25 خرداد 1401 - 1:00 ب.ظ

نشست ایران قوی| سردار جعفری: بزرگترین دستاورد انقلاب، ایران قدرتمند با پایگاه مردمی است

فرمانده قرارگاه حضرت بقیةالله (عج) در نشست ایران قوی اظهار داشت: بدون تردید بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، ایران قدرتمند با پایگاه مردمی است که با این ویژگی‌ها بعید می‌دانم کشوری را داشته باشیم که در این مدت زمان کوتاه به این اقتدار پایدار رسیده باشد.

نشست دانشجویی ایران قوی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این سلسله نشست‌های شخصیت‌های علمی، سیاسی و فرهنگی مطالبی را مطرح کردند.

* حجت‌الاسلام قنبریان: امام ۳ اصل مهم را در مبحث عدالت مطرح می‌کرد

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام قنبریان استاد و کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی در بهمن ۴۱ ماجرای انقلاب سفید را داریم، اظهار داشت: این اتفاق همزمان با روی کارآمدن دولت جان اف کندی رخ داد که در ایران انقلاب آمریکایی بود. به مرور این انقلاب سفید به دلایلی به ضد خودش تبدیل شد. این انقلاب سفید انقلاب علیه تبعیض هم بود. تبعیضی که از عناصری بود که منجر به انقلاب ۵۷ شد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین سویه‌های انقلاب مبارزه با تبعیض و فقر بود. اصول قانون اصلی که ناظر به رفع تبعیض است. از اصول ابتدایی در انقلاب اسلامی بود. شعار همه با هم در جهاد سازندگی که امام فرمودند از شعار‌هایی بود که از جهاد به بقیه مراکز منتقل شد. سویه از فقه تا مسائل برنامه ریزی سویه‌اش به سمت مبارزه با تبعیض بود که انصافا موفقیت‌هایی هم در پی داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اصول امام خمینی (ره) در حوزه عدالت اجتماعی تصریح کرد: امام ۳ اصل مهم را در مبحث عدالت مطرح می‌کردند: نخستین اصل مد نظر امام خمینی (ره)، حفظ منافع محرومان؛ دومین اصل که خیلی تاکید داشتند گسترش مشارکت عمومی مردم بود. به کرات ما در این سال‌ها مردمی بودن را می‌شنویم، ولی در واقع همان قشر خاص مدنظر است و واژه‌ها دستمالی شده اند. ۳۴ میلیون مردم داریم که هیچ مشارکتی در اقتصاد ندارند و همین باعث شده که با عقب‌ماندگی مواجه شدیم.

* معاون سازمان انرژی اتمی: با روسیه برای تولید دو واحد نیروگاه برق هسته‌ای قرارداد داریم

در بخش دیگری از این نشست، پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تاریخچه استفاده از انرژی هسته‌ای در کشورمان اظهار داشت: موضوع هسته‌ای کشور از سال ۱۳۳۵ در همین دانشگاه تهران آغاز شد. از سال ۳۵ تا ۵۳ ما فراز و فرود‌های مختلفی در حوزه‌ی هسته‌ای داشتیم و در سال ۱۳۴۶ اولین راکتور تحقیقاتی ساخته شد که هدف انجام مطالعات بر روی مواد بود. اولین دستگاه شتاب دهنده هم در همین دانشگاه تهران افتتاح شد. از سال ۵۳ تا ۵۷ هم یک فصل جدیدی در صنعت هسته‌ای بود که قرارد با آلمان در راستای ساخت راکتور در بوشهر و قرارداد با فرانسه در همین راستا بود. برنامه این بود که ۲۳هزار مگاوات برق داشته باشیم.

وی افزود: پس از وقوع انقلاب، آلمان عقب نشینی کرد و تا سال ۷۴ دوران سختی را گذراندیم. چرا که راکتور نیمه کار مانده بود و بعد از قرارداد با روسیه مجددا آغاز شد. این راکتور در سال ۱۳۹۰ اولین راکتور پرقدرت وارد صنعت برقی کشور می‌شود که البته اصالت روسی دارد. بنابراین تا امروز با استفاده از راکتور اتمی بوشهر بیش از هشتاد میلیون بشکه نفت برای کشور صرفه جویی کردیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز در کشور‌های توسعه یافته تنوع در سبد انرژی بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر به یک منبع انرژی اکتفا کنیم و مشکلی رخ بدهد، عملا برای تامین انرژی دچار مشکل می‌شویم. در واقع، با استفاده از راکتور‌های هسته‌ای روش جایگزین در تامین انرژی خواهیم داشت.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از انرژی هسته‌ای بیان داشت: وقتی یک راکتور هسته‌ای راه اندازی می‌شود به صورت مستقیم برق می‌گیریم، یکی از مزیت‌ها تولید برق پایدار است بدون هزینه‌های جانبی.

شیرمردی، دیگر مزیت استفاده از راکتور‌های هسته‌ای را نگاه به این انرژی به عنوان یک انرژی پاک ، دانست و تاکید کرد: یکی از مشکلات استفاده از سوخت‌های فسیلی گاز‌های گلخانه‌ای و گاز‌های سمی است که روزانه با مشکلات آن مواجه هستیم. استفاده از راکتور‌های هسته‌ای راهکار مناسبی برای جلوگیری از ورود این گاز‌ها به جو است.

وی افزود: نسل امروز متولی حفظ انرژی برای نسل‌های آینده است. در بخش تولید برق دو واحد نیروگاه تولید برق با کشور روسیه قرارداد داریم و به سرعت دنبال می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که در این باب وجود دارد این است که باید به سمت بومی سازی در حوزه انرژی اتمی حرکت کنیم.

* سرلشکر جعفری: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، ایران قدرتمند با پایگاه مردمی است

سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده قرارگاه حضرت بقیةالله (عج) در بخش دیگری از این نشست با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: بدون تردید بزرگترین دستاورد مادی و معنوی انقلاب اسلامی، ایران قدرتمند با پایگاه مردمی است که با این ویژگی‌ها بعید می‌دانم کشوری را داشته باشیم که در این مدت زمان کوتاه به این اقتدار پایدار رسیده باشد.

وی افزود: دشمنان همه‌ی توان خودشان را بسیج کردند که این نظام را از پای در بیاورند، ولی نتوانستند و یکی از عواملی که در شکل گیری این اقتدار موثر بوده، همین تهدید‌های دشمنان بوده است. جمهوری اسلامی ایران همچون یک درخت تنومند و قدرتمند است که شکست ناپذیر است.

* رئیس شورای شهر تهران: تحریم‌های آمریکا باعث شد به خودکفایی برسیم

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه یکی از مباحثی که مطرح شد سازماندهی حرکت مردمی بود، ولی برای این کار باید الگو نشان دهیم، خاطر نشان کرد: شهید چمران یکی از این الگو‌ها بود، ایشان در کمترین امکانات نشان دادند که می‌شود کار کرد و می‌شود چنین بود. شهید چمران وزیر دفاع شدند، اولین کسی که از لحاظ جایگاه سازمانی نظامی نبودند، ولی نه به این معنی که نظامی‌گری بلد نبودند.

وی ادامه داد: هنگامی به ایشان گفتم که آمریکا گفته ایران را تحریم می‌کنیم و دیگر فروش نظامی نخواهیم داشت و به ما تجهیزات نمی‌دهند. گفتند خداراشکر چرا که تا الان به دوستان صنایع دفاعی می‌گفتم که بیاید خودمان بسازیم و با این اتفاق الان خودمان می‌سازیم و همین اتفاق در راستای تحقق خودکفایی ما بود.

کد خبر: 70990

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0