدا ریتم کندی دارد ایرادی است که می توان برای  آن در نظر گرفت  در ده دقیقه ابتدای فیلم با نمایش سکانسهای مختلف ، مخاطب در حال دریافت اطلاعات و نوع روابط کاراکترها با یکدیگر می باشد .

نقطه اوج  حدودا در دقیقه92  در جشن عروسی با نبودن سکه ها و جانشینی بزرگ فامیل اتفاق می افتد ولی از آن به بعد  اتفاقات با ریتم تند به جریان می افتد و همین رعایت‌نکردن ریتم یک‌سان  ایرادی بزرگی برای این فیلم محسوب می شود درکل  از نقطع عطف به بعد باز هم مخاطب دوست دارد با هیجان فیلم را تا پایان بدرقه کند.

نقد: شبدیس بختیاری

کد خبر: 75871

نویسنده: شبدیس بختیاری

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0