24 بهمن 1401 - 8:00 ب.ظ

هدف‌گذاری برای نخبگان و مستعدان برتر کشور در مدرسه کوانتومی شریف

پژوهشگران و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف با تهیه یک کامپیوتر کوانتومی سه کیوبیتی موفق شدند شبکه‌ای برای ارایه سرویس ابری و سرویس در دانشگاه برای علاقه‌مندان حوزه‌ نرم‌افزارنویسی و الگوریتم کوانتومی با هدف‌گذاری و جذب نخبگان در سنین مناسب و آموزش و توسعه فرهنگی راه‌اندازی کنند.

به گزارش یاقوت نیوز از دانشگاه صنعتی شریف؛ مدرسه علم و فناوری کوانتوم شریف با نام “آکادمی سایکت” توسط جمعی از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شد.

مدرسه علم و فناوری کوانتوم شریف با نام نوآوری کوانتوم شریف، با هدف آموزش و ترویج علم و فناوری کوانتوم در فضای علمی و مهندسی کشور تأسیس شد. کمبود دانش دقیق و عدم بکارگیری فناوری‌های کوانتومی که جزء تأثیرگذارترین علوم قرن حاضر در توسعه و تولید فناوری‌های نو در صنعت و دانشگاه‌های جهان است؛ سبب شد با تأسیس این مجموعه مسیری هموارتر پیش روی علاقمندان به این حوزه برای ایجاد تحولی نوین در کشور قرار داده شود.

ابوالفضل بهرام‌پور عضو مرکز تحقیقات مهندسی کوانتوم و تکنولوژی فتونیک شریف و از موسسان مدرسه علمی و فناوری کوانتوم شریف درباره اهداف و اهمیت راه‌اندازی این مدرسه گفت: موضوع راه‌اندازی مدرسه کوانتومی با این هدف شروع شد که بتوانیم در توسعه دانش آتی برنامه‌نویسی و الگوریتم‌های کوانتومی سهمی در کشور داشته باشیم. چراکه منطق کوانتومی یک منطق جدید بوده و منطق جدید کوانتوم نیازمند کدنویسی از جنس خودش است که با منطق صفر و یک یا منطق تعیینی امکان نوشتن چنین برنامه‌هایی وجود ندارد. همچنین مزیت‌هایی که رایانه‌های کوانتومی در اختیار سیستم‌ها قرار می‌دهد بسیار زیاد است.

هدف‌گذاری برای نخبگان و مستعدان برتر کشور در مدرسه کوانتومی شریف

وی افزود: امروزه مواردی این‌چنینی در همه جای دنیا و حتی در کشور بسیار زیاد است، لازم است برای آینده آماده شویم و تهدیدی مثل رایانه کوانتومی را به فرصت تبدیل کنیم. به همین علت یک گروه از نخبگان دانشگاه شریف گردهم آمدند و با تهیه یک کامپیوتر کوانتومی سه کیوبیتی موفق شدند شبکه‌ای برای ارائه سرویس ابری و سرویس در دانشگاه به علاقه‌مندان حوزه‌ی نرم‌افزارنویسی و الگوریتم کوانتومی راه‌اندازی کنند. از این مجموعه با توان و گروهی که گردهم آورده است انتظار می‌رود بتواند سالانه حداقل ۲۰۰ دانش‌آموخته نرم‌افزارهای کوانتومی را به کشور تحویل دهد.

بهرام‌پور درباره اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: در اصل شروع این ماجرا در سال ۱۳۹۴ با راه‌اندازی مرکز تحقیقات مهندسی کوانتوم دانشگاه صنعتی شریف بوده است. از همان سال گروه بزرگی از نخبگان کشور در این مجموعه مشغول به فعالیت شدند و باتوجه به اینکه اخیراً فرصت توسعه این موضوع با رویکرد خوب و آینده‌نگرانه مدیریت دانشگاه پیش آمد، تصمیم گرفته شد به حوزه آموزش و ترویج هم وارد شویم. در این حوزه از راه اندازی یک مدرسه آموزش پردازش‌های کوانتومی شروع کردیم. یک گروه رادیو و پادکست کوانتومی راه‌اندازی شد و گروه الگوریتم‌های کوانتومی نیز شکل گرفت. همچنین گروه دیگری که کار آنها در اصل حل مسائل حوزه‌های پردازش و آموزش سایر دیسیپلین‌های مهندسی کوانتوم است، نیز ایجاد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر این مدرسه در داخل دانشگاه صنعتی شریف با هدایت تعداد محدودی از استادان راه‌اندازی شده است. لذا با توجه به نیاز این مدرسه به همکاری استادان بیشتر، درخواستی در این خصوص ارائه کردیم و امیدواریم با حضور و کمک این دوستان به زودی اولین کارگاه خود را در کشور برگزار کنیم. اولین دوره‌ آموزشی پردازش کوانتومی و اولین سمپوزیوم کوانتومی در سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

پهرام پور افزود: درحال طرح‌ریزی یک کنفرانس بین‌المللی هستیم که قرار است با حضور علمای مختلف دیگر دنیا برگزار شود. همچنین دوره‌های آموزشی نیز در حال طرح‌ریزی و اجرا هستند.

عضو مرکز تحقیقات مهندسی کوانتوم و تکنولوژی فتونیک شریف درخصوص دستاوردهای این مدرسه گفت: از دستاوردهای اصلی این پروژه زیرساخت نیروی انسانی ارزشمند، دانا و توانمند همچنین آماده‌سازی نخبگان کشور برای روزگار پردازش کوانتومی است. در یک کلمه با یک کامپیوتر کوانتومی کوچک مقیاس، هدف استفاده از این کامپیوتر کوانتومی به عنوان ابزار را دنبال نمی‌کنیم، بلکه تمام تلاش ما این است که مهندسان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های کشور را به عرصه بیاوریم و زیرساخت بزرگی از جهت نیروی انسانی ایجاد کنیم و به دنبال آن سرمایه‌های انسانی را در این زمینه تقویت کنیم.

وی افزود: به دنبال راه‌اندازی این موضوع و توسعه آن در سطح دانش‌آموزی نیز هستیم. برای مثال توسعه‌ الگوریتم‌های کوانتومی و بازی‌هایی با قوانین کوانتومی ابزار خوبی در این زمینه است. گروه بازی‌های ما قرار است یک سری بازی طراحی کند که مناسب برای نوجوانان است و انتظار داریم آن دستاوردها نیز وارد میدان شود و کارهایی اساسی در این زمینه انجام شود.

هدف‌گذاری برای نخبگان و مستعدان برتر کشور در مدرسه کوانتومی شریف

بهرام‌پور درباره نحوه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در حوزه کوانتوم توضیح داد: مرکز تحقیقات مهندسی کوانتوم در کنار مجموعه گروه مدرسه کوانتومی، اهداف جدی را دنبال می‌کند که مغز این داستان در اصل هدف‌گذاری برای جذب نخبگان کشور از سنین مناسب است، در واقع با هدفی که به دنبال داریم می‌خواهیم به نسل جوان و نوجوان بفهمانیم که اگر یک حوزه جدیدی مثل کوانتوم وجود دارد ما نیز می‌توانیم نقش جدی در آن بازی کنیم؛ در آموزش در توسعه‌ی فرهنگی و حتی در طرح‌ریزی برای گروه‌های مختلف سنی و افرادی که در رشته مهندسی فارغ التحصیل شده‌اند و علاقه‌مند به زمینه‌های کوانتومی هستند، پیشگام و توانمند باشیم.

عضو مرکز تحقیقات مهندسی کوانتوم و تکنولوژی فتونیک شریف اذعان داشت: آینده مهندسی در کوانتوم است و خروجی که امروز توسط گروهی از نخبگان در دانشگاه‌ها ایجاد شده، یک اتفاق میمون و مبارک است و یک فرصت ملی محسوب می‌شود.

به گفته‌ بهرام‌پور در حال حاضر در این مدرسه حدود ۱۵ نفر مشغول فعالیت هستند. این در حالی است که آکادمی سایکت در تلاش است با برگزاری رویدادهای آموزشی از جمله کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، کارگاه‌ها، مسابقات علمی و تولید محتوای فاخر از جمله پادکست، تدوین و تولید ویدیوهای آموزشی، معرفی و نقد برترین آثار منتشر شده و تولید اینفوگرافی‌ها، در جهت بالندگی جامعه علمی قدمی مؤثر بردارد.

کد خبر: 75362

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0