11 خرداد 1402 - 11:00 ق.ظ

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان به کار خود پایان داد

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان در تاریخ ۱۰ خردادماه سال جاری در شهر تاشکند برگزار شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از شاتا،‌ریاست کمیسیون مشترک پانزدهم را سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و لذیذ قدرت‌اف،‌ وزیر سرمایه‌گذاری،‌ صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان بر عهده داشتند.

نیازی در پایان این اجلاس گفت: در این کمیسیون مشترک دو طرف در حوزه‌های تجارت، صنعت، معدن؛ همکاری‌های اقتصادی؛ همکاری‌های کشاورزی؛ علمی و فناوری و گردشگری و فرهنگی و ورزشی؛ حمل‌ونقل؛ و نفت و انرژی به مذاکره پرداختند.

وی افزود: در جریان این اجلاس علاوه بر سند نهایی اجلاس کمیسیون مشترک، دو سند در حوزه نقشه راه افزایش تبادلات تجاری به ۱ میلیارد دلار تا افق ۱۴۰۴ و برنامه اجرایی در حوزه ورزش به امضا رسید.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: مذاکراتی نیز در خصوص نهایی سازی برخی اسناد مهم در حوزه‌های تجارت ترجیحی، بیمه، حمل‌ونقل و سایر موضوعات مشترک داشتیم که قرار شد اسناد آنها در سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران به امضا برسد.

گفتنی است نیازی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این اجلاس، ملاقات و گفتگوهایی با مقامات ازبکستان از جمله نخست‌وزیر ازبکستان و مقامات ارشد وزارت کشاورزی و علوم، تحقیقات و نوآوری ازبکستان و وزیر سرمایه‌گذاری،‌ صنعت و تجارت ازبکستان داشت.

همچنین برگزاری همایش تجاری با حضور تجار دو طرف در حوزه‌های مختلف یکی از رویدادهای انجام‌شده در حاشیه برگزاری این اجلاس بود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر خود به ازبکستان، بازدید از مرکز تجاری ایران در تاشکند، ملاقات با ایرانیان مقیم و هیأت تجاری همراه ایرانی و ازبکستانی،‌ بازدید از پارک فناوری یشن آباد ازبکستان به منظور توسعه همکاری‌ها در بخش علوم و فناوری را در دستور کار دارد.

توسعه همکاری ایران و ازبکستان در کشت فراسرزمینی و فناوری زیستی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت که به منظور برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان به تاشکند سفر کرده با یولداش‌اف معاون وزیر کشاورزی ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شاتا، سید مهدی نیازی در این دیدار که معاون وزیر جهادکشاورزی در امور آب و خاک نیز وی را همراهی می‌کرد از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با ازبکستان در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله مکانیزاسیون کشاورزی و زهکشی و آفات خبر داد.

وی با تاکید بر انجام فعالیت‌های مشترک علمی و تحقیقاتی در زمینه‌های بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، گفت: ایران در عرصه‌های نوین فناوری جایگاه خوب و تجارب ارزنده‌ای دارد که می‌تواند با ازبکستان به اشتراک بگذارد و مسیرهای توسعه آن در قالب فعالیت‌های مشترک علمی و تحقیقاتی دنبال شود.

نیازی توسعه همکاری‌ها در حوزه کشت فراسرزمینی و شوری‌زدائی را حائز اهمیت دانست و از طرف ازبکی خواست تا در جهت تحقق پیشنهاد احداث گلخانه در بخارا که در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ازبکستان در شهریورماه سال ۱۴۰۱ در ملاقات روسای جمهور دو کشور مطرح گردید همکاری بیشتری شود.

یولداش‌اف، معاون وزیر کشاورزی ازبکستان هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر هیأت ایرانی به این کشور از مباحث مطرح شده توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور استقبال و بر تسریع در عملیاتی شدن آن تاکید کرد.

در این سفر، هیأت بلندپایه صنعتی، کشاورزی و تجاری کشورمان شامل مقاماتی از دولت و مجلس و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای شرکت در کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت را همراهی می‌کنند.

ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری ایران و ازبکستان با هدف حمایت از پروژه‌های نوآورانه

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت که به منظور برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان به تاشکند سفر کرده با قائم‌مقام وزیر علوم و تحقیقات و نوآوری ازبکستان ملاقات کرد.

به گزارش شاتا، سید مهدی نیازی در این دیدار با اشاره به سفر هیاتی از وزارت توسعه نوآوری ازبکستان به تهران برای حضور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ و نیز سفر هیاتی متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق صادراتی ایران برای حضور در رویداد هفته نوآوری ازبکستان (INNOWEEK۲۰۲۲) و پاویون ج.ا.ایران و نشست‌های تجاری- فناوری در سال گذشته، اینگونه تعاملات را در پیشبرد روابط علمی و فناوری دو کشور موثر دانست و بر بازگشایی خانه علم و فناوری ایران در ازبکستان تاکید کرد. وی پیشنهاد داد افتتاح این مرکز به‌صورت مجازی هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران انجام شود.

سرپرست وزارت صمت همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری با هدف حمایت از پروژه‌های نوآورانه فی‌مابین دو کشور خبر داد و تقویت توسعه همکاری‌های فی‌مابین در حوزه پارک‌های فناوری را ضرورت دانست.

کریم اف، قائم‌مقام وزیر علوم و تحقیقات و نوآوری ازبکستان هم در این دیدار از پیشنهادهای مطرح شده توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت استقبال و بر عزم ازبکستان در توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و نوآورانه با ایران تاکید کرد.

در این سفر، هیأت بلندپایه صنعتی، کشاورزی و تجاری کشورمان شامل مقاماتی از دولت و مجلس و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای شرکت در کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت را همراهی می‌کنند.

آمادگی ایران برای توسعه همکاری در حوزه صنعت حلال

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت که به منظور برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان به تاشکند سفر کرده با همتای ازبکستانی خود ملاقات و گفتگو کرد.

به گزارش شاتا، سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دیدار با اشاره به ارسال پیش‌نویس نقشه راه همکاری‌های دو کشور جهت ارتقاء حجم مبادلات تجاری و برگزاری نشست‌های کارشناسی به منظور نهایی سازی یادداشت تفاهم تجارت ترجیحی، همچنین فعال‌سازی مرکز تجاری ایران در ازبکستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران تمام ظرفیت خود برای توسعه تجارت با ازبکستان به کار می‌گیرد تا با رفع چالش‌ها و تسهیلگری طرفین، ظرف دو سال آینده مبادلات تجاری دو کشور به یک میلیارد دلار افزایش یابد و حتی از آن فراتر رود.

وی نمونه‌هایی از تعاملات دو طرف در حوزه سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت از جمله معرفی بیش از ۸۵ پروژه سرمایه‌گذاری در ازبکستان به بخش‌های مرتبط ایرانی، برگزاری رویدادها از جمله نمایشگاه اختصاصی ایران در ازبکستان، صدور مجوز برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی ازبکستان در حوزه برق، ساختمان، معدن و فولاد، کشاورزی و مواد غذایی و ساختمان، همچنین برگزاری نشست مشترک شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه ساختمان با همتایان ازبکستانی در یک سال گذشته را مطرح کرد و افزود: این نمونه‌ها نماد فرصت‌های گسترده برای بخش خصوصی و عزم دو کشور برای گسترش همکاری است.

سرپرست وزارت صمت در بخش دیگری از مذاکرات خود از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در حوزه صنعت حلال خبر داد و افزود: آمادگی داریم سندی در حوزه استاندارد حلال در زمان سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران به امضای طرفین برسانیم.

نیازی، برنامه‌ریزی برای اعزام رایزن بازرگانی به تاشکند را از دیگر اقدامات برای توسعه همکاری برشمرد.

لذیذ قدرت اف، وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان هم در این دیدار از پیشنهادهای مطرح‌شده توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت استقبال و بر عزم ازبکستان در توسعه فعالیت‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری، صنعتی و تجاری با ایران تاکید کرد.

کد خبر: 76936

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0