13 مرداد 1400 - 11:03 ق.ظ

موزه مقدم، خانه‌ای زیبا و تاریخی در قلب تهران

تهران کلان شهر دوست داشتنی کشورمان، مراکز گردشگری زیادی برای تفریح و سرگرمی دارد. بسیاری برای گردش عصرانه خود، یکی از پارک های جذاب و مفرح این شهر را انتخاب می کنند و برخی در جستجوی سکوت و آرامش، به یکی از رستوران ها و کافه های متعدد تهران می روند. در این میان نباید از آثار و خانه های تاریخی تهران غافل شویم. وصف باغ موزه مقدم تهران به همراه تمام آثار تاریخی که در دل خود دارد، در کلام نمی گنجد با انتخاب این خانه در واقع از گران ترین و البته ارزشمند ترین خانه ایران در دل تهران که برای گردشگری و تهران گردی فوق العاده است بازدید کرده اید.

به گزارش یاقوت وطن، با ورود به این موزه اولین چیزی که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، حوض و شمعدانی‌های دور آن و همچنین استفاده بسیار زیاد، مناسب و زیبا از رنگ‌های شاد مانند فیروزه‌ای، آبی آسمانی و بنفش در طراحی آن است که زیبایی خاصی به بنا می‌دهد. در خانه و موزه مقدم تهران معماری اصیل ایرانی همراه با رعایت اصول فضاسازی باغ‌های ایرانی به خوبی به چشم می‌خورد. این خانه بعد از محمد تقی خان احتساب‌الملک در اختیار دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسر فرانسوی وی قرار گرفت. این زوج خوش‌ذوق که قدر آثار تاریخی و هنری را به خوبی می‌دانستند شروع به جمع‌آوری این آثار از جای جای ایران کردند و آنها را برای بازدیدکنندگان و هنردوستان این مرز و بوم به یادگار گذاشتند.

در قسمت غربی ساختمان، برجی با کاشی‌هایی که از دوران قاجار تزیین شده را می توانید مشاهده ‌کنید و در قسمت شمالی باغ موزه یک ایوان با چند طاق و ستون که مزین به کاشی‌های دوران قاجار و زندیه است ساخته شده است. در موزه‌ی مقدم تهران حوضچه‌ای در وسط ایوان از جنس سنگ مرمر قرار دارد که از حمام فتحعلی شاه به آن‌جا منتقل شده و آبی از طریق یک جوی باریک به استخر حوضچه می‌ریزد که بر زیبایی بنا افزوده است. این استخر با الگوبرداری از استخر و آب‌نماهای باغ الحمراء پس از سفر دکتر محسن مقدم به اسپانیا ساخته شد. در این مجموعه حیاط اندرونی و بیرونی با یک دیوار به نام دیوار تجدد از هم جدا شده و در داخل ساختمان از شیشه‌های رنگی ایرانی استفاده شده که زیبایی خاصی به بنا می‌بخشد. علاوه بر جنبه تاریخی و معماری با شکوه باغ موزه مقدم، وجود تعداد فراوانی از آثار و کلکسیون های ارزشمند و باشکوه تاریخی همچون سنگ تراشیده های نایاب، مهر ها، سفالینه، شیشه ها و اسناد تاریخی معتبر و … سبب گشته تا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان موزه مقدم به عنوان گران ترین خانه ایرانی یاد شود. این عمارت تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار در تهران است.

در واقع هر قسمت این خانه باشکوه، بخشی از تاریخ را در خود نگه داشته است. محسن مقدم، استاد برجسته دانشگاه تهران و همچنین از بنیان گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در سال 1366 چشم از دنیا فرو می بندد. وی در سال 1351، منزل تاریخی و ارزشمند اجدادی خود را وقف دانشگاه تهران می کند. پس از مرگ همسر وی در سال 1369، دانشگاه تهران به صورت مستقیم مدیریت باغ موزه مقدم را برعهده می گیرد. باغ موزه مقدم در سال 1379 به ثبت ملی رسید.

 

 

102

کد خبر: 28639

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0