19 اسفند 1400 - 7:01 ب.ظ

در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد؛

همایش ملی علم و دین؛ معنای زندگی

همایش ملی علم و دین معنای زندگی، به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان روز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه، با حضور اندیشمندان حوزه فلسفه علم به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش یاقوت نیوز،

مهدی گلشنی با اشاره به تحولات جهان در سه دهه اخیر، بیان داشت: در این همایش پیرامون تحولات بسیار مهم در زمینه علم، دین و فلسفه که تأثیر بسیار در فرهنگ دینی کشور داشته است، سخن گفته می‌شود که این مسائلی است که دانشگاه‌ها نسبت به آن غفلت داشته‌اند.

عضو فرهنگستان علوم و دبیر علمی همایش تأکید کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا، دپارتمان‌های مشترک علوم پایه و فلسفه تأسیس و دوره‌های آموزشی بلندمدت در این حوزه‌ها ایجاد شده است اما با وجود تلاش‌های گسترده در کشور، در این زمینه بی‌توجهی شده است.

چهره ماندگار علمی کشور تحول دیگر جوامع را رویکرد دین گرایی و خداباوری در دانشگاه‌های مطرح دنیا دانست و افزود: در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که پاسخ به تمام سؤالات بشر از عهده علم خارج است و باید آن را در دین جستجو کرد.

نظریه پرداز علم فلسفه کشور افزود: در حالیکه در دانشگاه‌های بزرگ مهندسی دنیا همچون MIT دوره‌های ویژه فلسفه علم ایجاد شده است،لازم است در دانشگاه‌های فنی و مهندسی ایران نیز به آموزش اصول دین و فلسفه در ارتباط با علوم اهمیت ویژه‌ای دهند.

گلشنی با بیان اینکه اگر چتر دین بر علم حاکم نباشد، انسان پاسخ پرسش‌های بنیادی را نخواهد یافت تصریح کرد: در دانشگاه‌های برجسته‌ی دنیا فلاسفه با ریاضی‌دان‌ها و فیزیک‌دان‌ها دور یک میز، گرد هم می‌آیند تا بتوانند به سؤالات اساسی بشر پاسخ دهند و این تحول مهم در دنیای امروز باید در کشور ما هم اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عمیق دیگر سخنران این همایش علمی نیز در ادامه لزوم توجه به مسئولیت و تعهد انسانی را در تعریف معنای زندگی ضروری دانست و افزود:

رویکرد غرب به معنای زندگی، صرفاً لذت بیشتر و مصرف‌گرایی است در حالیکه در فلسفه اسلامی، انسان موجودی متعهد و مسئول نسبت به زندگی و تعالی خود است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تنها محدود به ایجاد یک درس و گرایش در دانشگاه نیست؛ بلکه لازم است دانشگاه‌ها

به‌جای مصرف‌کننده محتوایی علم، نقش سازنده در تعریف ایدئولوژی و بازنگری در اندیشه انسان متعالی داشته باشند.
عمیق افزود: علم‌گرایی، دغدغه مهم فلاسفه امروز کشور است. دانشگاه‌ها فلسفه را رها کرده‌اند و به علم محض تکیه دارند در حالیکه این مسئله با جهان‌بینی فلسفه اسلامی در تضاد است.
استاد معارف دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: معنای زندگی از دیدگاه فلسفه این است که پیوست عدالت در توسعه برقرار شود و بشر نسبت به آینده خود و طبیعت احساس دغدغه و وظیفه کند.

این عدالت باید در توسعه و پیشرفت علوم و فناوری در دانشگاه‌ها مد نظر قرار گیرد.
علیرضا اسدی، رئیس مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با ارائه گزارشی از مقالات ارسالی به دبیرخانه این همایش ملی بیان داشت: از تعداد ۳۰ عنوان مقاله دریافت شده، کمیته علمی ۱۹ مقاله را پذیرش و همچنین ۶ مقاله برتر را برای ارائه در همایش انتخاب کرد.
اسدی اضافه کرد: با برگزاری سلسله همایش‌های فلسفی در دانشگاه امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ایجاد پژوهشکده علم و دین در دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین ایجاد یک گرایش فلسفه علم در دوره تحصیلات تکمیلی باشیم.

کد خبر: 55001

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0