21 خرداد 1401 - 4:00 ب.ظ

مسری‌ترین زیر واریانت اومیکرون در نزدیکی ایران

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به روند افزایشی مبتلایان به کرونا در جهان، خیزش زیرواریانت جدید اومیکرون به لحاظ شدت بیماری و سرایت آن را همانند دلتا دانست.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به روند افزایشی مبتلایان به کرونا در جهان، خیزش زیرواریانت جدید اومیکرون به لحاظ شدت بیماری و سرایت آن را همانند دلتا دانست.

به گزارش ایلنا، حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به زیر روند صعودی مبتلایان به کرونا در سطح جهان اظهار کرد: گزارش‌هایی از زیرواریانت‌های اومیکرون در آمریکا وجود دارد، همچنین ۴۱ کشور نیز یک روند افزایشی از کرونا را تجربه می‌کنند. وی افزود: این روند جدید صعودی بیماری کرونا از آمریکای جنوبی و آفریقا به سوی آسیا می‌آید. ۱۰ کشور از ۴۱ کشوری که این روند صعودی را تجربه می‌کنند در آسیا قرار دارند که از جمله پاکستان، عراق، امارات، بحرین و قطر از همسایگان ایران هستند. او در رابطه با وضعیت زیرواریانتBA2.1. 12 که اکنون در آمریکا و ۴۱ کشور دنیا روند صعودی را آغاز کرده است، گفت: به نظر می‌‎‌رسد، این ویروس هم سرایت‌پذیری و هم شدت عفونت‌زایی بیشتری را نسبت به سایر زیر واریانت‌های اومیکرون داشته باشد و این نگرانی وجود دارد که شیوع آن مانند دلتا باشد و از سوی دیگر گفته می‌شود که عوارض آن ممکن است بیشتر از دلتا باشد.

سوری یادآور شد: در حال حاضر واریانت غالب در کشور همچنان BA2 است، اما نظام مراقبت ژنومیک در کشور نداریم تا بدانیم واقعا چه واریانتی در کشور داریم. از سوی دیگر نیز میزان تست‌های کرونا در کشور چنان ناچیز است که اصلا نمی‌توانیم در مورد ژنومیک ویروس در کشور تحلیل و قضاوت کنیم. روزی تقریبا ۵ هزار تست آنهم در میان افراد علامت‌دار انجام می‌شود بنابراین بیماریابی فعال نداریم. گزارش‌هایی که وجود دارد به صورت موردی از برخی از آزمایشگاه ارائه می‌شود.

این اپیدمیولوژیست یادآور شد: متأسفانه در کشور ما وزارت بهداشت شفاف عمل نمی‌کند و داده‌های موجود را در اختیار متخصصین و پژوهشگران قرار نمی‌دهد، از آن سو بیماریابی فعالی نداریم تا بفهمیم چه ویروسی در جامعه در حال گردش بوده و چه اتفاقی رخ خواهد داد در نتیجه همه تحلیل‌ها و قضاوت‌های ما بر پایه حدس و گمان و علم اپیدمیولوژی است. سوری در ادامه یادآور شد: مرگ و میر و بستری‌های کنونی گزارش شده نمی‌توانند تصویری اپیدمیولوژیک را ارائه دهند، چرا که واریانت کنونی غالب در ایران به حدی شدت ندارد که بتوانیم بر اساس مرگ و بستری ناشی از آن تحلیل کنیم. وی همچنین در مورد احتمال بروز پیک جدیدی از کرونا در ایران نیز گفت: قطعا چنین احتمالی وجود دارد اما اینکه اندازه این پیک چه قدر است را هنوز نمی‌دانیم چرا که اطلاعاتی در این رابطه وجود ندارد. با این حال علم اپیدمیولوژیک به ما می‌گوید تا زمانی که فرد حساس در جامعه وجود داشته باشد امکان بروز پیک وجود دارد چرا که ویروس توسط این افراد در حال گردش است. در ایران نیز افراد حساس بسیار و در حدود ۲۵ میلیون نفر هستند. وقتی می‌توانیم بگوییم بیماری تمام شده که طی ۲۸ روز حتی یک مورد جدید بیماری نداشته باشیم. که هنوز مرگ‌ها و بستری‌ها می‌گویند داریم.  وی بیان کرد: قضاوت من این است که بیماری تمام نشده،  بلکه یک آتش‌بس یک طرفه اعلام کرده است. این آتش‌بس ممکن است تبدیل به یک حمله مجدد شود. کما اینکه شیوع در حال حاضر در ۴۱ کشور آغاز شده است. سوری در ادامه با بیان اینکه در اپیدمی‌ها ما فرض را بر این می‌گذاریم که ویروس ممکن است دوباره طغیان کند، گفت: در کشور ما بستری‌ها نوسان دارد و از طرف دیگر حتی یک نشست تخصصی برگزار نمی‌کنند تا  ابهامات را بر طرف کنند.

کد خبر: 70773

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0