19 مرداد 1400 - 8:03 ق.ظ

آیین‌نامه انتخاب شهردار با روح قانون اساسی در تضاد است

گزینه هایی که در آیین‌نامه انتخاب شهردار نمی گنجند

ابوالفضل قربانی؛ نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، آیین‌نامه انتخاب شهردار را با روح قانون اساسی در تضاد دانست و گفت: افراد توانمندی وجود دارند که رشته‌های آنان در این آیین‌نامه وجود ندارد و در این باره محروم شدن از توانمندی این افراد مورد خوبی نیست و چه بسا با روح قانون اساسی نیز در تضاد است.

به گزارش پایگاه خبری یاقوت وطن، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از آیین‌نامه انتخاب شهردار افزود: این آیین‌نامه که در سال ۱۳۹۸ مصوب شده مشکلات عدیده‌ای را در کشور و مخصوصا برای کلان‌شهرها ایجاد کرده است؛ امیدواریم که وزیر کشور و تمام دست اندرکاران هرچه سریع‌تر نسبت به ابطال این آیین‌نامه اقدام کنند چرا که ضرر این آیین‌نامه در مرحله اول متوجه شهرها و مردم شهرها است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد:‌ درحال حاضر افراد توانمندی وجود دارند که رشته‌های آنان در این آیین‌نامه وجود ندارد و در این باره، محروم شدن از توانمندی این افراد مورد خوبی نیست و چه بسا با روح قانون اساسی نیز در تضاد است.

وی خاطرنشان کرد:‌ به نظر می‌رسد افرادی که این آیین‌نامه را نوشتند بیش‌تر جنبه‌ اینکه فرد شهردار حتما از درون شهرداری‌ها باشد را مورد توجه قرار دادند ولی غافل از اینکه در خود شهرداری‌ها نیز افراد توانمندی وجود دارند که رشته آن‌ها آنچه که در آیین‌نامه قید شده نیست.

قربانی یادآور شد: نکته دیگر اینکه بسیاری از رشته‌های مطرح شده در مقطع کارشناسی ارشد به بالا وجود دارد در حالی که در آیین‌نامه صراحت دارد که‌ می‌تواند مدرک شهردار منتخب کارشناسی باشد اما این رشته‌ها مربوط به تحصیلات تکمیلی است و این ناشی از این است که مطالعه خوبی در زمان تنظیم آیین‌نامه در نظر گرفته نشده است.
عضو منتخب شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: برخی از رشته‌ها هستند که در حوزه مدیریت شهری کاربرد بسیار زیادی دارند ولی در بین رشته‌های اعلامی نیستند که موارد زیادی است و قابل بررسی می‌باشد اما نیاز است که این آیین‌نامه هرچه زودتر اصلاح شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص موضوع مدیریت ارشد داشتن شهردار منتخب توضیح داد:‌موضوع بحث مدیریت ارشد نیز به نظر می‌رسد به خوبی تبیین نشده و به آن پرداخته نشده است؛ مدیریت ارشد در شهرداری یک‌طور تعریف می‌شود و سابقه در نظر گرفته می‌شود در صورتی که همین مدیریت ارشد وقتی در سطح بالاتر سابقه را نصف می‌کند که این کار خوبی نیست زیرا بسیاری از افراد در دیگر مکان‌ها هستند که هم‌سطح و هم‌تراز شهرداری هستند و این مشکلی را به مشکلات افزوده است که انتظار می‌رود آیین‌نامه اصلاح شود.
قربانی درخصوص اصلاح در آیین‌نامه تصریح کرد: در حال حاضر در مرحله اول ابطال آیین‌نامه توسط هیأت وزیران و پس از آن بررسی دوباره است.

وی با اشاره به تأثیر آیین‌نامه در روند انتخاب شهردار اصفهان بیان کرد: این آیین‌نامه در حال حاضر برایمان محدودیت‌های زیادی ایجاد کرده و چه بسا برای استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوبی که وجود دارد محدودیت‌هایی ایجاد شده و نه فقط برای ما بلکه برای تمام کلان‌شهرها مشکل ایجاد کرده است.

قربانی در انتها در خصوص زمان‌بر بودن اصلاح آیین‌نامه اظهار کرد: اگر این کار در شرایط فعلی انجام نشود طبق قانون نیاز است که از وزیر کشور مجوز بگیرند و در حال حاضر مشخص نیست که بتوان این مجوز را اخذ کرد یا خیر.

206

کد خبر: 28831

منبع: فارس

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0