21 اسفند 1401 - 4:00 ب.ظ

نگاهی به دوران مربی‌گری امیر قلعه‌نوعی درتیم ملی

امیر قلعه‌نویی در مقطع اول حضورش روی نیمکت تیم ملی ۱۷ بازی یوزها را هدایت کرد و نتایج جالب توجهی را گرفت.

به گزارش یاقوت نیوز، امیر قلعه‌نویی برای دومین بار و پس از حدود ۱۶ سال بار دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. جالب است که بازهم مانند دوره‌ی قبلی، او پس از جام جهانی و در فاصله‌ی چند ماه تا جام ملت‌ها قرار است سکاندار یوزهای ایرانی باشد.

ژنرال در ۵۹ سالگی و در شرایطی شانس نشستن روی نیمکت ایران را پیدا کرده که در مقطع قبلی حضورش ۱۷ بار در دیدارهای رسمی و دوستانه تیم ملی را هدایت کرد که ماحصل آن ۱۰ برد، پنج تساوی و ۲ شکست بود.

قلعه‌نویی کارش را به صورت رسمی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ و در دیدار دوستانه برابر امارات آغاز کرد. جایی که ایران با تنها گل رضا عنایتی در ورزشگاه آزادی به برتری رسید.

هشت روز بعد بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ پیگیری شد. تساوی یک بر یک برابر سوریه در تهران حاصل شد. چند روز بعد ایران با گل وحید هاشمیان در سئول مقابل کره‌ی جنوبی به تساوی یک بر یک دست یافت.

۱۵ شهریور ۱۳۸۵ اولین پیروزی رسمی قلعه‌نویی را مشاهده کردیم. ایران با ۲ گل محمد نصرتی و جواد نکونام از سد میزبان خود سوریه گذشت تا به اولین برد در مقدماتی برسد. سپس نوبت به مسابقات جام ال‌جی و تورنمنت سه‌جانبه اردن رسید. ما با ۲ گل عراق را بردیم و در جدال با میزبان به تساوی بدون گل قناعت کردیم.

۲ پیروزی ۲ بر صفر در راه بود. ابتدا در تایپه مقابل چین تایپه و سپس برابر کره‌ی جنوبی در ورزشگاه ازادی. علی کریمی، رضا عنایتی و حسین بادامکی گلزنان ایران در این ۲ مسابقه بودند.

ایران خود را مهیای حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۷ می‌کرد و چهار دیدار دوستانه در زمستان و بهار ترتیب داده شد. در ابوظبی با ۲ گل رسول خطیبی و ابراهیم صادقی از سد امارات گذشتیم. در تهران برابر بلاروس به تساوی ۲ بر ۲ رسیدیم. با تک گل علیرضا واحدی نیکبخت، قطر را در دوحه شکست دادیم و سرانجام اولین باخت قلعه‌نویی از راه رسید. شکست سنگین چهار بر صفر در سن‌لوئیس مقابل مکزیک.

در تاریخ ۱۲ تیرماه سال ۱۳۸۶ ملی‌پوشان با ثبت پیروزی پرگل هشت بر یک برابر جامائیکا در تهران روانه‌ی جام ملت‌ها شدند. در بازی نخست پس از گل به خودی رحمان رضایی روی اشتباه حسن رودباریان، شاهد کامبک ملی‌پوشان با گل‌های سیدجلال حسینی و جواد کاظمیان بودیم.

در بازی دوم مقابل چین تن به تساوی ۲ بر ۲ دادیم. خیلی زود ۲ گل خوردیم اما فریدون زندی و جواد نکونام ما را از شکست نجات دادند. پیروزی ۲ بر صفر مقابل مالزی میزبان با گل‌های آندو و نکونام میسر شد تا به عنوان سرگروه به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کنیم.

۳۱ تیرماه ۱۳۸۶ و این بار خلاف سه سال قبل که کره را در یک‌چهارم شکست داده بودیم؛ پس از تساوی بدون گل در ۱۲۰ دقیقه، در ضربات پنالتی با نتیجه‌ی چهار بر ۲ شکست خوردیم تا صعود به نیمه‌نهایی محقق نشود. این آخرین حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت ایران در برهه‌ی نخست بود.

او حالا بار دیگر باید سکاندار ایران باشد و باید دید می‌تواند پس از ۴۷ سال ایران را به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا برساند یا خیر.

کد خبر: 75735

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0