26 خرداد 1401 - 8:00 ق.ظ

فرمانده کل ارتش: در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب با احدی مصالحه نمی‌کنیم

امیر سرلشکر موسوی با بیان اینکه حجت امروز ما این است که بر بلندای جهاد تببین بایستیم؛ گفت: در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب با احدی مصالحه نخواهیم کرد.

همایش شکوه ایثار به مناسبت گرامیداشت آزاده جانباز، شهید سرلشکر محمود امان‌اللهی با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری  و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در سالن همایش‌های فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش “شکوه ایثار”  بزرگداشت شهید وحدت و الگوی ایثار سرلشکر محمود امان‌اللهی، با گرامیداشت یاد و خاطره این شهید گفت: من و شهید امان‌اللهی برای اولین بار در دانشگاه افسری امام علی(ع) آشنا شدیم و اولین ارتباط و کلام آن شهید بزرگوار با من مبتنی بر آیات قرآن، مسائل دینی و دفاع از اسلام و میهن اسلامی بود.

وی افزود: من و همه کسانی که پرورش‌یافته شهید امان‌اللهی هستیم، از او بسیار آموختیم. آن شهید عزیز الفبای نظامی‌گریِ مطلوب نظام مقدس جمهوری اسلامی را به ما آموخت. من هر بار که به شهید امان‌اللهی فکر می‌کنم فرازهای ارزشمندی به ذهنم می‌رسد که از مهم‌ترین‌های آن بحث برکت است که خیلی ما انسان‌ها نسبت به این مسئله بی‌توجه هستیم.

فرمانده کل ارتش با تأکید بر اینکه سراسر زندگی شهید امان اللهی برکت بود تصریح کرد: آن شهید گرانقدر و دیگر شهدا در دنیا و آخرت برای ما حجت هستند و تمام رفتارها، سیره، موضع‌گیری های آن بندگان مخلص و انتخاب شده، برای ما الگو و روشی است تا بدانیم باید در زندگی چه کنیم.

امیر سرلشکر موسوی با ذکر خاطره‌ای از شهید امان‌اللهی عنوان کرد: در اواخر شهریورماه سال 1361 در سردشت، اطلاعات دقیقی واصل شد که می خواهند امان‌اللهی را ترور کنند.

وی اضافه کرد: شهید با شنیدن این مطلب به منزل رفت و با وجود شرایط نامناسب جسمی همسرش به اتفاق به میدان سرچشمه رفتند و شهید پس از تلاوت قرآن از انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) دفاع کرد و فریاد برآورد: “من محمود امان‌اللهی هستم، آنهایی که می‌خواستند من را بزنند، اگر نمی‌ترسند بیایند بزنند.” بنابراین حجت امروز ما ایستادن بر بلندای جهاد تببین و دفاع از کرامت‌ها، بزرگی‌ها و ارزش‌های اسلام، امام و رهبری و شهداست که با صدای بلند برای دوست و دشمن بگوییم ما سرباز انقلابیم و در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب با احدی مصالحه نخواهیم کرد. این سیره شهدا و وظیفه امروز ما است.

وی ادامه داد: شهید امان‌اللهی در تمام گفتار و رفتارش می‌خواست آموزه‌های دینی و هرچه از سیره ائمه یاد گرفته  را  به منصه ظهور برساند.

او با خدمت صادقانه در ارتش ، سپاه، نیروی انتظامی و نهادها و سازمان‌های کشوری نماد اخلاص، وحدت و انسجام بود.

امیر سرلشکر موسوی افزود: در فردای قیامت هیچ بهانه‌ای از هیچ سرباز انقلاب پذیرفته نیست که بگوید موانع‌‌، چالش‌ها و مشکلات مانع رسیدگی ما به مشکلات مردم شد که نتوانستیم آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری را دنبال کنیم. آن روز قطعا از ما می‌پرسند شرایط امروز شما برای دفاع از آرمان‌ها سخت‌تر بود یا شرایط آن روزهای حیات و مبارزه شهید امان‌اللهی‌؟

وی افزود: به برکت همان مجاهدت ها و استمرار خط شهدا و تبعیت از امامین انقلاب، و تلاش سربازان مخلص  نظام، امروز نام جمهوری اسلامی ایران بر بلندای جهان پرآوازه است.

فرمانده کل ارتش با تجلیل از صبر و همراهی کم نظیر همسر شهید امان اللهی خاطرنشان کرد: از روزی که برای اولین بار خدمت خانواده شهید رسیدم یقین یافتم  10 دقیقه نشستن پای سخنان ارزشمند همسر این شهید عزیز از 10 جلسه نشستن پای صحبت‌های من بهتر است. همسر شهید امان‌اللهی نماد استقامت، استحکام و دفاع از ارزش‌های ناب اسلام و انقلاب است.

در ادامه  از کتاب در انتظار شهادت، لوح فشرده حاوی آثار و خاطرات شهید، تمبر یادبود ایشان و سردیس این شهید والامقام  رونمایی  شد.

همرزمان این شهید والامقام به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و دلاورمردی‌های ایشان پرداختند.

گفتنی است؛ در این همایش امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه، امیر سرتیپ دوم ابراهیم گلفام جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ دهقان مشاور نظامی فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی), امیر سرتیپ دادبین فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش، خانواده معظم شهید امان‌اللهی و جمعی از فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح حضور داشتند.

آزاده جانباز شهید سرلشکر محمود امان اللهی ۲۵ خرداد ۱۳۳۹ در روستای جعفرآباد سیاه‌منصور از توابع شهرستان بیجار استان کردستان دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات متوسطه در یکم مهر سال ۱۳۵۵ وارد دانشکده افسری ارتش شد.

وی در دومین روز جنگ تحمیلی داوطلبانه با تعدادی از دانشجویان افسری تحت فرماندهی شهید سرلشکر سید موسی نامجوی به خرمشهر اعزام شد و در مدت حضور در مقاومت تاریخی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح، دو بار به شدت مجروح و در بیمارستان آرین آبادان مداوا و بلافاصله به خط مقدم نبرد بازگشت.

شهید امان الهی به دلیل تجربه حضور در جنگ‌های نامنظم در کردستان به سرعت با کمک و هدایت شهید حجت الاسلام محمد حسن شریفی قنوتی در خرمشهر، گروه‌های پارتیزانی تحت عنوان «لشکر الله اکبر» متشکل از نیرو‌های مردمی را سازماندهی، آموزش و فرماندهی کرد.

پیکر مجروح و بیهوش شهید امان اللهی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۵۹ با تخریب پل و اشغال مناطق غرب خرمشهر به اسارت نیرو‌های بعثی درآمد.

وی مدت ۱۰ روز در بیمارستان بصره، ۳ماه در سلول انفرادی در زبیر و در استخبارات حزب بعث در بغداد تحت بازجویی و شکنجه وحشیانه و مابقی ایام اسارت در اردوگاه رمادیه همنشین و هم سلولی شهید حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی بود.

وی به موجب ماده ۱۱۰ کنوانسیون سوم ژنو به عنوان مجروح جنگی صعب‌العلاج با اولین کاروان آزادگان متشکل از ۲۵ اسیر ایرانی، ۲۶ خرداد ۱۳۶۰ در کشور قبرس با ۱۷ نفر از اسرای عراقی مبادله شدند. شهید امان الهی پس از آزادی از اسارت و معالجه، مجدد با حضور در جبهه‌های جنوب و شمال غرب با حضور در عملیات‌های ظفر ۱، ظفر۲ و ظفر۳، و همچنین کربلای ۱، کربلای۲ و کربلای ۳ در مسئولیت‌های مختلف تا پایان جنگ به مجاهدت ادامه داد.

شهید امان اللهی مسئولیت‌هایی از جمله فرمانده گردان دانشجویان دانشگاه افسری ارتش در خرمشهر، دایره ضدجاسوسی امور اسرای عراقی در اداره دوم، معاون افسر عملیات قرارگاه عملیاتی حمزه سیدالشهدا در ارومیه، مسئول عقیدتی سیاسی لشکر ۲۳ نیرو‌های مخصوص نوهد، معاون تیپ شهادت قرارگاه کربلا، فرمانده گردان تکاوران لشکر ۲۸ پیاده کردستان، مشاور اجرایی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت سپاه و پیشمرگان مسلمان کُرد موچش و رابط بین ارتش و سپاه در محور عملیاتی قروه سنندج، مسئول بسیج مستضعفین و قائم‌مقام سپاه تکاب، فعالیت در دایره مبارزه با مواد مخدر سپاه کردستان، قائم مقام فرمانده سپاه سردشت، معاون افسر عملیات و مسئول بازرسی و دایره سیاسی قرارگاه حمزه سیدالشهدا و منطقه۱۱ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرپرستی عقیدتی سیاسی لشکر ۲۳ نیرو‌های مخصوص، فرمانده گردان ضربت عملیاتی جندالله بانه، معاونت حفاظت اطلاعات ناحیه ژاندارمری کردستان، مشاور دادستان نظامی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، معاون هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ناحیه انتظامی کردستان و معاون هماهنگ کننده عقیدتی نیروی انتظامی کردستان را در کارنامه خود دارد.

سرانجام، شهید سرلشکر محمود امان اللهی در ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ در بیمارستان شریعتی تهران به علت جراحات دوران اسارت و جنگ ندای حق را لبیک گفت و به مقام شامخ شهادت نائل آمد و بنا به وصیت ایشان برخی از اعضای بدن وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

کد خبر: 71028

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0