12 خرداد 1401 - 7:30 ب.ظ

ناگفته‌های شخصیت امام (ره) به روایت تلویزیون

مراکز استانی صداوسیما به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، در پنج محور، ناگفته‌هایی از وجوه شخصیتی، مبارزاتی و ادبی امام راحل را در گفت و گو با یاران امام در دوران مبارزه و تبعید، آزادگان و شعرا روی آنتن می‌برند.

 

مراکز استانی صداوسیما به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، در پنج محور، ناگفته‌هایی از وجوه شخصیتی، مبارزاتی و ادبی امام راحل را در گفت و گو با یاران امام در دوران مبارزه و تبعید، آزادگان و شعرا روی آنتن می‌برند. ویژگی اصلی این برنامه‌ها، به تصویر کشیدن وجوه کمتر شنیده‌شده از سیره شخصیتی امام راحل و نیز تبیین ناگفته‌هایی از زندگی مبارزاتی ایشان خواهد بود.

بر این اساس و در حوزه سیما، راهبردهای بررسی و تبیین تاثیر اندیشه‌های امام راحل بر عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی، بررسی عوامل شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد و تشریح دستاوردهای این اقیام و تبیین وجوه مختلف قیام و پوشش مراسم، رویدادها و مجالس برگزاری شده در سطح استان حتی در دورترین روستاهای هر استان در دستور کار قرار دارد و به این ترتیب ۱۴۱ برنامه با مدت زمان مجموع ۱۲ هزار و ۱۳۰ دقیقه آماده شده یا به صورت زنده روی آنتن می‌رود. به این ترتیب مراکز استان‌ها ۶۶ مورد ویژه برنامه‌های ایام ارتحال امام خمینی(ره) با موضوعاتی همچون مبانی فکری و اندیشه‌های حضرت امام، وصیت‌نامه سیاسی الهی بنیان‌گذار کبیر انقلاب و شخصیت فردی و اجتماعی امام راحل را پخش می‌کنند که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «در سوگ آفتاب» مرکز ایلام، «مسیر نور» مرکز لرستان و «در سوگ خورشید» مرکز کیش اشاره کرد.

همچنین پخش مستندهای ویژه از زندگی و سیره عملی امام راحل، بررسی دیدگاه‌ها، تفکرات و نظرات ایشان درخصوص استکبار جهانی و روحیه استکبارستیزی امام در قالب مستندهایی همچون «آخرین سفر» مرکز زنجان و «روح‌الله» و «عصر خمینی» مرکز قم هم در دستور کار قرار دارد. علاوه بر اینها، ۳۳ برنامه خانواده با مدت زمان ۶۸۰ دقیقه و ۲۳ برنامه شبانگاهی با مدت زمان ۷۷۵ دقیقه در کنار پخش سریال «صنوبر» با موضوع و محوریت دوران طفولیت امام خمینی(ره) از مرکز اصفهان، ۱۳ برنامه نوجوان و جوان با مدت زمان ۲۶۰ دقیقه و ۲۷ برنامه کودک با موضوع ۵۰۷ دقیقه با محوریت زندگی امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد از جمله انیمیشن‌های پا به پای آفتاب و بهشت شداد از سیمای مرکز قم برای پخش در نظر گرفته شده است. بررسی عوامل شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد و تشریح دستاوردهای این قیام با پخش برنامه‌هایی همچون «روشنا»ی مرکز قم، روایت انتخاب حضرت آیت‌اله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی و تبیین نقش خبرگان رهبری در آن برهه حساس با پخش برنامه «روایت رهبری» از سیمای مرکز قم و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش رهبر معظم انقلاب در پیشبرد اهداف انقلاب در برنامه‌های ویژه و میزگردهای تلویزیونی و رادیویی، از دیگر برنامه‌هایی هستند که روی آنتن سیمای مراکز می‌روند.

همچنین در لابلای این برنامه‌ها به بیان دستاوردهای و خدمات انقلاب اسلامی در روستاها و توجه خاص امام به مناطق محروم و روایت شخصیت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی از زبان مردم و نخبگان جامعه در بخش‌های مختلف برنامه‌های تلویزیونی نیز پرداخته می‌شود. بررسی جایگاه امام خمینی(ره) در شعر معاصر و استفاده از ظرفیت شعرای استان در برنامه‌های سیمای مراکز، تولید و پخش سرود و نماهنگ در قالب نغمه‌ها و آواهای سنتی در سوگ امام راحل و معرفی خوانندگان انقلابی و همچنین تصنیف‌های اجرا شده در وصف بنیان‌گذار کبیر انقلاب با اولویت خوانندگان استانی و استفاده حداکثری از منابع آرشیو مراکز و آرشیو سازمان در تنظیم کنداکتور ویژه روز ۱۴ خرداد، از جمله اولویت‌هایی هستند که بر اجرای آنها در ویژه برنامه‌های نیمه خردادماه تاکید شده است. برخی مراکز هم با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی خود، برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند؛ به عنوان مثال سیمای استان مرکزی ارتباط زنده از بیت امام راحل در خمین با شبکه‌های سراسری و استانی را هماهنگ می‌کند. همچنین ویژه برنامه «شمیم یار» نیز در ۱۰ قسمت و شامل گفت‌وگو و شعرخوانی در بیت حضرت امام خمینی(ره) در خمین با شاعرانی که درباره ایشان سروده‌هایی دارند در این استان تولید شده است.

در شبکه فارس، گفت‌وگو با تبعیدشدگان و بازگویی سخنان و یاران امام راحل در تبعید ایشان پخش می‌شود؛ همچنین سیمای مرکز قم نیز برنامه یاران امام را در ۱۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای و با محوریت خاطرات یاران امام خمینی(ره) در استان‌ها تولید کرده است. در این بین مراکز منتخب برنامه‌ای با عنوان «خاطرات یک عکس» را با محوریت تصاویر فیلم و عکس‌های ایام منتهی به رحلت امام خمینی(ره) در مراکز که از طریق سامانه پیامکی شخص مورد نظر پیدا و به برنامه دعوت می‌شود روی آنتن می‌برند. همچنین مرکز اصفهان مجموعه موشن گرافیک با موضوع تصمیم‌های تاریخ‌ساز حضرت امام خمینی(ره) را در ۱۵ قسمت و با مدت زمان مجموع ۳۰ دقیقه آماده کرده است؛ مرکز کرمان نیز برنامه‌ای را با عنوان «ارادت در اسارت» در ۱۵ قسمت و مدت زمان مجموع ۶۰ دقیقه تولید کرده که شامل کار کوتاه در قالب گفت‌وگو با آزادگان انقلاب اسلامی دفاع مقدس است.

کد خبر: 70399

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0