22 دی 1400 - 5:07 ب.ظ

کمیسیون مشترک ایران و عمان، فرصتی برای توسعه صادرات استان اصفهان

نشست کارگروه توسعه صادرات استان با ارائه پیشنهادهایی درباره راهکارهای توسعه روابط اقتصادی با عمان و استفاده حداکثری از ظرفیت هیأت اعزامی و اجلاس مشترک ایران و عمان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، فرشته امینی، عضو هیئت‌رئیسه و نایب‌رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به گزارش اتاق بازرگانی اصفهان درباره موانع و مشکلات کلان صادرات به عمان آماده برای طرح در هیئت مشترک، افزود: سطح نیازها و درخواست‌های بنگاه‌های اقتصادی به اندازه سطح تجارت اصفهان و عمان بالا است و اتاق بازرگانی در این حوزه به ارائه مشاوره و اطلاع‌رسانی به فعالان و بنگاه‌های اقتصادی استان پرداخته است.
امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان نیز گفت: بر اساس آخرین اطلاعات اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان قرار است در ایران برگزار شود و در صورت واگذاری میزبانی به اصفهان از تمام ظرفیت‌های استانداری برای برگزاری مطلوب آن استفاده می‌کنیم.
وی افزود: 85 درصد گردشگرانی که از عمان به کشورمان سفر می‌کنند گردشگر سلامت هستند و اگر بتوانیم از این ظرفیت در اصفهان بهره ببریم خط پروازی اصفهان-عمان نیز برقرار خواهد شد. در حوزه ورزشی، مذهبی و صنعت و معدن نیز می‌توان همکاری‌های خوبی میان دو کشور شکل داد.
همچنین ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در تلاش هستیم در توافق‌نامه‌ای که در نشست مشترک میان وزرای دو کشور ایران و عمان امضا می‌شود مواردی درباره استان اصفهان را نیز لحاظ کنیم تا در نهایت حجم صادرات استان به عمان را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه عمان از دیرباز روابط خوبی با کشورمان داشته است، افزود: این کشور محدودیتی در صادرات به کشورهای دنیا ندارد و باید از این فرصت حداکثر استفاده را برد.
همچنین علیرضا سالاریان، مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به لغو خط پروازی اصفهان-عمان به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: با وجود فضای مجازی، تأسیس دفتر و حضور فیزیکی در کشورهای مقصد صادراتی چندان توجیهی ندارد.

بنابراین با رفع موانع داخلی و انجام چند سفر کوتاه این ارتباطات به خوبی برقرار می‌شود و به شرط صادرات محصولات باکیفیت از سوی تجار اصفهانی این ارتباط عمیق و ماندگار خواهد شد.
وی با اشاره به سابقه تشکیل کمیسیون مشترک تجاری با سایر کشورها مانند روسیه و قطر اضافه کرد: متأسفانه در این کمیسیون‌ها مسائل اصفهان به حاشیه می‌رود و ببیشتر به مسائل مرکز و تهران پرداخته می‌شود.
همچنین مهرداد فلاح، رایزن بازرگانی ایران در مسقط گفت: سازمان توسعه تجارت معتقد است چون عمان عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس است امکان مذاکره و امضای توافقنامه مستقیم با این کشور وجود ندارد که طرف عمانی خلاف این صحبت را مطرح می‌کند.
وی با بیان اینکه تجار هندی‌ حضور پررنگی در عمان دارند، افزود: البته عمانی‌ها هیچ امتیاز خاصی به هندی‌ها نداده‌اند و این کشور برنامه مدون و خوبی برای موفقیت تجاری در عمان داشته است.
در ادامه روح‌الله میرزاامیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در یک سال و نیم اخیر بر چند کشور تمرکز داشته و میزهای تجارت با کشورهای هدف فعال شده است.

در این راستا حدود 10 میز توسعه  تجارت درباره عمان برگزار شده است و شرکت‌های اصفهانی می‌توانند به‌صورت تخصصی از اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان مشاوره بگیرند.

از طرف دیگر حمل‌ و نقل یکی از مهم‌ترین موانع توسعه صادرات به عمان است و استفاده از بندر اصلی عمان برای تجار ایرانی تسهیل نشده و پیشنهاد می‌کنیم طرح توسعه یکی از بنادر این کشور به‌صورت انحصاری به کشورمان واگذار شود. همچنین احیای خط هوایی اصفهان-مسقط نیز باید انجام شود.

کد خبر: 47269

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0