16 آبان 1400 - 9:30 ق.ظ

مدیرعامل شرکت ذوب آهن:

مانع اصلی صادرات، تحریم‌های داخلی است

مدیرعامل شرکت ذوب آهن گفت: با توجه به شرایط تحریمی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، امیدوار هستیم هرچه زودتر موانع موجود در زمینه صادرات برطرف شود؛ چراکه تاکنون مانعی به لحاظ تحریم‌ها در حوزه واردات و صادرات نداشته‌ایم و بیشتر تحریم‌ها و مشکلات موجود، داخلی هستند.

به گزارش یاقوت نیوز به نقل از فلزات آنلاین، منصور یزدی‌زاده  اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان پروژه‌های جدیدی در راستای توسعه این شرکت در دست اجرا دارد. ساخت پلنت اکسیژن ذوب آهن، پروژه‌ای است که این روزها با تولید 25 هزار مترمکعب در دستور کار قرار گرفته است و امیدوار هستیم این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. ورود این حجم اکسیژن به منظور تولید فولاد آن‌ هم در شرایطی که با کمبود اکسیژن مواجه هستیم، می‌تواند منجر به بهبود شرایط ذوب آهن در این زمینه و افزایش تولید فولاد شود.

وی در همین راستا افزود: پروژه پساب ذوب آهن، طرح دیگری است که در حوزه زیست‌محیطی برای نخستین بار توسط این مجموعه مطرح می‌شود. گنجایش این پروژه در حدود 850 متر مکعب در ساعت است که علاوه بر بازچرخانی تصفیه پساب‌های داخل شرکت، پساب شهرها و روستاهای اطراف مجموعه را شامل می‌شود که اجرای آن، برگ زرین دیگری در مجموعه ذوب آهن است. احداث کوره پاتیلی به مجموعه کوره‌های داخل شرکت و همچنین تعمیر اساسی یکی از کوره‌های موجود به منظور کاهش آلایندگی از دیگر اقدامات شرکت در راستای تقویت و بهبود تولید فولاد از نظر کمی و کیفی است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اذعان کرد: ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که با بالا گرفتن تنش میان چین و استرالیا و سایر قدرت‌های معدنی جهان در طی ماه‌های اخیر، قیمت کک به رقم بی‌سابقه 700 دلار رسیده و حدود دو برابر افزایش قیمت پیدا کرده است. طبیعتا این امر بر عملکرد ذوب آهن نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین شرکت، تاثیرات این افزایش قیمت را در 6 ماه دوم سال در نظر گرفته است و امیدوار هستیم سود مورد نیاز در نیمه دوم سال در زمینه تامین و مصرف کک همانند نیمه نخست آن تامین شود.

**پیگیری پروژه‌های مهم

یزدی‌زاده در ادامه گفت: پروژه کک‌سازی ذوب آهن، پروژه بسیار مهمی است که در حال حاضر در مرحله مناقصه قرار دارد و از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی جهت شرکت در این مناقصه دعوت به عمل آمده است تا بتوانیم با طی شدن مراحل قانونی، باتری شماره دو کک‌سازی شرکت را با ظرفیت 400 تا 450 هزار تن راه‌اندازی کنیم و اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد، کشور از واردات کک خارجی بی نیاز خواهد شد. پیش‌بینی ذوب آهن از زمان اجرای این پروژه، 18 ماه است که امیدوار هستیم در طی زمان کمتری این اتفاق رخ دهد و ارزش افزوده این پروژه در حدود 250 تا 300 دلار در هر تن برای شرکت خواهد بود.

وی در خصوص تولید محصولات جدید در این شرکت، عنوان کرد: با توجه به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، محصولاتی که در شرکت تولید می‌شود به وزارت صمت اعلام شده و لذا این سازمان در جریان تولید محصولات قرار گرفته است تا از واردات آن به داخل کشور جلوگیری شود.

**کمترین یارانه را از انرژی می‌گیریم

مدیرعامل شرکت ذوب آهن در خصوص تامین انرژی و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: با توجه به اینکه ذوب آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی دریافت می‌کند، امیدوار هستیم در زمستان مشکلی در زمینه انرژی نداشته باشیم. اگرچه با محدودیتی که در تامین گاز صنایع پیش‌بینی می‌شود، ممکن است در این زمینه با چالش‌هایی روبه‌رو شویم اما از آنجایی که روش تولید ذوب آهن کوره بلند است، بنابراین در زمستان با محدودیت گاز در بخش‌های تولید چدن و فولاد با مشکل چندانی مواجه نخواهیم شد ولی در بخش نورد، کمبود گاز مشکل‌ساز خواهد شد. اگر شاخص تولید شرکت تهیه چدن و فولاد باشد، در این زمینه تهدیدی متوجه ذوب آهن نخواهد شد و در مجموع امیدوار هستیم سایر صنایع فولادی هم در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

**مواد اولیه ساخت مسکن در کشور مهیا است

یزدی‌زاده در ادامه به بحث تامین تجهیزات مورد نیاز ساخت یک میلیون مسکن توسط ذوب آهن اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت تولید خوبی که در کشور در زمینه بتن وجود دارد، این ظرفیت هم‌اکنون به ۴۰ میلیون تن رسیده است. از این رو، مشکل خاصی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی نخواهیم داشت؛ چراکه در ساخت این تعداد واحد مسکونی، در نهایت چهار میلیون تن فولاد در شکل‌های مختلف مصرف خواهد شد. بزرگ‌ترین مشکل ما در این زمینه، بروکراسی‌های اداری جهت صدور مجوز و پروانه ساخت و ساز است که بهتر است اتاق فکری ایجاد شود تا تمامی تولیدکنندگان در این اتاق فکر حضور داشته باشند. در این اتاق فکر، موانع تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی مورد بررسی قرار گیرد و به دغدغه تولیدکنندگان فولاد و سایر صنایع مرتبط با مسکن رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: ما یکی از بهترین کشورهای دنیا در زمینه تولید انواع مصالح ساختمانی و سایر تجهیزات مورد نیاز در ساخت و ساز هستیم و در حوزه مسکن، هیچ وابستگی خاصی به خارج از کشور نداریم. البته تحقق ساخت یک میلیون واحد در سال، باید به صورت پلکانی انجام شود و قطعا با برنامه‌ریزی صحیح و مطلوب در یک دوره چهار ساله، به تعداد واحد مسکونی مطلوب دست خواهیم یافت.

**برنامه‌ریزی برای گسترش صادرات

مدیرعامل شرکت ذوب آهن در خصوص برنامه صادراتی این شرکت، اظهار کرد: در زمینه صادرات ریل با توجه به توان تولید ریل ۳۶ متری توسط شرکت و همچنین تاکید بر امکان حمل آن در داخل کشور، اقداماتی را انجام دادیم و به غیر از بازار داخلی، به دنبال بازارهای صادراتی هستیم. در خصوص توقف صادرات ریل به افغانستان نیز بحث قرارداد صادرات ریل ذوب آهن با دولت قبلی این کشور بوده و در زمینه ارتباط با دولت جدید، تابع سیاست‌های کشور هستیم. البته رایزنی‌هایی را با وزارت امور خارجه در این زمینه انجام داده‌ایم تا مشکل خاصی متوجه شرکت نباشد. بنابراین با توسعه ظرفیت تولید، مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و آماده صادرات هستیم تا بهترین اتفاقات در این زمینه برای مجموعه ذوب آهن رقم بخورد.

یزدی زاده در ارتباط با نقش آمریکا در زمینه توقیف صادرات ریل به افغانستان، تصریح کرد: این بحث مربوط به دولت قبلی افغانستان است و با توجه به شرایط تحریمی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، امیدوار هستیم هرچه زودتر موانع موجود در این زمینه برطرف شود زیرا تاکنون مانعی به دلیل تحریم‌ها، در واردات و صادرات نداشته‌ایم و بیشتر تحریم‌ها و مشکلات موجود، داخلی هستند.

وی یادآور شد: سالیان سال است که واردات زغال‌سنگ و کک به داخل کشور انجام می‌شود. در حوزه زغال‌سنگ، از لحاظ کمی و کیفی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و در زمینه کک نیز تا زمان ورود باتری شماره دو به مدار تولید، ناچار به واردات خواهیم بود. هر چند این امیدواری وجود دارد قراردادهای جدیدی در این زمینه با کشورهای مختلف منعقد شود و شاهد صادرات ریل در آینده نزدیک باشیم.

**کاهش هزینه‌ها نسبت به فروش

مدیرعامل شرکت ذوب آهن در خصوص افزایش هزینه‌های شرکت ذوب آهن در طی سال جاری، بیان کرد: افزایش هزینه تعبیر به افزایش قیمت در فروش یک شرکت می‌شود. بنابراین باید معیار مشخصی از این افزایش هزینه در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد؛ در نتیجه تمامی این مسائل در سامانه کدال تحلیل می‌شود.

یزدی‌زاده مطرح کرد: با بررسی نمودارهای موجود در این سامانه، متوجه کمترین میزان هزینه‌ها در ذوب آهن از سال 1394 به بعد خواهیم شد. در حالی که شرکت در این مدت بیشترین میزان استفاده از تسهیلات بانکی را داشته است. اخیرا نیز بانک مرکزی مصوبه‌ای داشته که واحدهای تولیدی قادر به اخذ تسهیلات به میزان 90 درصد فروش سال گذشته خود هستند و لذا این امر در ارتباط با ذوب آهن به هیچ وجه مناسب نیست.

وی در همین راستا افزود: شرکت ذوب آهن در طی چند سال اخیر توانسته است از سراشیبی خارج شده و به یک سودآوری پایدار در فروش دست یاید. بنابراین اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده که از جمله آن، افزایش حد اعتباری در بانک‌ها است. چراکه اگر یک شرکت نتواند از تسهیلات بانکی موجود استفاده کند، با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو هزینه‌های انجام شده در شرکت باید نسبت به فروش بررسی شود و خوشبختانه در طی سال گذشته و 6 ماهه نخست سال جاری، با کمترین میزان نسبت هزینه به فروش در مجموعه ذوب آهن مواجه شده‌ایم و در شرایط خوبی از لحاظ مالی قرار داریم. بنابراین استفاده از تسهیلات مالی بانک‌ها، مقوله بسیار مهمی است که باید مورد توجه شرکت‌های بزرگ قرار گیرد.

**خواست ذوب آهن، توزیع عادلانه مواد اولیه است

مدیرعامل شرکت ذوب آهن در خصوص سیاست‌گذاری دولت در طی چند ماه اخیر در صنعت فولاد، مطرح کرد: آنچه در طی چند ماه اخیر از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مشاهده شده است، نگاه کارشناسانه وی در حوزه‌های مختلف صنعت است. مشکل اصلی ذوب آهن در زمینه زنجیره فولاد، توزیع عادلانه مواد اولیه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

یزدی‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر، شرکت‌های بالادستی ذوب آهن به دلیل احداث واحدهای فولادی و توسعه آن در طول زمان، قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت نیستند. بنابراین از دولت انتظار داریم در این خصوص اقدامات لازم و کافی را انجام دهد. در بحث قیمت‌گذاری نیز همکاری لازم دولت با ذوب آهن صورت پذیرفته است و محصولات تولیدی با نرخ‌های مشخص در بورس کالا به فروش می‌رسد.

**وضعیت خوب شرکت‌های زیرمجموعه

مدیرعامل شرکت ذوب آهن ضمن اشاره به طرح توسعه شرکت‌های زیرمجموعه ذوب آهن، خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های زیرمجموعه ذوب آهن مانند پویش بازرگان در حوزه خدماتی و بازرگانی مشغول فعالیت هستند و برخی نیز مانند تالاب‌گین، پویش معادن و پویش ساخت در حوزه تولید به فعالیت می‌پردازند. این شرکت‌ها در طی سالیان اخیر بدون تکیه بر ذوب آهن سودآور شده‌اند و البته اجرای بخشی از فعالیت‌های ذوب آهن را بر عهده گرفته‌اند.

وی بیان کرد: شرکت مرآت در سالیان قبل به تنهایی فعالیت‌های مرتبط با ذوب آهن را انجام می‌داد اما در حال حاضر، شرکت‌های زیرمجموعه ذوب آهن مانند تالاب‌گین به تولید نیوجرسی و تراورس‌های بتنی راه آهن می‌پردازد و هم‌اکنون تولید نیوجرسی‌های سبز به منظور استفاده در اتوبان در دستور کار این شرکت قرار دارد. تولید دیوارهای پیش ساخته به منظور استفاده در دیوارکشی خطوط مجموعه ذوب آهن از دیگر اقدامات این شرکت است. در واقع، هدف کلی ذوب آهن، فعالیت گسترده و سودده این شرکت‌ها بدون تکیه بر این مجموعه است.

103

کد خبر: 30769

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0