24 بهمن 1401 - 11:00 ق.ظ

سود بازرگانی خودروهای CBU علی الحساب است

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت سود بازرگانی خودروهای CBU و خودروهای CKD گفت: سود بازرگانی خودروهایCBU علی‌الحساب است.

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت سود بازرگانی خودروهای CBU و خودروهای CKD  گفت: سود بازرگانی خودروهایCBU  علی‌الحساب است.

وی در تشریح این موضوع گفت: سود بازرگانی علی الحساب یعنی آنچه قیمت پایه‌ای ارائه در بورس را تعیین می‌کند و ما به‌التفاوت قیمت فروش رفته در بورس و این قیمت پایه ادامه سود بازرگانی خواهد بود، پس جدول منتشر شده همه ماجرا نیست اما در CKD آنچه پرداخت می‌شود سود بازرگانی قطعی است.

او یادآور شد؛ مابه تفاوت سود بازرگانی خودروهای CBU پس از فروش خودرو در بورس پرداخت خواهد شد؛ به انضمام آنکه در واردات خودرو علاوه بر سود بازرگانی عوارض دیگری را شامل می‌شود که در خودروهای CKD یا تولید داخل ندارید.

توکلی خاطرنشان کرد: سود 25 درصد علی الحساب، به انضمام عوارض 5 درصدی در واردات و نیز مابه التفاوت قیمت فروش و قیمت پایه به عنوان سود بازرگانی قطعی خودروهای CBU به خزانه دولت واگذار می‌شود بنابراین مقایسه‌ای که در فضای مجازی و رسانه‌ای در این زمینه انجام شده، تلقی نادرستی از آنچه که اتفاق افتاده است.

جایگاه خوب ایران دوچرخ در صنعت موتورسیکلت سازی 

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در حاشیه بازدید از غرفه ایران دوچرخ در نمایشگاه موتورسیکلت با تاکید بر اینکه صنعت موتورسیکلت سازی کشور، چشم انداز روشنی را دارد گفت: محصولات ایران دوچرخ  جایگاه خوبی را در این صنعت به خود اختصاص داده است .

عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به اینکه تولید موتور سیکلت در داخل کشور در 10 ماهه نخست امسال 380 هزار دستگاه است، افزود: در سال گذشته 189 هزار دستگاه موتور سیکلت تولید شد که در مقام مقایسه شاهد رشد 90 درصدی تولید موتور سیکلت هستیم .

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار داشت: طرح‌‎های نوسازی فرصت مناسبی را برای صنعت موتورسیکلت سازی کشور به ارمغان می‌آورد و بطور قاعده هم افزایی بین شرکت‌های مختلف تولید کننده موتورسیکلت ضمانت کننده آینده روشن در حوزه موتورسیکلت است.

با شورای رقابت به یک چارچوب مشترک برسیم

او در پاسخ به سوالی در خصوص ورود شورای رقابت به  قیمت گذاری خودرو گفت :از آنجایی که هدف، حرکت به سوی یک بازار رقابتی است از این رو می‌توانیم با شورای رقابت به یک چارچوب مشترک برسیم که در قالب آن چارچوب منافع تولیدکننده و مصرف کننده لحاظ شده باشد.

توکلی با ابراز خشنودی از تعاملات صورت گرفته با شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو، افزود: دغدغه‌هایی که در مورد قیمت گذاری مطرح است با تعریف معیارهای درست در خصوص شاخص رقابت پذیری می‌تواند رفع شود و جای نگرانی نیست .

توکلی با تاکید بر اینکه وزارت صمت و شورای رقابت باید به تعریف مشترکی درخصوص قیمت گذاری دست یابند، تصریح کرد: در این شرایط نفع تولید کننده و مصرف کننده لحاظ می‌شود و در یک بازار رقابتی نباید تناقضی وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به موضوع مطرح شده در مورد انحصار قیمت گذاری شرکت‌های خودرو ساز داخلی یادآور شد: گاهی تعریف از انحصار تعریف خاصی دارد یعنی اینکه محصولی را که با تیراژ بالا و ارزان تولید، مشمول قیمت گذاری دانست و محصولی که وارداتی و مونتاژ کاری و داخلی سازی کمی در آن صورت گرفت مشمول قیمت گذاری ندانیم.

او با اشاره به اینکه اگر با نگرش اشتباه به این مسئله نگاه کنیم موج غلط به جامعه ارسال و صنعت کشور را تضعیف کرده‌ایم خاطر نشان کرد: ارسال موج غلط، صنعت خودروسازی را کوچک می‌کند، بنابراین تعاریفی که در شورای رقابت مطرح می‌کنیم، باید ضمانت کننده رشدی باشد که از آن انتظار می‌رود.

توکلی در ادامه گفت: تولید خودرو در صنایع خودرو سازی می‌تواند به سه میلیون دستگاه برسد و همه ارگان‌های مرتبط باید پشتیبان کننده این حرکت باشند چرا که تیراژ بالا یعنی نفع مصرف کننده و نفع تولید کننده که موجب رقابتی شدن بازار می‌شود.

او همچنین جلسات شورای رقابت جلسات سازنده دانست و تاکید کرد: تعامل برای رشد صنعت خودرو نتیجه بخش خواهد بود و رضایت بیشتر مشتریان را به دنبال دارد.

کد خبر: 75301

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0