21 تیر 1401 - 7:30 ق.ظ

مزیّت راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مزایای راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی را برشمرد.

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: فرار مالیاتی، تخلف، رانت، قاچاق، فساد و … نشات گرفته از محیط‌های غیرشفاف، تاریک و رویت است.

وی افزود: یکی از مشکلات فعلی کشور ما این است که درآمدهای مالیاتی ما نسبت به تولید ناخالص ملی پایین است و به همین دلیل دولت همواره با کسری بودجه مواجه می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: عدم شفافیت در اقتصاد، بی اطلاعی دولت و دستگاه‌های مربوطه از جریان کالا و بی عدالتی در حوزه اخذ مالیات را باید با توسعه سامانه‌های الکترونیکی کاهش دهیم.

سیاهکلی گفت: زمانی می‌توانیم از این مشکلات در حوزه مالیات و همچنین سایر تاریک خانه‌های موجود در کشور رهایی پیدا کنیم که دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه ایجاد و همه چیز در کشور با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی مدیریت شود تا بتوانیم بر زنجیره کالاها در اقصی نقاط کشور نظارت داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که تمام سامانه‌های اخذ مالیات الکترونیکی شود و سامانه مودیان امور مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی راه اندازی شود مالیات از بخش‌های غیر مولد و دلالی اخذ شده و مالیات ستانی از بخش‌های غیر شفاف فراهم می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند جلوی فرار مالیاتی و ناعدالتی در پرداخت مالیات را بگیرد، ممیزهای مالیاتی را حذف، شفافیت اقتصادی را ارتقا و دولت را به سمت درآمدی پایدار سوق دهد.

سیاهکلی افزود: اگر ما بتوانیم عرصه اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی آن را ببینیم و همچنین فعالیت اقتصادی آنها قابل رویت و قابل اندازه گیری باشد، کشور می‌تواند به تنهایی با درآمد مالیاتی اداره شود. مهمتر از آن بار مالیات از بخش‌های شفاف اقتصادی کشور برداشته می‌شود زیرا در حال حاضر کارمندان و حقوق بگیران تمام و کمال مالیات خود را می‌پردازند ولی افراد با گردش بالای مالی از آن فرار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی درآمد مالیاتی پایدار و بالا برای کشور شکل بگیرد، درآمد نفتی ما صرف امور فرعی مثل توسعه، رشد و آبادانی کشور خواهد می‌شود. نباید توسعه کشور به فروش اموالمان مثل نفت، گاز و معدن گره بخورد بلکه فروش این منابع باید سرعت و کیفیت کار را در کشور بالا برده و توسعه دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه امور کشور باید با مالیات بچرخد توضیح داد: نظام ممیز محور مالیاتی منجر به صدور احکام فردی و امضاهای طلایی در کشور شده که با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی این مسئله از دور خارج می‌شود.

کد خبر: 71980

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0