12 آبان 1400 - 4:22 ب.ظ

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد؛

مرگ سالانه ۱۵۰ هزار نوزاد بر اثر عفونت باکتریایی

سازمان جهانی بهداشت ضمن اشاره به مرگ سالانه ۱۵۰ هزار نوزاد بر اثر عفونت باکتریایی، درباره این تهدید جدی جان کودکان هشدار داد.

به گزارش یاقوت وطن، به نقل از مدیکال اکسپرس، سازمان جهانی بهداشت خواستار توسعه فوری واکسنی علیه عفونت باکتریایی شد که هر سال باعث ۱۵۰۰۰۰ مرده‌زایی و مرگ نوزادان می‌شود.

یک گزارش جدید توسط آژانس بهداشت سازمان ملل متحد و دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن نشان داد که تاثیر عفونت استرپتوکوک گروه B (GBS) که تخمین زده می‌شود در مجرای روده یک سوم بزرگسالان بی‌خطر زندگی می‌کند، عاملی بسیار بزرگتر از آنچه قبلا تصور می‌شد برای زایمان زودرس و ناتوانی محسوب می‌شود.

این گزارش یافته‌های مخرب قبلی در سال ۲۰۱۷ را تایید کرد که نشان می‌داد این باکتری هر سال باعث مرگ تقریبا ۱۰۰۰۰۰ نوزاد و نزدیک به ۵۰۰۰۰ مرده‌زایی در سال می‌شود، اگرچه به شکاف داده‌های قابل توجهی اشاره کرد که نشان می‌دهد ارقام واقعی می‌تواند بالاتر باشد؛ و برای اولین بار تاثیر آن بر زایمان‌های زودرس را تعیین کرد و دریافت که GBS در پشت بیش از نیم میلیون زایمان زودرس هر سال است که منجر به ناتوانی طولانی مدت قابل توجهی می‌شود.

با توجه به چنین اعداد خیره‌کننده‌ای، نویسندگان گزارش ابراز تاسف کردند که پیشرفت بیشتری در جهت تولید واکسن حاصل نشده است.

فیلیپ لامباخ از بخش ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: این تحقیق جدید نشان می‌دهد که استرپتوکوک گروه B یک تهدید بزرگ و نادیده گرفته شده برای بقا و رفاه نوزادان است و اثرات مخربی برای بسیاری از خانواده‌ها در سراسر جهان دارد.

WHO به شرکای خود پیوسته و خواستار توسعه فوری یک واکسن GBS مادر می‌شود که مزایای عمیقی در کشور‌های سراسر جهان دارد.

پروفسور جوی لاون که سرپرست مرکز مادران نوجوانان، باروری و سلامت کودکان LSHTM است، با این موضوع موافقت کرد.

او گفت: واکسیناسیون مادر می‌تواند جان صد‌ها هزار نوزاد را در سال‌های آینده نجات دهد.

به طور متوسط، ۱۵ درصد از زنان باردار در سراسر جهان یا نزدیک به ۲۰ میلیون سالانه، حامل باکتری GBS در واژن خود هستند، اما حتی اگر اکثر این موارد هیچ علامتی ندارند، یک زن باردار آلوده می‌تواند GBS را از طریق مایع آمنیوتیک یا در حین تولد نوزاد از طریق کانال واژن به جنین خود منتقل کند.

نوزادان و جنین‌ها به ویژه آسیب پذیر هستند، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها به اندازه کافی قوی نیست که با باکتری‌های در حال تکثیر مبارزه کند.

در صورت عدم درمان، GBS می‌تواند منجر به مننژیت و سپتی سمی شود که می‌تواند کشنده باشد. نوزادانی که زنده می‌مانند ممکن است دچار فلج مغزی یا مشکلات دائمی بینایی و شنوایی شوند. گزارش نشان داد که این باکتری سالانه حدود ۴۰۰۰۰ نوزاد را با اختلالات عصبی باقی می‌گذارد، در حال حاضر به زنان مبتلا به GBS در طول زایمان آنتی بیوتیک داده می‌شود تا احتمال انتقال آن به جنین کاهش یابد، اما این رویکرد در مکان‌هایی که غربالگری و تجویز آنتی‌بیوتیک در طول زایمان کمتر در دسترس است، ایجاد می‌کند.

این مطالعه نشان داد که بالاترین میزان GBS مادر در جنوب صحرای آفریقا  که به تنهایی حدود نیمی از بار جهانی را تشکیل می‌دهد و آسیای شرقی و جنوب شرقی مشاهده می‌شود.

این نشان می‌دهد که واکسن GBS که می‌تواند در طول معاینات معمول بارداری به زنان باردار تزریق شود و به بیش از ۷۰ درصد زنان باردار برسد، می‌تواند از مرگ ۵۰۰۰۰ نوزاد و جنین در سال جلوگیری کند.

104

کد خبر: 30709

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0