16 دی 1400 - 3:15 ب.ظ

کانی گراوان، چشمه ای به سختی سنگ و ظرافت آب

چشمه کانی گراوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی‌ به حساب می‌آید که حدود ۱۲ کیلومتر از شهرستان سردشت فاصله دارد.  این چشمه جاذبه‌ای‌ است که از دل زمین می‌جوشد؛ در اطراف خود جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد. 

به گزارش یاقوت نیوز، چشمه کانی گراوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان غربی‌ محسوب می‌شود که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از گوشه و کنار کشور است. آب سرد این چشمه به‌دلیل شوری، غیرقابل‌شرب است. رسوب املاح موجود در چشمه با گذر زمان، سازه آهکی رنگارنگی در اطراف آن به وجود آورده که بر زیبایی‌های چشمه افزوده است. به‌علاوه فعل‌ و انفعالات شیمیایی آب چشمه موجب شده است تا هر ساله ارتفاع این سازه افزایش یابد. در زمستان‌ها سازه آهکی یخ می‌زند، در حالی که آب چشمه به‌دلیل وجود نمک در آن همچنان جریان دارد. علت نامگذاری این چشمه مشخص نیست. بسیاری از افراد محلی نام آن را اصطلاحی در زبان کردی تفسیر می‌کنند. در زبان کردی «گراوان» به معنی آبی سخت و سنگین است و شاید به‌دلیل وجود املاح زیاد در آب این چشمه، آن را چشمه گراوان نامیده‌اند.

  • ویژگی های چشمه کانی گراوان

کانی گراوان از چشمه‌های غنی آب‌ معدنی است که میزان املاح محلول در آب آن بالغ‌ بر یک گرم در لیتر است. خواص درمانی این چشمه بسیار است و می‌توان آن را در دسته‌بندی چشمه‌های آب‌معدنی گازدار جا داد که در بسیاری از امور زیبایی و پوست کاربرد دارد. در واقع، شهرت اصلی چشمه کانی گراوان به‌دلیل جوشیدن آبی با خواص مفید و مورداستفاده در درمان‌های بیوفیزیولوژیکی است. وجود املاح معدنی و طبیعی در آب چشمه کانی گراوان باعث گسترش گردشگری درمانی در منطقه شده است و همه ساله گردشگران بسیاری را برای درمان بیماری‌های ‎پوستی، دردهای استخوانی و همچنین بیماری‌های چون روماتیسم و دردهای عضلانی به شهرستان سردشت و روستای کانی گویز هدایت می‌کند. این آب پس از جریان در سطح زمین از خود موادی به جا می‌گذارد که با گذشت زمان، توده‌ای مخروطی شکل جالب خلق می‌کند و تپه‌ای رنگارنگ پدید می‌آورد. وجود این تپه در میان طبیعت سرسبز منطقه، منظره‌ای چشم‌نواز با طیف رنگی زیبایی ایجاد کرده است. این سازه آهکی که چشمه از درون آن می‌جوشد، حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد.  رودخانه‌ای که از پای این سازه طبیعی می‌گذرد، رودخانه هرمزآباد است. این رود در فصل بهار پرآب می‌شود، محیط پیرامون خود را سیراب می‌کند و منظره‌ای دلنشین و سرسبز با دشت‌هایی پر از گل را به ارمغان می‌آورد. آبی که از این چشمه بیرون می‌آید بعد از طی مسیر خود به رودخانه زاب کوچک می‌ریزد.

  • بهترین زمان بازدید

اوج زیبایی‌ این منطقه در بهار و تابستان است که با رودهای پرآب، مناظر سرسبز و آب و هوای مطبوع خود را نشان می‌دهد. با فرارسیدن پاییز و آغاز زمستان، چشمه و طبیعت اطراف آن همچنان زیبایی خود را دارند و یخ‌زدن و سفیدپوش شدن تپه آهکی در این فصول، گردشگران و طبیعت دوستان را با منظره‌ای بی‌نظیر و تماشایی روبه‌رو می‌کند.

  • مسیر دسترسی

برای بازدید از چشمه کانی گراوان کافی است، در مسیر جاده سردشت-مهاباد حرکت کنید و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در این جاده برانید. پس از شهر راور، از جاده خاکی عبور کنید و از میان گندم‌زارها و جنگل‌های بلوط رد شوید و به‌سمت غرب بروید. پس از چند دقیقه رانندگی در این جاده به چشمه زیبای کانی گراوان می‌رسید. از جاده‌ اصلی تا محل چشمه گراوان در کنار رودخانه حدودا یک کیلومتر جاده‌ خاکی وجود دارد که بهتر است آن را پیاده بروید. اگر وسیله شخصی ندارید، از مهاباد یا سردشت، تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی شما را به شهر بربط می‌رسانند.

کد خبر: 46954

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0