14 شهریور 1401 - 3:00 ب.ظ

فراهم شدن ۲ شیوه تامین مالی دیگر برای بانک‌ها از طریق بازار سرمایه

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس گفت: انتشار اوراق رهنی و خرید دین از جمله شیوه‌هایی است که بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری می‌توانند با ضمانت خود از طریق بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کنند.

از سازمان بورس و اوراق بهادار، «مرتضی چشان» با اشاره به مفاد دستورالعمل‌های انتشار اوراق خرید دین و رهنی اظهار کرد: بر اساس مفاد این دستورالعمل‌، بانک یا موسسه مالی و اعتباری می‌تواند ضمانت اوراق خود را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: در انتشار اوراق قرض‌الحسنه نیز در صورتی‌ که بانی، بانک یا مؤسسه اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد، برای انتشار اوراق تا میزان ۵ درصد سرمایه ثبت شده، الزامی به معرفی ضامن نیست و مبلغ مازاد بر آن باید توسط ضامن، تعهد و تضمین می‌شود.

چشان در تعریف اوراق خرید دین گفت: این اوراق، اوراق بهاداری است که به منظور خرید مطالبات مدت‌دار اشخاص حقوقی به استثنای مطالبات ناشی از عقد سلف منتشر می‌شود. اوراق یاد شده در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس قابل‌معامله هستند.

به گفته رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس، منظور از مطالبات، مطالبات ریالی مدت‌دار اشخاص حقوقی از اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از عقود مبادله‌ای از قبیل فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و جعاله (به‌استثنای سلف) است و در صورتی‌ که مطالبات مذکور دارای وثایق رهنی باشند، این اوراق، در زمره اوراق رهنی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در این اوراق، بانی در نقش عامل وصول موظف است گزارشی در خصوص نگهداری حساب‌ها، دریافت مطالبات و سایر اقدامات اجرایی مربوط به مطالبات را حداکثر هر ۶ ماه یکبار به همراه اظهارنظر امین طبق مقررات، حداکثر دو ماه بعد از مواعد شش ماهه، به سازمان ارائه و به عموم افشا کند.

به گفته چشان، امین نیز موظف است به منظور حفظ منافع دارندگان اوراق و حصول اطمینان از رعایت مقررات و صحت فرآیند عملیات دریافت مطالبات، بر عملیات عامل وصول نظارت و گزارش آن ‌را در مقاطع مقرر به سازمان ارائه کند.

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس با مدنظر قرار دادن تنوع ابزارهای تامین مالی موجود در بازار سرمایه عنوان کرد: شرکت‌ها می‌توانند با توجه به هدف تامین مالی و نیازمندی‌های خود، انواع اوراق از جمله اوراق اجاره، اوراق مرابحه، مرابحه سهام و … را منتشر کرده و هم از منافع دارایی در اختیار خود بهره ببرند و هم با تزریق نقدینگی موردنیاز تامین شده از محل تامین مالی صورت گرفته به پشتوانه دارایی مبنای انتشار اوراق، بیش از پیش از ظرفیت‌های دارایی‌های شرکت منتفع شوند.

کد خبر: 74129

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0