31 خرداد 1401 - 12:05 ق.ظ

تاثیر مثبت حذف ارز ترجیحی بر توسعه کشاورزی:

کالای ارزان موجب قاچاق معکوس می‌شود

حذف ارز ترجیحی در کشاورزی تاثیرات مثبتی دارد وقتی که کالایی ارزان باشد قاچاق معکوس هم رخ می‌دهد و کالا به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه همه مشکلات اقتصادی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی نیست، گفت: حذف ارز ترجیحی در کشاورزی تاثیرات مثبتی دارد وقتی که کالایی ارزان باشد قاچاق معکوس هم رخ می‌دهد و کالا به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

به گزارش فارس،  ‌عباس آرگون‌ در مورد ضرورت‌های حذف ارز 4200 تومانی، اظهار کرد: بنده موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و هستم، معتقدم اصلا نباید این تفاوت ایجاد می‌شد و  ارز ۴۲۰۰ تومانی به وجود می‌آمد که بخواهیم آن را حذف کنیم. وی افزود: حذف شدن ارز ترجیحی انتفاع بیشتری دارد و هر چه دیرتر حذف شود هزینه ها افزایش پیدا می کند، بدون شک اگر این کار دو سال پیش انجام شده بود شرایط بهتر و راحت تر از الان بود. وی با بیان اینکه دولت تصمیم خوبی در مورد حذف ارز ترجیحی اتخاذ کرده است، افزود: اگر در بحث های دیگر مشکل وجود دارد نباید آن را به موضوع حذف ارز 4200 تومانی ربط دهیم. اگرچه هم اکنون در کشور مشکلات تورم، تحریم و مراوده با دنیا را داریم اما نباید همه موضوعات را به هم ربط دهیم. تعاملات با دنیا مزیت‌هایی دارد اما ربطی به حذف ارز 4200 تومانی ندارد. ارز ترجیحی باید حذف شود تا بتوانیم به سمت ارز تک‌نرخی برویم و از جامعه هدف به صورت مستقیم حمایت کنیم.

***** همه مشکلات اقتصادی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی نیست‌

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه متغیرهای اقتصادی دچار بیماری و مشکلاتی شده اند و حذف ارز ترجیحی هم در آن بی تاثیر نیست، اما همه مشکلات اقتصادی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی نیست. بدون شک باید به سمت اصلاحات اقتصادی قدم برداریم و این اصلاحات هم هزینه های خاص خود را دارد. بحث قیمت گذاری، اقتصاد دولتی و دستوری همگی باید حذف شوند و باید کمک کرد که بخش خصوصی توسعه بیشتری پیدا کند تا با اشتغالزایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهتری در کشور فراهم شود.

‌وی در پاسخ به این سوال که «واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزان، موجب شد بخش بسیار بزرگی از اشتغال بر بخش کشاورزی از دست برود و این ارزها به جای توسعه اقتصادی و رونق اشتغال کشاورزی موجب اعطای یارانه به کالاهای وارداتی شود، نظر شما در این رابطه چیست و آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند آغاز اقتصادی شدن بخش کشاورزی و بهره وری تولید کالاهای اساسی باشد؟» گفت: حذف ارز ترجیحی در بحث کشاورزی تاثیرات مثبتی خواهد داشت، اما باید متناسب با واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد، دلایلی که باعث رشد ارز و تورم می‌شوند را اصلاح کنیم. زمانی که همه مولفه ها رشد میکنند بدون شک تورم و قیمت ها هم بالا می‌روند. نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: زمانی که هزینه دستمزد بالا می‌رود قیمت ها هم افزایش پیدا می کند. هم اکنون هزینه دستمزد در بخش خصوصی به حداقل ۵۷ درصد رسیده و این موضوع اثر خود را در بخش تمام شده تولید می گذارد به همین دلیل باید ریشه های تورم زایی شناسایی و درمان شوند. آرگون در مورد این سوال که انتقال کامل یارانه کالاهای اساسی به انتهای زنجیره و اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف‌کننده، موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت این یارانه مستقیم به مردم خواهد شد؛ نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ گفت: این اقدام به عدالت نزدیکتر است و تاثیر خواهد داشت، اما روش های پرداختی باید مشخص شود که مجدد تورم زا نشود.

وی در‌ پاسخ به این سوال که به نظر شما اعطای یارانه کالاهای اساسی موجب قاچاق گسترده، از بین رفتن خودکفایی و فساد و رانت در زنجیره توزیع کالاهای اساسی شده است؟ گفت: عوامل متعددی در این خصوص دخیل هستند، اما این عامل هم تاثیرگذار بوده است. وقتی که کالایی ارزان باشد قاچاق معکوس هم اتفاق می‌افتد و کالا به کشورهای همسایه قاچاق می شود و مردم کشورمان نمی توانند از محصولات به خوبی استفاده کنند.

کد خبر: 71185

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0