10 مرداد 1400 - 5:05 ب.ظ

از آبان ماه امسال؛

مرگ و میر کرونایی ایرانیان به زیر 50 نفر می رسد

سخنگوی ستاد ملی کرونا از کاهش آمار فوتی های کرونا به زیر 50 نفر تا آبان ماه سال جاری خبر داد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت : شرکت‌های تولید‌کننده واکسن، از همان ابتدا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، تنها به دولت‌ها واکسن می‌فروشند آن هم به دو دلیل؛ یکی توزیع عادلانه و دوم جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و قاچاق واکسن. این موضوع هم تنها به ایران محدود نمی‌شود و جهانی است.

وی افزود: تاکنون 35مجوز برای بخش خصوصی صادر شده تا واکسن وارد کنند، اما دراین مدت تنها حدود 300هزار دوز واکسن وارد شده که آن هم در روزهای اخیر اتفاق افتاده است. این در حالی است که آنها اعلام کردند می‌توانند 200 میلیون دوز واکسن وارد کنند که محقق نشد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: ما برای واردات واکسن، 3شرط را  اعلام کردیم. یکی اصالت واکسن، دومی رایگان بودن آن و سوم، خارج بودن آن از سهمیه دولت است.

رئیسی خاطر نشان ساخت: اصالت واکسن، یعنی اینکه تقلبی نباشد و زنجیره سرد برای انتقال آن رعایت شده باشد. زمانی هم که می‌گوییم شرکت‌های خصوصی از سهمیه دولت استفاده نکنند منظورمان این است که این شرکت‌ها باید مازاد بر سهمیه ایران و خارج از قراردادها، واکسن وارد کنند. در غیراین صورت از سهمیه واکسن دولت کم می‌شود، اما اگر مازاد بر آن سهمیه باشد، ما هم مخالفتی با واردات نداریم.

وی اظهار کرد: بنابراین اینطور نیست که برخی عنوان می‌کنند، ما می‌خواستیم واکسن وارد کنیم، اما نگذاشتند. مثلا می‌گویند شرکتی در کیش قصد واردات واکسن و تزریق رایگان آن را داشته است. اصلا اینطور نیست. ما غیراز این 3شرط، هیچ شرط دیگری برای واردات واکسن برای بخش خصوصی نداشتیم. اگر می‌خواهند واکسن وارد کنند، بیاورند و رایگان توزیع کنند.

رئیسی گفت: اگر مجوز نمی‌دادیم ایراد می‌گرفتند که چرا مجوز نمی‌دهید. ما با وجود اینکه می‌دانستیم به آنها واکسن فروخته نمی‌شود این کار را کردیم. چون اگر این کار را نمی‌کردیم می‌گفتند ما می‌توانستیم وارد کنیم اما به ما مجوز ندادند. یکی از شرکت‌های خصوصی مدعی شد که می‌تواند 30میلیون دوز واکسن وارد کند. حتی به ما گفت که این محموله آماده است و اگر وزارت بهداشت مجوز دهد، این محموله وارد کشور می‌شود. ما هم مجوز دادیم، اما دیگر نه خبری از آن شرکت شد و نه واکسنی که وعده داده بودند.

کد خبر: 28463

نویسنده: 101

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0