9 آذر 1400 - 9:56 ق.ظ

با تلاش متخصصان داخلی محقق شد؛

نصب بانك خازنی FCB در فولاد مباركه در راستای كاهش هزینه برق

متخصصان توانمند داخلی توانستند با برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کاهش مصرف توان راکتیو پست برق، موفق به نصب بانک خازنی FCB در پست برق شهید خرازی شرکت فولاد مبارکه شوند تا گام مهمی در راستای کاهش هزینه‌های برق بردارند و پشتیبانی بهتری از روند تولید در این صنعت داشته باشند.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از خبرنگار فولاد، علیرضا عباسی، رئیس پروژه فرایندهای انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: پست برق شهید خرازی از 3 مجموعه اصلی با عناوین AIS، NIS2 و MIS2 تشکیل شده است؛ AIS کلیدخانه 400 کیلوولت است که برق 400 کیلوولت را از 2 مسیر تیران و چهلستون (شبکه سراسری ایران) به پست NIS2  یا پست زنده‌رود انتقال می‌دهد.

وی افزود: پست NIS2 که به‌صورت  GIS(پست عایق گازی) است، برق 400 کیلوولت را به ترانسفورماتورهای 63/400 کیلوولت می‌رساند؛ برق با ولتاژ 63 کیلوولت حاصل از تبدیل ترانسفورماتورها به پست MIS2 منتقل می‌شود و ازآنجا به مصارف نواحی مختلف ازجمله پست گندله‌سازی، پست احیای مستقیم و پست احیای مستقیم شهید خرازی ارسال می‌شود؛ از مصارف اصلی دیگر این پست، ناحیه نورد گرم 2 است که هنوز ساخته نشده، ولی در مصارف این پست پیش‌بینی‌شده است.

رئیس پروژه فرایندهای انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مصرف برق نواحی معمولا به‌صورت مقاومتی-سلفی است، بنابراین توان مصرفی به‌صورت پس‌فاز بوده و مصرف‌کننده توان اکتیو و راکتیو هم‌زمان است؛ تعرفه مصرف توان اکتیو به‌صورت متعارف و براساس نرخ مصوب و میزان دیماند فولاد مبارکه تعیین می‌شود.

 **کاهش هزینه‌های برق با تولید توان راکتیو مصرفی در فولاد مبارکه

وی اذعان داشت: هزینه مصرف توان راکتیو به‌صورت جریمه در قبض برق فولاد مبارکه منظور می‌شود و معمولا رقمی قابل‌توجه است؛ توان راکتیو مصرفی نواحی را می‌توان با تولید توان راکتیو در پست‌های موجود جبران کرد، به عبارتی می‌توان توان راکتیو مصرفی نواحی را در محل فولاد مبارکه تولید کرد، به‌طوری‌که از شبکه سراسری توان راکتیو دریافت نشود و مشمول پرداخت جریمه و هزینه‌های مضاعف نشویم، تولید توان راکتیو توسط تجهیزاتی مانند خازن‌ها انجام می‌شود.

عباسی تصریح کرد: مجموعه تجهیزاتی که به این منظور استفاده می‌شوند، با توجه به روش کاربری و نوع تجهیزات تکمیلی، عبارت‌اند از: (SVCs(Static VAR Compensators و(FCBs (Fast Capacitor Banks که معمولا این تجهیزات علاوه بر تولید توان راکتیو و جبران‌سازی توان راکتیو موردنیاز مصرف، هارمونیک‌های موجود در خطوط الکتریکی مصرف را که نتیجه رفتارهای مختلف بارهای الکتریکی است نیز فیلتر می‌کند و از جاری شدن آن‌ها بر روی شبکه برق و ایجاد مشکلات مرتبط جلوگیری می‌نماید.

وی عنوان داشت: در فولاد مبارکه تجهیزات جبران‌ساز مذکور معمولا در سطح 63 کیلوولت نصب می‌شوند تا بهترین کاربرد را داشته باشند؛ به این منظور برای بارهای معمولی نواحی از FCB(که رفتار فیلترینگ معمولی دارند) و برای بار کوره‌ها و LFها از SVC(که رفتار فیلترینگ خاص برای بارهای نظیر کوره‌های قوس الکتریکی دارند) استفاده شده است.

** برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف توان راکتیو پست برق

رئیس پروژه فرایندهای انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: برای نصب وسایل مذکور باید از میزان بار مصرفی و همچنین نوع رفتار بار ازلحاظ رفتار هارمونیکی اطلاع دقیقی در دست باشد تا بیشترین بازدهی و عملکرد را داشته باشند و همچنین از بروز مشکلاتی نظیر ایجادرزونانس در فرکانس‌های هارمونیکی جلوگیری شود.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه پست MIS2 بار کوره‌ای ندارد، باید از FCB استفاده شود. زمانی که پست MIS2  ساخته می‌شد، اطلاع دقیقی از بارهایی آتی این پست در دسترس نبود؛ بنابراین امکان ساخت و نصب FCB مناسب میسر نبود.

عباسی ادامه داد: پس از این‌که بارهای مختلف به این پست متصل شد، مصرف توان راکتیو آن بالا رفت که مشمول پرداخت جریمه مصرف توان راکتیو شدیم؛ این جریمه به‌مرور و با افزایش مصارف این پست و همچنین افزایش هزینه برق افزایش یافت، تا جایی که به حدود 80 میلیارد ریال در ماه رسید که در قبض برق ماهیانه فولاد مبارکه ثبت می‌شد.

** نصب بانک خازنی FCB در فولاد مبارکه در راستای کاهش هزینه برق

وی اضافه کرد: این هزینه زیاد، همکاران اجرای پروژه‌های ناحیه انرژی و سیالات، توزیع برق و دفتر فنی ناحیه انرژی و سیالات و مهندسی کارخانه را بر آن داشت تا چاره‌ای برای رفع این مشکل بیابند که به همین منظور مقرر شد درخواست پروژه اولویت‌دار از سمت ناحیه انرژی و سیالات صادر شود، ولی با توجه به زمان‌بر بودن روند انجام چنین پروژه‌ای، برای رفع موقتی و سریع مشکل به‌وجودآمده، تصمیم بر این شد که از خازن‌های SVCهای پست MIS1 که فعلا از شبکه خارج است، استفاده شود.

رئیس پروژه فرایندهای انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه ابراز داشت: مطالعات مقدماتی و فعالیت‌های مربوطه توسط اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات و واحد توزیع برق و دفتر فنی ناحیه انرژی و سیالات آغاز شد و در ادامه انجام فعالیت‌های مقدماتی، واحد طراحی مهندسی کارخانه نیز انجام مطالعات تکمیلی و نهایی طرح را با همکاری واحدهای مذکور دنبال کرد.

 

103

کد خبر: 31372

منبع: خبرنگار فولاد

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0