25 خرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

پشت‌پرده اظهارات وزیر خارجه عراق علیه ایران | دولت عراق فواد حسین را تنبیه کند

کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است که اظهارات نه حرف فواد حسین است، نه بارزانی، بلکه دیکته و ادبیات آمریکا و رژیم صهیونیستی است که در راستای بحران‌زایی در روابط تاریخی ۲ کشور همسایه و مسلمان گام برمی‌دارند.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در روزهای اخیر در گفت‌وگو با یک شبکه مصری اظهارات غیردوستانه‌ای درباره ایران مطرح و ادعا کرد جمهوری‌اسلامی در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند؛ ادعایی که خالی از حقیقت بودن آن با توجه به حمایت‌های ایران از دولت‌های این کشور، به‌ویژه در ۲ دهه اخیر، به‌وضوح قابل مشاهده است. دخالت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان‌سعودی در عراق همواره به‌عنوان تهدیدی علیه منافع ملی ایران مطرح بوده‌است، اما وزیر امورخارجه عراق بدون اشاره به چنین دخالت‌هایی که بعضا نمود عینی هم داشته، جمهوری‌اسلامی را به دخالت در امور عراق متهم می‌کنند.

این درحالی است که ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس‌از بحران داعش، کمک‌های بی‌شائبه‌ای به عراق کرده‌است. به‌نظر می‌رسد مقصود اصلی وی، حملات اخیر سپاه‌پاسداران به اهداف صهیونیستی در اربیل اقلیم کردستان عراق بوده‌است. هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب‌آسیا معتقد است اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عراق دیکته مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی است که از زبان فواد حسین جاری می‌شود. گفت‌وگوی همشهری با سیدافقهی را در ادامه می‌خوانید.

پشت‌پرده اظهارات وزیر خارجه عراق | آمریکا در این کشور به فعال مایشاء تبدیل شده | پاسخ عجیب عراقی ها درباره حضور گروهک های ضد انقلاب در خاک این کشور
هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب‌آسیا

به‌نظر شما اظهارات غیردوستانه اخیر فواد حسین با چه اهدافی بیان شده‌است؟

برای اینکه به نیت اصلی وزیر امورخارجه عراق در بیان چنین مطالبی پی ببریم، ابتدا باید به پیشینه وی اشاره کنیم. انکارپذیر نیست که فواد حسین متأثر از مسعود بارزانی است و وابستگی شدیدی به اقلیم کردستان عراق دارد. با توجه به اینکه او متأثر از تشکیلات حزب دمکرات عراق است و این حزب هم رویکرد آمریکایی – صهیونیستی دارد، بنابراین اظهارات اخیر او چندان تعجب‌برانگیز نیست، چراکه فواد حسین تحت‌تأثیر القائات آمریکایی‌ها چنین مطالبی را بیان کرده‌است. هرگز فراموش نمی‌کنیم که در سال ۲۰۱۷ اقلیم با برگزاری رفراندومی، خواست که از دولت مرکزی عراق جدا شود و اعلام جمهوری مستقل کند. این موضوع با عکس‌العمل‌های داخلی و خارجی بسیاری مواجه شد و ایران و ترکیه نیز با آن مخالفت کردند، چراکه نوعی تجزیه به‌حساب می‌آمد و زمینه‌ساز ایجاد آشوب می‌شد. علاوه‌براین، مقام‌های اقلیم نیز منکر روابط نزدیک در سطوح مختلف با رژیم صهیونیستی نیستند. حمله اخیر سپاه‌پاسداران به مرکز جاسوسی و امنیتی موساد در اربیل نیز نشان‌ داد مقام‌های اقلیم همکاری‌های نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند و اظهارات اخیر فواد حسین نیز که نزدیکی محسوسی به مسئولان اقلیم دارد، از همین خاستگاه بیان شده‌است.

این اظهارات چرا در شرایط سیاسی کنونی عراق بیان شده‌ است؟

فرافکنی اخیر وزیرامورخارجه عراق در شرایطی است که این کشور از ثبات سیاسی مناسبی برخوردار نیست و تشکیل پارلمان عراق وضعیت نامعلومی دارد. شاهد فشارها و دخالت‌های آمریکا نیز در این زمینه بوده‌ایم. ازسوی دیگر، به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها می‌کوشند در این میان جمهوری‌اسلامی را نیز از بحران‌سیاسی کنونی عراق متأثر کنند تا بخشی از فشارها به ایران منتقل شود. بنابراین معتقدم اظهارات نه حرف فواد حسین است، نه بارزانی، بلکه دیکته و ادبیات آمریکا و رژیم صهیونیستی است که در راستای بحران‌زایی در روابط تاریخی ۲ کشور همسایه و مسلمان گام برمی‌دارند.

ادعای دخالت ایران در امور عراق درحالی است که وزیر امورخارجه این کشور هیچ اشاره‌ای به دخالت‌های آشکار آمریکا در این کشور نمی‌کند. این رویکرد چه دلیلی دارد؟

پرواضح است چنین اظهاراتی که خلاف عرف دیپلماتیک محسوب می‌شود، دیکته‌شده ازسوی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست. چطور می‌شود که فواد حسین در برابر دخالت‌های ویرانگر و چندین‌ساله آمریکا در این کشور سکوت می‌کند؟ آمریکا از سال ۲۰۰۳ بدون مجوز سازمان ملل و به بهانه جلوگیری از تولید سلاح‌های کشتارجمعی و شیمیایی حمله وحشیانه‌ای را ‌علیه عراق به‌راه انداخت و زیرساخت‌ها و نیروهای مسلح این کشور را از بین برد. آنها حتی اجازه ندادند عراق،  ارتش جدیدی با سلاح‌ها، ساختار و تجهیزات نوین تشکیل دهد که کارآمد باشد. به همین دلیل هم بود که در سال ۲۰۱۴ شاهد بودیم که یک سازمان تروریستی در یک شب موفق شد ۳ استان پهناور این کشور را تصرف کند. آمریکایی‌ها در زمینه دخالت در امور داخلی عراق تا جایی پیش رفته‌اند که این کشور مجبور شد توافق ۲۰ ساله خود را با چین به ارزش تقریبی ۴۵۰ میلیارد دلار که در زمان عادل عبدالمهدی منعقد شده بود، با فشار آمریکا لغو کند. آنها حتی در بانک مرکزی عراق نماینده دارند تا بر چرخه‌های مالی این کشور نظارت کند. وزیر امورخارجه عراق این دخالت‌ها و همچنین اعمال‌نفوذ آمریکا در انتخابات عراق و حتی تشکیل کابینه را نادیده می‌گیرد و درمقابل ایران را به دخالت در امور این کشور متهم می‌کند. فواد حسین چرا درباره عملیات تروریستی ارتش آمریکا در خاک این کشور که منجر به شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، ساکت است؟ او درحالی به ایران انتقاد می‌کند که کشورمان بیشترین زحمت را در این کشور برای بیرون راندن داعش متحمل شد.

چه نمونه‌های دیگری را برای دخالت کشورهای دیگر در عراق می‌توان اشاره کرد؟

دخالت‌های سفیر سابق عربستان‌سعودی در امور داخلی عراق تا اندازه‌ای بود که وزارت امورخارجه این کشور مجبور به اخراج این سفیر شد. ترکیه نیز نمونه دیگری است که حتی در شمال عراق پایگاه دارد و مرتب به بهانه تعقیب پ. ک.ک وارد مناطق شمالی این کشور می‌شود. ۹۵ درصد از آب عراق از ترکیه می‌آید و فعالیت‌های آنکارا در سدسازی و… سبب شده امروز عراق با خشکسالی گسترده‌ای مواجه شود که نمود واضح آن را در تشکیل ریزگردهایی می‌بینیم که کشور ما را هم تحت ‌تأثیر قرار داده‌است. ترکیه درحال نابودی بافت کشاورزی عراق است، اما نمی‌شنویم عراق به این رفتار اعتراض کند. درمقابل چگونه است که ایران که به عراق برق می‌دهد، گاز می‌دهد و آنها پولش را هم نمی‌دهند، اما متهم به دخالت در امور این کشور می‌شویم؟ آمریکا علنا نفت عراق را می‌دزدد، اما چرا وزیر امورخارجه این کشور موضعی نمی‌گیرد؟ اینها نشان می‌دهد اظهارات اخیر فواد حسین دیکته شده از جای دیگری است.

چرا با وجود اینکه ایران بارها اعلام کرده اقلیم به کانونی برای تحرکات ضدامنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده، اما مقام‌های عراقی اقدام مؤثری در این زمینه انجام نمی‌دهند و واکنش ایران را دخالت در امور کشورشان قلمداد می‌کنند؟

اصلی‌ترین دلیلش می‌تواند این باشد که آمریکا در این کشور به فعال مایشاء تبدیل شده‌است؛ این موضوع تا جایی است که حتی با اعتراض احزاب و گروه‌های مختلف عراقی نیز مواجه شده‌است. انسداد سیاسی کنونی که پارلمان این کشور را در خطر تعطیلی قرار داده، ناشی از دخالت‌های مستقیم آمریکاست. ازسوی دیگر فعالیت‌های ضدامنیتی موساد در اربیل موضوعی است که مسئولان کشورمان بارها در مکاتبات رسمی درباره آن به مقام‌های عراقی هشدار داده‌اند و اسناد و مدارک مستند و غیرقابل خدشه‌ای نیز در این زمینه ارائه شده‌است، اما دولت مرکزی عراق می‌گوید بی‌تقصیر است و موضوع را به مقام‌های اقلیم ارجاع می‌دهد و مسئولان این منطقه نیز تنها منکر می‌شوند. درباره فعالیت گروهک‌های ضدانقلاب با نام و نشان و موقعیت دقیق به مقام‌های اقلیم پایگاه‌های آنان و حتی انبار تسلیحاتی‌شان را نیز معرفی کرده‌ایم، اما آنها منکر می‌شوند و می‌گویند عده‌ای پناهجو هستند. نکته این است که با انکار، مسئله حل نمی‌شود و روابط آسیب می‌بیند. عوامل سرسپرده به روابط دوجانبه آسیب می‌زنند. دولت عراق باید وزیر امورخارجه این کشور را تنبیه کند و فواد حسین هم باید عذرخواهی کند. اظهارات اخیر او را می‌توان از این جهت خطرناک دانست که بازی با سرنوشت ۲‌ملت ‌است.

کد خبر: 71000

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0