30 خرداد 1401 - 2:00 ب.ظ

«چخ چخی‌ها» روی دیگر زندگی مدافعان حرم

کتاب «چخ چخی‌ها»؛ نگاهی به نشاط و شوخ طبعی در زندگی و جهاد شهدای مدافع حرم، با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و ناصر جوادی، نویسنده کتاب در مشهد مقدس رونمایی شد.

 

 

کتاب «چخ چخی‌ها»؛ نگاهی به نشاط و شوخ طبعی در زندگی و جهاد شهدای مدافع حرم، با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و ناصر جوادی، نویسنده کتاب در مشهد مقدس رونمایی شد.

جوادی، نویسنده کتاب در بخشی از مقدمه خود درباره نگارش «چخ چخی‌ها» اینطور آورده است: «کشف رگه‌های طنز در معدن شهید رضا سنجرانی، مرا ترغیب کرد تا به سراغ فیلم‌ها و خاطرات باقیمانده از دیگر شهدای مدافع حرم بروم. به شهدایی مانند مرتضی عطایی، حسن قاسمی‌دانا و جواد محمدی رسیدم که یکی از دیگری بذله‌گوتر و شوخ‌طبع‌تر بودند. احساس ‌کردم روحیۀ طنازی بین شهدای مدافع حرم از ویژگی‌های مغفول‌مانده‌‌ای است که متأسفانه در میان انبوه کتاب‌هایی که توسط مؤسسات مختلف و افراد دغدغه‌مند تولید شده، کمتر به آن پرداخته شده است. کسانی که در دل آتش و جنگ و در میان باران خمپاره و موشک هم دست از مزاح بر نمی‌داشتند؛ مردانی که دلاوری‌شان در میدان‌های نبرد، بر تن دشمن داعشی و تکفیری رعشه می‌انداخت و شوخ‌طبعی‌شان در سنگر خودی، دوستان را به قهقهه وا می‌داشت…

این مجموعه شامل خاطراتی است از بازیگوشی‌های نوجوانی، شوخ‌طبعی‌های جوانی، موقعیت‌های طنز روزهای فعالیت در بسیج و آموزش‌های نظامی، رندی‌ها و اتفاقات جالب دربارۀ تلاش و تحمل سختی‌ها برای رفتن به سوریه و نهایتاً خاطرات جنگ با داعش در سوریه که بذله‌گویی و موقعیت طنز و بازیگوشی و رندی را باهم دارد. در بخش‌هایی از کتاب، روایت‌ها از زبان خود شهید است که در زمان حیات آن‌ها را بیان کرده و گاهی راوی خاطرات، رزمندگانی هستند که هنوز هم افتخار دفاع از حرم آل الله را دارند و مترصد فرصتی برای جان‌فشانی‌اند. از راویان مایل به گمنامی، اسم مستعار یا نام جهادی‌شان را آورده‌ام. در این کتاب از شهیدان مصطفی صدرزاده، رضا سنجرانی، حسن قاسمی‌دانا، مرتضی عطایی، جواد محمدی، جواد کوهساری، حسین محرابی و رضا اسماعیلی خواهید خواند که همه به خوشنامی و خوش‌مشربی شهره‌ بودند.»

کد خبر: 71160

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0