19 فروردین 1402 - 7:30 ق.ظ

حرکات اصلاحی آسیب‌ها و هنجارها

ناهنجاری‌های اندام تحتانی

اندام تحتانی علاوه بر آنکه پایه و سطح اتکای آدمی است عامل جابه‌جایی او نیز هست.بنابر این ناهنجاری‌های این بخش علاوه بر تغییرات وضعیت ایستاده، (جابه جایی)را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یاقوت نیوز، نویسنده: مهتاب احمدی

همچنین عدم پیش‌گیری و اصلاح ناهنجاری‌های این بخش به بروز اختلالات ثانویه در سایر بخش‌های اندام تحتانی منجر می شود.ناهنجاری‌های اندام تحتانی ممکن است، منشا مادرزادی با اکتسابی داشته باشد.ناهنجاریهای مادر زادی اغلب ناشی از توارث است، مانند عارضه چرخش داخلی استخوان  درشک نی و کف پای صاف یا به دلیل اختلالات رشد در دوران جنینی است.از این رو مهم ترین علل ناهنجاری‌های اکتسابی در اندام تحتانی عبارتند از: عادات غلط در خوابیدن؛ ایستادن، راه رفتن و نشستن، حمل اشیا، بیماری‌ها و صدمات، کم تحرکی یا حرکات نامناسب، استفاده از کفش نامناسب و کمبود محرکات رشدی.

آثار و عوارض مستقیم و غیر مستقیم ناشی از ناهنجاری‌های وضعیتی اندام تحتانی می تواند در سه بعد جسمی و فیزیولوژیک، روانی و عاطفی و اجتماعی و اقتصادی مطالعه شود:

1.عوارض جسمی و فیزیولوژیک، مانند خستگی موضعی و عمومی محدودیت های حرکتی، کوتاهی عضلات، ضعف عضلانی،آسیب های بافتها و دردها، نارساییهای قلبی_تنفسی، کاهش راندمان بیومکانیکی و کاهش آمادگیهای جسمانی و حرکتی.

2.عوارض روانی و عاطفی، مانند افسردگی و انزواطلبی و کاهش حس رقابت به دلیل عدم تناسب اندام و اختلالات مشهود وضعیتی، به ویژه در نوجوانان و جوانان.

3.عوارض اجتماعی و اقتصادی، مانند ارائه الگوهای نامطلوب بدنی و رفتار حرکتی به دیگران، به هزینه مصارف درمانی و هزینه های پوشاک، به ویژه کفش، کاهش راندمان شغلی و بهره دهی در امور روزانه.

رشد اندام تحتانی:

الگوهای رشد اسکلتی از تغییرات سن متاثر استدر دوران کودکی، رشد خیلی سرع و در اواخر سالهای دهه اول زندگی کند است.بین سنین چهار سالگی و بلوغ در اندام تحتانی، استخوان ران در هر سال 2 سانتیمتر و استخوان درشت نی 6/1 سانتیمتر افزایش طول می یابد.هم زمان با بلوغ، رشد جسمانی افزایش چشمگیری می یابد گه این مرحله به نام ( دوران رشد جهشی بلوغ) معروف است. در طول این دوران اندام تحتانی بیشتر از تنه رشد می کند، ولی پس از آن تنه رشد بیشتری دارد.

بین سنین 10-15 سالگی 17 در صد رشد طول استخوان ران از صفحه رشد تحتانی آن و 57 درصد رشد استخوان درشک نی از صفحه رشد فوقانی آن است.همچنن 65 درصد رشد اندام تحتانی در محدوده اطراف زانو صورت می‌گیرد که این نشان دهنده اهمیت مراقبت از زانوهای کودکان در حال رشد است.

ناهنجاری‌های شایع اندام تحتانی:

شایع ترین ناهنجاری‌ها و بد شکلی‌های اندام تحتانی که با توجه به اصلاح پذیری و بهبود آن در محدوده حرکات اصلاحی مطالعه می شود عبارتند از:

1)انحراف لگن،2)تغیررات زاویه چرخش ران،3)کوکساواراوکوکساوالگا،4)زانوی پرانتزی،5)زانوی ضربدری،6)زاویه کیو،7)زانوی عقب رفته،8)پیچش درشک نی،9)کف پای صاف،10)انگشت شست کج،11)کف پای گود و12)انگشت چکشی

کد خبر: 75865

نویسنده: مهتاب احمدی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0