19 مهر 1400 - 9:42 ق.ظ

شگفتی خیره کننده خانه نیکدل در تبریز

قدم زدن در خانه‌های تاریخی چیزی شبیه قدم زدن در تاریخ است. تبریز را باید شهر خانه‌های تاریخی بشناسیم. شهری که روزگاری میزبان پادشاهان و شاهزادگان سلسله‌های مختلف بود و روزگاری بزرگمردان و ادیبان به‌نامی را خود پرورانده است. در میان خانه‌های تاریخی تبریز، خانه نیکدل جزو زیباترین خانه‌هاست.

به گزارش یاقوت وطن، برای ورود به خانه دو در طراحی شده است؛ یکی درب اصلی که در کوچه قرار گرفته و رو به حیاط اصلی خانه باز می‌شود و دیگری در پیاده راه مقصودیه قرار دارد که رو به حیاط دیگر خانه باز می‌شود. اگر از درب اصلی وارد خانه نیکدل شوید در واقع به بخش بیرونی خانه وارد شده‌اید و با حیاطی بزرگ روبه‌ور می‌شوید که باغچه‌‌ها‌ی آن به صورت چشم نوازی گل‌کاری شده است. و در مرکز آن حوضی زیبا قرار گرفته است. در همین حیاط می‌توانید از تندیس ابراهیم نیکدل تبریزی دیدن کنید. همچنین در بدو ورود به خانه ساختمانی دو طبقه توجه شما را جلب می‌کند که بی‌شباهت به دیگر‌خانه‌های تبریز مانند خانه بهنام گنجه‌ای نیست. ساختمان اصلی این خانه دارای پنجره‌های ارسی شکل است که با ظرافت به شیشه‌های رنگی مزین شدند. ‌طاق‌های پیاپی نیز دیده می‌شود که پیشانی آن‌ها با طرح‌های اسلیمی گچ‌کاری شده است و در انتها به ستون‌های بلندی می‌رسد که به خوبی سقف ایوان را نگه‌می دارد. همه این‌ها نشان می‌دهد با یک خانه قاجاری روبه رو هستیم.

در ادامه در قسمتی از حیاط اصلی پله‌هایی شما را به سمت زیر زمین خانه هدایت می‌کند. این بخش از خانه با طاق‌های آجری، دیوارها و ستون‌هایش نیز از هنر دست معماران قاجاری به دور نمانده است و با گچ‌کاری‌های زیبا تزيین شده است. معماری این بخش از خانه به دلیل وجود طاق‌های قوسی شکل و حوض‌خانه‌ای در وسط به گو‌نه‌ای است که از گرمای تابستان به دور باشد تا مکان مناسبی برای سکونت اعضای خانه فراهم کند.

از آنجایی که این خانه در زمان قاجار ساخته شده، معماری آن نیز متاثر از همان دوران است و همانند خانه‌های دیگر این شهر دارای حیاط اندرونی و بیرونی، شاه‌نشین و چله نشین می‌باشد. با ورود به داخل ساختمان، تالار بزرگی به صورت مستطیل شکل وجود دارد که به آن تالار شاه نشین نشین می‌گویند در ضلع شرقی این تالار دو راهرو وجود دارد که به دو اتاق دیگر منتهی می‌شود و به آن اتاق چله نشین می‌گویند. معمار در ساخت با استفاده از سنگ‌های مرمر جلوه ‌زیباتری به اتاق‌ها بخشیده است. همچنین نقاشی‌هایی که در اتاق‌ها و تالار‌های این خانه کشیده شده بسیار چشم نواز هستند همچنین می‌توانید اوج شکوه نقاشی‌های دیواری و سقفی را در خانه حریری تبریز ببینید. زیبایی پنجره‌های رنگارنگ این خانه با عبور نور خورشید از آن دو چندان می‌شود تا فضای داخل خانه را برای مهمانانش رویایی‌تر کند. در گوشه گوشه این خانه گچ‌بری ‌های زیبایی دیده می‌شود که برگرفته از طرح ‌‌های اسلیمی است. اگرچه اوج زیبایی هنر آینه کاری را می‌توانید در خانه امیر نظام گروسی که تبدیل به موزه قاجار تبریز شده است را ببینید اما بازدید از آینه کاری خانه نیکدل نیز خالی از لطف نیست.

پس از بازدید از ساختمان اصلی می‌توانید توسط راهرویی که در سمت غرب ساختمان اصلی قرار گرفته به حیاط اندرونی دسترس داشته باشید و در آنجا از یک تنبی( تالار) کوچکتر از ساختمان اصلی وتعدادی اتاق که دورتادور حیاط قرار گرفته اند بازدید کنید. گفته می‌شود از نحوه معماری در قسمت اندرونی این خانه چنین بر‌می‌آید که متعلق به زمان زندیه بوده است اما قسمت بیرونی به زمان قاجاریه بر‌می‌گردد.

 

102

کد خبر: 30148

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0