12 خرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

چابهار تنها شهر اقیانوسی ایران

چابهار یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان و همچنین تنها شهر و البته تنها بندر ایران است که به طور مستقیم با یک اقیانوس یعنی اقیانوس هند در ارتباط است.

 

چابهار یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان و همچنین تنها شهر و البته تنها بندر ایران است که به طور مستقیم با یک اقیانوس یعنی اقیانوس هند در ارتباط است. این شهر از نظر اقتصادی و گردشگری جزو مهم ترین شهرهای بندری است که می تواند کشورهایی نظیر روسیه و افغانستان را به اقیانوس و همچنین کشور هند متصل کند.

چابهار که در همسایگی شهر های کنارک و دشتیاری قرار گرفته است، در گذشته با پاکستان هم مرز بود که امروزه با ارتقاء بخش دشتیاری این شهر دیگر با پاکستان هم مرز نیست. این شهر در نزدیک خط استوا واقع شده و به همین علت چندان تغییر آب و هوایی در آن رخ نمی دهد؛ ولی با این حال چابهار بهترین و معتدل ترین هوا را بین شهر های جنوب کشور دارد.  جالب است بدانید این شهرستان در ابتدای شهریور تحت تأثیر بادهای قطب جنوب قرار می گیرد که به اصطلاح به آن بادهای 120 روزه می گویند.

  • آداب و رسوم ، فرهنگ و زبان مردم چابهار

مردم چابهار لباس های بسیار زیبا و سوزن دوزی شده ای دارند که بسیار متنوع و خوش رنگ هستند. باستان شناسان بر این باور هستند که طرح لباس های مردم چابهار از سنگ نوشته های قبل از تاریخ برگرفته شده اند که ظاهری بسیار جذاب تر و با ارزش تر به آن ها می دهد. لباس زنان بلوچ نیز پیراهنی بلند و زیبا است که در کنار آن از جامگ و پاجامگ، نوعی روسری به نام تکو و سیرگ و همچنین جوراب و کفش های مخصوصی استفاده می کنند. مردان نیز از جامگ و پاجامگ مردانه و همچنین پیراهن و شلوار گشاد بلوچی استفاده می کنند. همچنین آن ها از عمامه هایی به نام ” پاک ” و دستمال سری به نام ” مسر ” نیز بهره می گیرند. مردم چابهار همچنین موسیقی بسیار جذابی دارند که در مراسمات عید فطر شما می توانید شنونده نواهای سرنا، دهل و طبل باشید. این مردم همچنین غذا های خاص و مخصوصی دارند که اکثرا تند مزه هستند. اکثر خوراکی این مردم از ماهی و میگو و همچنین خرما تهیه می شود اما از تنوع بالایی برخوردار است. از غذاهای معروف چابهار می توان به پلوزعفرانی، تنورچه، بت ماش، تخلان، تباهگ، تیموش و دوتینی، دوغ پا و شیرینی چنگال اشاره نمود.

  • آب و هوای تنها شهر اقیانوسی ایران

به علت این که چابهار در نزدیکی مدار رأس السرطان و همچنین خط استوا قرار گرفته است دارای آب و هوایی گرمسیری معتدل با رطوبت نسبی می باشد. این منطقه در زمستان گرم ترین شهر کشور و در تابستان خنک ترین شهر جنوبی است. به طور کلی در این شهر تغییر آب و هوایی چندانی رخ نمی دهد فقط در دو ماه پایانی بهار رطوبت هوا کمی بالا می رود. همچنین این خطه از کشورمان سوغاتی های بسیار متنوع و جذابی دارد. از این سوغاتی ها می توان به عنوان صنایع دستی همچون بلوچی دوزی یا همان سوزن دوزی، سکه دوزی، زری دوزی، وسایل زینتی، معرق صدف، گلیم بافی، حصیر بافی و تراش سنگ های قیمتی اشاره نمود که بسیار زیبا و چشم نواز هستند.

  • جاذبه های گردشگری بندر چابهار

شهر چابهار جزو شهر های قدیمی و همچنین بندری است. به همین علت هم از نظر مکان های تاریخی و هم از نظر مکان های طبیعی جاذبه های گردشگری فراوانی دارد.  از مکان های تاریخی این شهر قدیمی می توان به مسجد جامع دزک، موزه محلی، قلعه پیرو گت و همچنین مسجد جامع تیس اشاره نمود. از مکان های طبیعی نیز می توان به بندر گواتر، گل فشان، تالاب لیپار و کوه های مینیاتوری اشاره کرد.

کد خبر: 70378

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0