2 تیر 1401 - 7:00 ب.ظ

سیاست‌های تشویقی و ترویجی برای کاهش شدت انرژی مورد نیاز است

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به میزان یارانه‌ها و تاثیر آن بر شدت مصرف انرژی، گفت: این میزان در جهان رو به کاهش است و لازم است در کشور ما نیز سیاست های تشویقی و ترویجی اخذ شود تا این میزان روند کاهشی به خود بگیرد.

«مهدی صادقی نیارکی» چهارشنبه در همایش هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی افزود: سیاست های قیمتی با پدیدار کردن فرهنگ صرفه جویی انضباط بخش مصرف را به مردم باز می گرداند.

معاون توسعه و برنامه ریزی  ایدرو، سپس به مصرف انرژی در بخش صنعت و حمل و نقل پرداخت و ادامه‌داد: رده‌بندی و ممیزی انرژی در دو بخش فرآیند و تجهیزات و بخش محصولات و تولیدات امکان پذیر است.

وی یادآور شد: بخش عمده ای از برق در جهان در الکتروموتورها مصرف می شود. در ایران نیز بخش بالایی از مصرف برق خانگی مربوط به الکتروموتورهای کولرهای آبی است.

صادقی نیارکی گفت: ماموریت نوسازی صنایع از ماموریت های اساسنامه ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و وزیر صمت نیز این امر را به سازمان تنفیذ کرده است.

معاون توسعه و برنامه ریزی  ایدرو گفت: با یک اقدام یعنی اصلاح الکتروموتورها طی یک برنامه منسجم می توان نیروگاه های بیشتری از گرو صرفه جویی در کشور احداث کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: با جایگزینی ناوگان ریلی در برابر ناوگان جاده ای که در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده بود و اصلاح الکتروموتورها در برخی بخش های مهم صنعتی از جمله صنایع فولاد و سیمان و بخش خانگی می توان معادل هشت نیروگاه یک‌هزارمگاواتی صرفه جویی اقتصادی انجام داد.

حرکت کشورها به سوی انرژی های  نوپدید

این همایش، «ابوالفضل کیانی بختیاری» خاطرنشان کرد: نظام‏های رتبه‏بندی و جوایز، عامل محرک در افزایش قابلیت رقابت پذیری، افزایش سودآوری با تکیه بر توانمندی داخلی، افرایش بهره وری و جلوگیری از اتلاف ها، ارتقای توانمندسازی و حرکت  به سوی توسعه هستند.

به گفته وی، جایزه ملی مدیریت انرژی مروج افزایش سودآوری از طریق افزایش بهره‌وری منابع انرژی است و سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مجری برگزاری جایزه ملی مدیریت انرژی بر اساس تفاهم‏نامه بین سازمان مدیریت صنعتی، سازمان ملی استاندارد ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهروری انرژی برق (ساتبا) این مهم را به عهده دارد.

کیانی بختیاری درخصوص اهمیت و ضرورت مدیریت انرژی، اظهارداشت: انرژی عنصر اصلی تولید  است. تولید انرژی با بازده بالا و قیمت کمتر عامل توسعه پایدار است. اقتصاد پایدار باعث افزایش تولیدات با صرفه اقتصادی است. وی ادامه‌داد: همچنین امنیت سیاسی و اقتصادی ایجاد موازنه در قدرت بوده و محدودیت‏های اکو انرژی (منابع مهم زیست محیطی، انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر) باید مورد توجه قرار بگیرند.

به گفته این مسوول، افزایش نگرانی‌ها درباره تبعات تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا و اتخاذ سیاست‌های ارتقاء بهره‌ وری انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده مطابق روند جهانی نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در این حوزه اند.

سیاست‌های تشویقی و ترویجی برای کاهش شدت انرژی مورد نیاز است

تجلیل از برندگان هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی

در جریان برگزاری همایش هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی از برگزیدگان با اهدای تندیس‌های نقره‌ای و برنزی تجلیل شد.

برپایه این گزارش، پتروشیمی نوری در بخش فرایندهای انرژی‌بر و در بازه امتیازی ۹۰۰ تا ۹۵۰ موفق به کسب تندیس طلایی دو ستاره شد.

در همین بخش پتروشیمی زاگرس و شرکت نفت پارس در بازه امتیازی ۸۰۰ تا ۸۵۰ حائز دریافت تندیس نقره ای سه ستاره شدند.

شرکت نفت بهران، مجتمع فولاد خراسان و شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا در همین بخش دربازه امتیازی ۷۰۰ تا ۸۵۰ تندیس نقره ای دوستاره دریافت کردند.

شرکت صنایع چوب خزر کاسپین نیز موفق به دریافت تندیس برنزی دو ستاره شد.

در بخش ساختمان‏های غیر مسکونی اداری، شهرداری مشهد در بازه امتیازی ۶۰۰ تا ۶۵۰ تندیس برنزی دو ستاره و شرکت  گاز استان تهران، شرکت گاز استان هرمزگان، شرکت گاز استان گیلان و شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در بازه امتیازی ۵۵۰ تا ۶۰۰ تندیس برنزی تک ستاره دریافت کردند.

در بخش پروژه‏های صرفه‏ جویی انرژی، شرکت نفت پارس و مجتمع گاز پارس جنوبی – پالایشگاه نهم تندیس نقره‌ای سه ستاره، مجتمع گاز پارس جنوبی – پالایشگاه ششم تندیس نقره ای تک ستاره، شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‏‌نژاد و مجتمع گاز پارس جنوبی -پالایشگاه پنجم تندیس برنزی سه ستاره، مجتمع گاز پارس جنوبی – پالایشگاه هفتم تندیس برنزی دو ستاره و مجتمع گاز پارس جنوبی – پالایشگاه هشتم و پالایشگاه دوم، شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، شرکت پالایش گاز فجر جم و شرکت پالایش گاز ایلام تندیس برنزی تک ستاره دریافت کردند.

کد خبر: 71292

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0