7 شهریور 1401 - 1:20 ب.ظ

مرگ  بر روی نیل

قتلهای زنجیره ای روی رود نیل

مرگ بر روی نیل فیلمی معمایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی کنت برانا بر اساس فیلم‌نامه‌ای از مایکل گرین، بر اساس رمانی به همین نام اثر آگاتا کریستی در سال ۱۹۳۷ است. برانا، ریدلی اسکات، جودی هافلاند و کوین جی. والش تهیه کننده آن بودند.

اولین بار در 9 فوریه 2022 در چندین سینمای بین‌المللی و در 11 فوریه در بریتانیا و ایالات متحده در پی چندین تاخیر به دلیل همه‌گیری COVID-19 منتشر شد. در نظرسنجی CinemaScore به فیلم نمره متوسط ​​”B” را در مقیاس A+ تا F داده‌اند،

کِنت برانا مردِ همه فن حریف سینمای جهان است.. آلبرت فینی آلفرد مولینا، دیوید سوش پیتر دیگر پوآروهایی بودند که قبل از این با ماجراهای آگاتا کریستی در سینما ظاهر شده بودند

این فیلم دنباله‌ای بر قتل در قطار سریع السیر شرق (2017) است، تام بیتمن و برانا به ترتیب در نقش بوک و هرکول پوآرو از فیلم اول بازگشتند. ولی به اندازه‌ی دیگر اقتباس‌های پوآرو جذاب نیست . ابتدای فیلم اشاره به جنگ اول جهانی  می کند پلان‌های سیاه و سفید فیلم بستری را برای معرفی شخصیت و زندگی پوآرو و هوش و ذکاوتش و داستان عشق و سبیل او ایجاد می کند که در رمان اصلی وجود ندارد   در جنگ جهانی اول، هرکول پوآروی جوان یک استراتژی موفق برای پیشبرد اسکادران بلژیکی خود طراحی می‌کند اما یک تله انفجاری صورت او آسیب میبیند. معشوقه او (پرستار کاترین) به او پیشنهاد می‌دهد برای پنهان کردن جای زخم‌هایش سبیل بگذارد. هرکول پوآرو یک شخصیت ادبی کلاسیک و نقشی دشوار اما جذاب برای اجرا است.

فیلم با تمرکز بر یک داستان عاشقانه که توسط یک قتل و پس از آن سه قتل دیگر به معمایی می رسد که  بیننده اصلا فکرش را نمی کرده است.

کشتی بخاری که به‌عنوان سفر ماه عسل برای لینت دویل (Gal Gadot) و همسرش سایمون (Armie Hammer) در گردش است. این کشتی تفریحی پُر از مظنون یا قربانیان احتمالی است. اما از ابتدا ژاکلین (Emma Mackey) با اسلحه‌ی کالیبر 22‌اش، مظنونی آماده به فعل است. تا اینکه شاهزاده خانم ثروتمند به قتل می‌رسد اما مشخص نیست که آیا ژاکلین مرتکب این جنایت شده یا یکی از چند مسافر دیگر کشتی. این به پوآرو بستگی دارد که قبل از اینکه شماره‌ی تعداد قربانیان افزایش پیدا کند، تصمیم صحیحی را بگیرد.

یک سکانس معمایی از فیلم که در رمان وجود ندارد : بادبادک بازیِ بوک روی هِرم  است  و مادرِ بوک  در نقاشی که از پسرش می کشد پیراهن قرمزِ بوک را سبز کشیده، چرا؟ چون رنگ قرمزش ناپدید شده، چرا؟ چون جنابِ داماد برای شامورتی بازی آن را دزدیده! فلذا اساسا لزومی برای بادبادک بازیِ بوک روی هرم وجود ندارد. شخصیت او اصلا چنین خُلقی نیست. اما خب این تیریک (بادبادک‌بازی) در فیلم‌نامه گنجانده شده تا دستِ آقای دامادِ قاتل (سایمون) رو شود.

ریتم فیلم کند است و  به جزئیات بیشتر پرداخت می شود. درست مانند قتل  درقطار سریع السیر شرق  و این ضعف بزرگی برای یک فیلم پ جنایی می باشد. با گذشت یک ساعت از فیلم  عشق و تنفر و خیانت مطرح است نه قتل.  ولی انتهای فیلم به سرعت نتیجه گیری می شود . درست مانند فیلم قبلی .

کارگردان در جنایت، شک و رمزآلود بودن را تشدید می‌کند.  اشاره به نماد گرایی  درچند قسمت از فیلم وجود دارد در ابتدای فیلم که  به رنگ سیاه و سفید  است و پس از آن رنگی و جذاب می شود نماد مشخص شدن موضوعات مخفی است

اشاره به حرکت پرندگان در سکانسهای ابتدایی  و نیز در اواسط فیلم با شکار پرنده توسط تمساح پیامی نمادین را به مخاطب القا می کند.

جلوه های ویژه فیلم و استفاده از رنگ های گرم و کهربایی در پس زمینه فیلم زیبایی های بصری ایجاد نموده علیرغم بودجه 90 میلیون دلاری، اغلب واضح است که ما فیلمی را تماشا می‌کنیم که با حیله گری دیجیتالی زیاد تولید شده است.  شخصیت پردازی های فیلم بسیار دقیق صورت گرفته و می توان پرداخت به شخصیت را از نکات اصلی فیلم دانست.

منتقد: شبدیس بختیاری

کد خبر: 73878

نویسنده: شبدیس بختیاری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0