26 تیر 1401 - 3:00 ب.ظ

پیش‌بینی رشد 2.5‌ برابری تجارت ایران و روسیه‌

کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه در حال حاضر تجارت ایران با روسیه 4 میلیارد دلار است، گفت: در چهار سال آینده و با توجه به عزم جدی دو طرف، این عدد می‌تواند تا 10 میلیارد دلار رشد داشته باشد.

میرهادی رهگشای‌ درباره تمدید قانون تجارت آزاد ایران و اوراسیا توسط پوتین، با اشاره به تأثیر ایران در کریدور شمال-جنوب و بخش تجارت خارجی کشورهای آسیای میانه با کشورهای جنوب آسیا، اظهار کرد: باتوجه به سفر پیش‌ِ روی رئیس جمهور روسیه به ایران، می‌توان عزم جدی دو کشور مخصوصا روسیه را در خصوص گسترش روابط تجاری را ملاحظه کرد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه در حال حاضر تجارت ایران با روسیه 4 میلیارد دلار است، افزود: در چهار سال آینده و با توجه به عزم جدی کشورها این عدد می‌تواند تا 10 میلیارد دلار رشد داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین، تاکید کرد: با توجه به این جنگ و تحریم شدن روسیه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، آنها احساس نیاز بیشتری به ایران کرده و همین مساله نیز سبب شده است آنها خواستار روابط نزدیکتری با کشورمان شده‌اند.

رهگشای در ادامه با بیان اینکه ایران نیز باید از این فرصت به دست آمده استفاده حداکثری را ببرد، تصریح کرد: تمدید قانون تجارت آزاد ایران و اوراسیا می‌تواند گام بلند در زمینه رشد تجارت خارجی ایران با آسیای میانه و روسیه باشد، ایران نیز باید زیرساخت های ترانزیتی خود را گسترش دهد.

وی افزود: زیرساخت‌های بنادر در شمال و جنوب کشور، ‌جاده، ریل و زیرساخت‌های لجستیکی و از این قبیل باید در کشور فراهم باشد تا ایران بتواند از این فرصت به خوبی استفاده کند؛ دولت در این زمینه باید یک عزم جدی را داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه گفت: کاهش تعرفه تجاری، توافقات گمرکی، حل شدن مشکلات نقل و انتقال پول بین دو کشور از جمله موضوعاتی است که باید بعد از امضای توافقنامه‌ها بین دو کشور حل شود و همین مساله می‌تواند کمک زیادی به گسترش روابط میان ایران و روسیه کند.

رهگشای ادامه داد: واردات کالاهای اساسی مانند گندم و نهاده‌های دامی از روسیه، صادرات محصولات نهایی دامی و محصولات دانش بنیان می‌تواند در کوتاه‌مدت حجم روابط میان ایران و روسیه را افزایش دهد، اما در میان مدت و بلندمدت باید مشکلات زیرساختی حل شود.

وی تاکید کرد: تجارت ما با روسیه از نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و در صورتی که مشکلات برطرف شود، حجم تجارت ایران با این کشور و کشورهای منطقه اوراسیا می تواند 2 تا 3 برابر شود.

کد خبر: 72193

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0