21 خرداد 1401 - 5:00 ب.ظ

شیرینی قهوه‌های تلخ در کام کلاهبرداران

اشتیاق به اطلاع از آینده، میلی است که همواره با شدت و ضعف و فارغ از سن، جنس، تحصیلات و طبقه اجتماعی در میان افراد مختلف وجود داشته است.

اشتیاق به اطلاع از آینده، میلی است که همواره با شدت و ضعف و فارغ از سن، جنس، تحصیلات و طبقه اجتماعی در میان افراد مختلف وجود داشته است.

تجلی علاقه بشر به دانستن رویداد‌های آینده را می‌توان در پرشمار فیلم‌ها و کتاب‌هایی دید که سیر در آینده را به تصویر می‌کشند. بشر برای رسیدن به این آرزو حتی دست به دامان خرافات شده و کار بعضی تا آنجا پیش رفته که بعد از مدتی جیب خود را خالی و زندگی شان را تباه شده دیده اند و فقط حسرت برایشان باقی مانده است.

**** دعانویس روزگارم را سیاه کرد

با خانم جوان که ماه‌ها برای تغییر در زندگی عاطفی‌اش به رمالی مبالغ قابل ملاحظه‌ای پرداخت می‌کرد هم صحبت شدم. او که امروز خود را از قربانیان دعانویسی می‌داند گفت: بعد از شکست عاطفی که تجربه کردم، امیدم به زندگی را از دست دادم و به افسردگی مبتلا شدم، به پیشنهاد یکی از دوستانم به دعانویس مراجعه کردم به این امید که معجزه‌ای برایم اتفاق بیفتد. این خانم جوان حال و هوای محل کسب دعانویس را اینطور توصیف می‌کرد: وارد زیر زمینی شدم که فضای آن را بوی اسپند و دود گرفته بود، دور تا دور اتاق شمع‌های سیاه و قرمز چیده شده که تنها منبع روشنایی اتاق بود؛ بر روی چهار دیوار اتاق سر و پوست حیوانات مثل پوست بز و ببر وجود داشت. زن میانسالی که انسیه خانم صدایش می‌کردند پشت یک میز گرد وسط اتاق نشسته بود و با چشم هایش به من اشاره کرد که روی صندلی بنشینم. دستانم را گرفت و نام خودم و مادرم را پرسید و گفت افراد حسود زیادی دور و بر زندگی ات هستند و برای شکست و نابودی زندگی ات جادو و طلسم کردند باید هر چه سریعتر این جادو‌ها باطل شود. من هم با ترس حرف‌هایش را پذیرفتم.

***** تکه‌ای کاغذ ابزار درآمد میلیونی

این خانم جوان ادامه ماجرا را اینطور برایم گفت زن، جملات عجیب و غریبی را به شکل ناخوانا نوشت و کاغذ را در پارچه‌ای سبز رنگ پیچید و گفت آن را در کیفت بگذار تا همیشه همراهت باشد؛ البته باید هر ۴۰ روز آن را تمدید کنی تا اثرگذاری اش کامل شود. من که شرایط روحی و روانی بدی داشتم، گمان کردم چاره‌ای جز پذیرش حرفهایش ندارم. آنطور که این خانم جوان تعریف می‌کرد اولین بار ۱۵۰۰ تومان به دعانویس پرداخت کرده بود و تا ۶ ماه هر ۴۰ روز به سراغ او رفته بود و هر بار تکه کاغذی را با پرداخت مبالغ قابل توجهی از او گرفته بود. او گفت: بعد از ۶ ماه ناامید شدم و تصمیم گرفتم که از زن دعانویس شکایت کنم، بعد از دستگیری آن خانم توسط پلیس متوجه شدم که باید برای حل مشکلم به روانشناس مراجعه می‌کردم نه رمال و دعانویس!

***** دستگیری ۳۶ دعانویس و رمال در اصفهان

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل فرماندهی انتظامی استان اصفهان از شناسایی و بازداشت ۳۶ رمال و دعانویس فعال در فضای مجازی خبر می‌دهد و گفت: تعداد عمده‌ای از این کلاهبرداران از طریق اقدامات رصدی پلیس فتا و شمار دیگری هم بر اساس گزارش و شکایت‌های مردمی شناسایی و بازداشت می‌شوند. او متهمان را به دو دسته تقسیم می‌کند گروه اول که بعد از دریافت وجه، دست نوشته‌هایی را تحویل شهروندان می‌دهند و گروه دوم شیادانی که پول را دریافت و بعد از آن راه ارتباطی شخص فریب خورده را در شبکه‌های مجازی مسدود می‌کنند که مورد دوم بیشتر است. رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: یکی از متهمانی که بازداشت کردیم کلاهبرداری بود که با تبلیغ دعانویسی و رفع طلسم در فضای مجازی دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به جیب زده بود. سرهنگ مرتضوی پرونده را اینطور تشریح می‌کند: فرد شاکی در اینستاگرام با فرد ناشناسی که ادعای رفع طلسم با دعانویسی را داشته آشنا می‌شود و بنابر درخواست او دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به حسابش واریز می‌کند، اما دعایی برایش ارسال نمی‌شود و دعانویس هم پاسخی دریافت نمی‌کند. به گفته او، با تلاش کارشناسان پلیس فتای استان اصفهان، ردپای متهم در تهران مشاهده شد و مأموران با اخذ نیابت قضایی، فرد شیاد را در تهران بازداشت و به اصفهان منتقل کردند.

**** تلگرام، پاتوق اصلی کلاهبرداران

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: رمال‌های فضای مجازی در تمام شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، تلگرام و واتساپ فعالیت می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها به علت پوشش هویتی تلگرام، این برنامه را برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند. سرهنگ مرتضوی گفت: این افراد بعد از شناسایی و دستگیری، با تشکیل پرونده به قوه قضاییه تحویل می‌شوند. کوروش محمدی رئیس خانه روانشناسی استان اصفهان گفت: زمانی که مسئولیت‌های اجتماعی به واسطه اشتباهاتی که در ساختار‌های تربیتی ما وجود دارد افت می‌کند و زمانی که نمی‌توانیم فضای آگاهی، اطلاع رسانی و پذیرش اطلاعات را بر مبنای اصول و واقعیت‌های جامعه پذیرش و کنترل کنیم به فالگیر‌ها و دعانویس‌ها روی می‌آوریم. وی گفت: جامعه ما جامعه‌ای هیجان‌مدار است، وقتی که به جای رویکرد مسئله مدار رویکرد هیجان مدار قرار می‌گیرد و هیجان‌ها سوار بر دانش و آگاهی می‌شود از آن جامعه توقعی جز روی آوردن به فالگیر‌ها و دعانویس‌ها نیست. به گفته رئیس خانه روانشناسی استان اصفهان، ما جامعه غیر ماهری داریم و مهارت‌های مواجهه با چالش‌ها و موانع را نیاموخته ایم و به همین دلیل، روز به روز بازار رمال ها، فالگیر‌ها و دعانویس‌ها پررونق‌تر می‌شود. محمدی معتقد است: باید جامعه با علم روانشناسی و روانشناس آشتی کند و بپذیرد زمانی که به یک مشکل برمی خورد باید آن را از طریق روانشناس رفع کند. وی گفت: با توجه به شرایط فعلی جامعه، نزدیک به ۸۰۰ هزار مشاور نیاز داریم، اما فقط ۴۰ هزار مشاور فعالیت می‌کنند و علت این کمبود مشاور فعال، سخت بودن مسیر دریافت مجوز برای دفاتر مشاوره است.

**** رمال‌ها متکدی و کلاهبردار محسوب می‌شوند

فرزین فصولی کارشناس ارشد حقوق گفت: با عنایت به ماده ٧١٢ قانون مجازات اسلامی هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد. او می‌گوید: همچنین براساس قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس ارتشا و کلاهبرداری میتوان جرم رمالی فالگیری و دعا نویسی را یکی از مصادیق کلاهبرداری دانست. همه ما آدم‌ها در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شویم و انتظار داریم در آینده زندگی خوبی داشته باشیم؛ در این بین برخی به دلایلی همچون پایین بودن آستانه تحملشان یا نداشتن عزت نفس به سراغ فالگیر‌ها و دعانویسان می‌روند. اگر به آن‌ها توصیه کنید به روانشناس مراجعه کن پاسخ می‌شنوید که مگر “دیوانه‌ام که به روانشناس مراجعه کنم؟! ” این افراد در دامی می‌افتند که رهایی از آن پرهزینه است.

کد خبر: 70779

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0