7 خرداد 1401 - 11:43 ق.ظ

صنعت آسیابانی کشور در خطر است

یک کارشناس صنعت آرد گفت: اگر فکری به حال صنعت آسیابانی کشور نشود با ورشکستگی این صنعت مواجه می شویم و باید آرد و نان را هم وارد کنیم.

 

 

یک کارشناس صنعت آرد گفت: اگر فکری به حال صنعت آسیابانی کشور نشود با ورشکستگی این صنعت مواجه می شویم و باید آرد و نان را هم وارد کنیم.

به گزارش مهر، وحید حیدری با بیان اینکه در سال ۹۶ و۹۷ صادر کننده مرغ و تخم مرغ و جوجه یک روزه بودیم اما در سال ۱۴۰۰ وارد کننده این محصولات شدیم، گفت: اگر فکری به حال صنعت آسیابانی کشور نشود با ورشکستگی این صنعت مواجه می شویم و باید آرد و نان را هم وارد کنیم. وی اضافه کرد: کارخانجات آرد از سال ۱۴۰۰ در زیان بودند و با وعده های وزیر کشاورزی فعالیت خود را به سختی ادامه دادند که البته هیچ کدام از آن وعده ها نیز تحقق نیافت. این کارشناس صنعت آرد اضافه کرد : با افزایش حقوق و تورمی که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده، هر کارخانه به طور متوسط ماهانه ده میلیارد ریال زیان دارد و این از توان کارخانجات خارج است. وی با بیان اینکه متاسفانه عدم قیمت گذاری صحیح و دستوری طی سالهای ۹۳ تا به امروز باعث شده کارخانجات نتوانند نسبت به ارتقاءتکنولوژی و ترمیم خطوط تولید خود اقدام کنند، گفت: این امر منجر به تنزل کیفیت آرد های تولیدی و عدم رقابت با کشور های همسایه شده است. حیدری اضافه کرد : بدلیل اینکه از سال ۱۳۹۳ تا امروز، دولت نمیخواست قیمت نان را گران کند، نرخ آرد را هم ثابت نگه داشته است و همه ساله جهت ترمیم و جبران هزینه کارخانجات آرد نسبت به افزایش نرخ سبوس اقدام می کرده که امسال این کار را نیز انجام نداده است. وی توضیح داد :در سال ۱۴۰۰ در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد که پس از افزایش نرخ شیر، قیمت سبوس نیز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا فروخته شود ودر آنالیز قیمت شیر، متوسط نرخ سبوس ۴۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد. حیدری ادامه داد: این مصوبه در دولت آقای روحانی ابلاغ شد اما متاسفانه بعداز گرفتن سکان هدایت وزرات کشاورزی توسط دکتر ساداتی نژاد، مافیای سبوس توانستند به بهانه خشکسالی و حمایت از دامدار قیمت سبوس را به قیمت ۱۴۰۰۰ ریال برگردانند. حیدری با اشاره به تحت فشار قرار گرفتن تولید کنندگان گفت: متولیان امر در وزرات جهاد یا پنبه در گوش دارند و یا آنقدر از این صداها شنیده اند که دیگر برایشان عادی است اگر ظرف روزهای آینده فکری به حال این صنعت نشود این صنعت از بین خواهد رفت و مرگ قریب الوقوع صنعت نیمه جان آسیابانی حتمی است.

کد خبر: 70017

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0