11 تیر 1401 - 4:00 ب.ظ

مجری طرح انتقال آب از سدقوچم به قروه دهگلان کردستان گفت:

شهرستان‌های قروه و دهگلان از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند

با بهره‌برداری از فاز سوم این طرح، علاوه بر تأمین آب شرب شهرهای مسیر و تبدیل بخش زیادی از اراضی کشاورزی دیم به آبی در مسیر انتقال، مردم این شهرها در بخش شرب از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

در بازدید خبرنگاران سـراسـری حوزه وزارت نیرو ســد آزاد، سامــانه‌های انتقال آن و دیگر طرح‌های آبرســانی در اسـتان کردسـتان از جمله اقدامات انجام شده در طرح انتقال مستقیم آب از ســد آزاد به تصـفیه‌خانه آب شـهر سنندج مورد بررسی قرار گرفت.

در جریان این بازدید «حبیب‌الله علی‌اصغری» مجری طرح ضمن بیان اهداف و دستاوردهای اجرای آن، گفت: این پروژه مهمترین و استراتژیک‌ترین پروژه آب‌رسانی در استان کردستان است که می‌تواند نقش بسزایی در تأمین آب شرب، کشاوزی و صنعت منطقه ایفا کند و موجب توسعه پایدار، امنیت و رونق اقتصادی استان شود.

وی افزود: سامانه انتقال آب از سد آزاد از سه قسمت عمده تشکیل شده است که بخش نخست این سامانه شامل سد آزاد (از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع ۱۲۵ متر و حجم مخزن ۳۰۰ میلیون متر مکعب) و سامانه انتقال در بخش نخست به طول ۸۸ کیلومتر شامل لوله و تونل از سد آزاد به سد قوچم و همچنین سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع تلمبه‌زنی ۶۸۰ متر و ۳۸ کیلومتر خط انتقال برق و سه پست برق با ولتاژ ۶۳ کیلو ولت است.

مجری طرح انتقال آب از سدقوچم به قروه دهگلان کردستان اضافه کرد: در بخش دوم این سامانه، عملیات اجرایی خط انتقال مستقیم به تصفیه‌خانه آب سنندج و پروژه ارتقای ایستگاه پمپاژ در حال اجرا است که درصد پیشرفت کل پروژه خط انتقال مستقیم تاکنون حدود ۶۴ درصد است.

وی خاطرنشان‌کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و افزایش بازده اجرایی پروژه، در صورت تامین به‌موقع منابع مالی مورد نیاز به میزان سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به‌زودی شاهد انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه آب سنندج خواهیم بود.

علی‌اصغری با اشاره به اهداف اجرای این طرح، ادامه‌داد: پروژه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج به‌طول ۲۷ کیلومتر است و اکنون لوله‌گذاری انجام شده در مسیر به ۱۴.۵ کیلومتر رسیده است.

وی بیان‌داشت: هدف این طرح، انتقال سالیانه ۵۷ میلیون متر مکعب آب با ظرفیت ۲.۵ مترمکعب در ثانیه به‌منظور تأمین آب شرب مناسب و رفع دغدغه کیفیت آب شرب شهر سنندج است.

مجری طرح انتقال آب از سدقوچم به قروه دهگلان کردستان اضافه‌کرد: در بخش سوم و انتهای سامانه‌های انتقال آب از سد آزاد، سد سنگ‌ریزه‌ای قوچم به ارتفاع ۴۶ متر و حجم مخزن ۶۰ میلیون متر مکعب و سامانه انتقال آب از سد قوچم به شهرهای قروه و دهگلان (شامل تصفیه خانه آب، ۶۴ کیلومتر خط لوله و دو ایستگاه پمپاژ به ارتفاع تلمبه‌زنی ۳۶۰ متر) قرار دارد.

وی تصریح کرد: پس از اجرای فاز دوم انتقال آب از سد آزاد به قوچم، اکنون فاز سوم آغاز شده است که با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد قوچم به شهرهای قروه و دهگلان، علاوه بر تأمین آب شرب شهرهای مسیر و تبدیل بخش زیادی از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) دیم به آبی در مسیر انتقال، مردم این شهرها در بخش شرب از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر: 71600

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0