21 خرداد 1401 - 1:30 ب.ظ

معاون ناتو: نشانه‌ای از تهدید روسیه علیه سوئد و فنلاند وجود ندارد

معاون ناتو روز جمعه (دهم ژوئن) در نشست دموکراسی کپنهاگ اذعان کرد که هیچ تهدید نظامی فوری از سوی روسیه برای سوئد و فنلاند نمی‌بیند.

معاون ناتو روز جمعه (دهم ژوئن) در نشست دموکراسی کپنهاگ اذعان کرد که هیچ تهدید نظامی فوری از سوی روسیه برای سوئد و فنلاند نمی‌بیند.

در پی آغاز درگیری‌ها در اوکراین، فنلاند و سوئد با ادعای وجود تهدید از سوی روسیه، ماه گذشته خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما با مخالفت ترکیه مواجه هستند. ترکیه به‌ عنوان یکی از اعضای ناتو اعلام کرده به‌ دلیل حمایت این دو کشور از گروه‌های تروریستی نظیر «پ‌ک‌ک» با عضویت آن‌ها در این ائتلاف نظامی غربی مخالفت است. سوئد و فنلاند گفته‌اند که تروریسم را محکوم می‌کنند و آماده گفت‌وگو هستند.

به گزارش رویترز، «میرچا جوآن» معاون دبیرکل ناتو گفت: ما مطمئن هستیم که سوئد و فنلاند به صفوف ما خواهند پیوست. متحدان نگرانی‌هایی دارند و ترکیه نگرانی‌هایی دارد که وقتی بحث تروریست‌ها مطرح است، مشروع است.

این مقام ارشد ناتو در پاسخ به سوالی در مورد تضمین‌های امنیتی ارائه شده به سوئد و فنلاند در دوره تا زمانی که آن‌ها به عضویت کامل ناتو درآیند، گفت که هیچ خطر واقعی برای این کشورها از جانب روسیه نمی‌بیند و توضیح داد: ما نشانه‌هایی از سوی روسیه مبنی بر داشتن توانایی یا قصد تهاجمی از لحاظ نظامی علیه این دو کشور در حال حاضر نمی‌بینیم. می‌توانیم با احتیاط این دوره را به شیوه‌ای کنشی رفتار کنیم، اما خطرات واقعی را از دیدگاه نظامی سنتی برای فنلاند و سوئد نمی‌بینیم.

فنلاند روز پنجشنبه اعلام کرد که قصد دارد قوانین مرزی را به منظور ایجاد موانع در مرزهای شرقی خود با روسیه در اقدامی برای تقویت آمادگی در برابر تهدیدات هیبریدی اصلاح کند.

معاون دبیرکل ناتو همچنین امروز (جمعه) تایید کرد که «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به نشست سران این ائتلاف نظامی در مادرید دعوت شده است. جوآن با بیان اینکه این اجلاس قرار است در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شود، گفت: این اجلاس برای اولین بار با حضور شرکای ناتو از اقیانوس آرام یعنی استرالیا، نیوزلند، ژاپن و کره جنوبی برگزار می‌شود.

وی در این‌باره توضیح داد: البته گسترش ناتو و سیاست درهای باز موضوع مهمی برای گفت‌وگو خواهد بود. ما امیدواریم فنلاند و سوئد به صفوف ما بپیوندند. و ما باید در مورد اوکراین نیز تصمیم بگیریم. رئیس‌جمهور زلنسکی نیز در جلسه ما حضور خواهد داشت.

کد خبر: 70756

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0