10 خرداد 1402 - 10:00 ق.ظ

سیستم نانورباتیک راهکاری تازه برای مبارزه با عفونت قارچی ارائه کرد

یک سیستم نانورباتیک، راهکارهای تازه‌ای برای هدف گرفتن عفونت‌های قارچی با استفاده از پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه ذرات نانویی ارائه کرده است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از «فیز»، عفونت‌های ناشی از قارچ مانند «کاندیدا البیکنس» (Candida albicans) یک خطر جهانی برای سلامتی به شمار می‌روند؛ چرا که در برابر درمان های موجود مقاومت دارند. خطر این مساله تاحدی بوده که سازمان جهانی بهداشت آن را یک موضوع دارای اولویت اعلام کرده است و از کشورها خواسته تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

هر چند مواد نانویی امیدواری‌هایی به عنوان «عوامل ضدقارچ» ارائه کرده‌اند اما مواد فعلی فاقد توان و خصوصیت مورد نیاز برای درمان سریع و هدفمند هستند که این منجر به طولانی شدن زمان درمان و تاثیرات جانبی و مقاومت دارویی شده است.

 

سیستم نانورباتیک راهکاری تازه برای مبارزه با عفونت قارچی ارائه کرد

 

اکنون در یک تحول مهم با پیامدهای گسترده برای بهداشت و سلامت جهانی، یک تیم از محققان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا با هدایت «هایون کو» یک سیستم میکروسکوپیک ساخته‌اند که قادر به از بین بردن سریع و هدفمند پاتوژن‌های قارچی است.

کو می‌گوید: قارچ کاندیدشده عفونت محکم بیوفیلم ایجاد می‌کند که درمان آنها خیلی دشوار است. درمان‌های ضدقارچی کنونی فاقد توانایی لازم برای درمان سریع هستند. از این رو این همکاری با استفاده از دانش بالینی ما در ترکیب با دانش و تجربه رباتیک یک رویکرد جدید ارائه کرده است.

محققان در این زمینه از پیشرفت های اخیر در حوزه ذرات نانویی کاتالیزوری موسوم به «نانوزیم» (nanozymes) استفاده کرده اند و سیستم‌های رباتیک کوچک یا مینیاتوری ساخته‌اند که قادر است به درستی سلول‌های قارچی را هدف قرار داده و نابود کند.

آنها با استفاده از میدان‌های الکترومغناطیسی برای کنترل شکل و حرکات این میکروربات‌های نانوزیم‌ با دقت بالا به این پیشرفت دست پیدا کردند.

این محققان با نگاه به آینده، پتانسیل‌هایی با رویکرد رباتیک و بر پایه نانوزیم‌ها متصور هستند و از روش های جدیدی برای خودکارسازی کنترل و انتقال نانوزیم‌ها به منظور تولید دارو و درمان بیماری ها استفاده کرده اند.

کد خبر: 76900

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0