2 مرداد 1401 - 6:00 ب.ظ

سلاجقه: محیط زیست درد مشترک تمام جامعه است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست درد مشترک تمام جامعه است، گفت: مسأله فرهنگ در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، هر کجا فرهنگ پیشرفته تری دارد از طبیعت و محیط زیست سالم تری برخوردار است.

علی سلاجقه روز یکشنبه در کارگروه ملی ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست افزود: در راستای حفظ محیط‌زیست فرهنگ حرف اول را می زند، مسأله فرهنگ و محیط زیست یک موضوع کاملا در هم تنیده است و قابل تفکیک نیست.

وی اظهارداشت: لطافت روح انسان با لطافت محیط‌زیست وابسته است، هر جایی که یکی از عناصر محیط زیست تخریب می شود به همان اندازه روح انسان تنزل می یابد، به عنوان مثال تا زمانی که آب موجود است همه جا سرسبز است و زندگی جریان دارد تنش ها هم بسیار کم است اما وقتی خشکسالی و کم آبی رخ می دهد مشکلات هم به همان اندازه زیاد و تنش ها ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: آب، گرد و غبار و خشکسالی برخی از مشکلات محیط زیستی جامعه ما است که به همان نسبت هم روحیه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد که موجب پایین آمدن کارایی افراد جامعه می‌شود، شادابی و طراوت در محیط کار کاهش می یابد.

سلاجقه ادامه داد: فرهنگ ما منبعث از طبیعت است، شمال، جنوب، شرق و غرب کشور هر کدام به نوعی با طبیعت عجین هستند، امروزه از قنات به عنوان پیشرفته ترین روش استحصال آب در قرن جدید یاد می شود که نشان از فرهنگ غنی ما در این زمینه دارد چون این فناوری مربوط به قرن ها پیش در کشور ما است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: رهبر انقلاب چند سال پیش فرمودند که فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، حال سوال این است که چقدر به این مسأله پرداختیم و در این مسیر چه کار کردیم. می بینیم در این مسیر خیلی از کارها بر زمین مانده است در حالی که اگر یک ریال در این راستا هزینه کنیم در بخش های مختلف هزار برابر کاهش هزینه خواهیم داشت.

معاون رییس جمهوری اظهارداشت: مباحث توسعه ای کشور جای خود دارد اما فرهنگ مسأله مهمی است که باید با جدیت به آن پرداخت. هر جا فرهنگ پیشرفته تری دارد از طبیعت و محیط زیست سالم تری برخوردار است و خوشبختانه در این زمینه غنی هستیم، در دین و آیات قرآنی هم به وفور به این مسأله پرداخته شده است، گفته شده هر کسی طبیعت را تخریب کند مجرم است و ما الان مجرم هستیم و داریم تاوان آنرا پس می دهیم چون طبیعت کار خودش را می کند.

سلاجقه تصریح کرد: امروز در زمینه مسائل محیط زیستی از مسوولان جلوتر هستند و مسائل را به خوبی تحلیل می کنند اما انتظار دارند که مسولان به عنوان بخش اجرایی کشور که اعتبارات را در اختیار دارند درست عمل کنند.

وی گفت: سند «برنامه ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست» در سال ١٣٩٨ تدوین شد اما تا به امروز اقدامی روی آن انجام نشد ما باید با به روز کردن این سند مسیر را باز کنیم و سند را بر اساس داشته های خود پیش ببریم. به اندازه کافی پول وجود دارد اما باید جای درستی هزینه شود.

سلاجقه تاکید کرد: طبیعت شوخی بردار نیست باید در حفظ آن کوشا باشیم وگرنه خودمان ضرر می کنیم، رییس جمهور از من خواست که خواهش نکنم بلکه با جدیت از دستگاه ها بخواهم به وظیفه خود عمل کنند، هیچ رییس جمهوری تا کنون با این جدیت به حفظ محیط‌زیست تاکید نکرده است.

وی اظهارداشت: آب، خاک و هوا از جمله زیرساخت های اصلی کشور است که برای حذف آنها باید دست در دست هم بدهیم در این راه می توان از ظرفیت مساجد و روحانیت هم بهره برد.

وی تاکید کرد: مردم آینده خوب می خواهند که باید آنرا مبتنی بر مصالح عمومی طراحی کنیم، اگر فرهنگ سازی صورت گیرد تمام هزینه‌های کشور در بخش های مختلف کاهش می یابد.

سلاجقه به نقش رسانه ملی در این زمینه اشاره کرد و گفت: امیدوارم شبکه منابع طبیعی و محیط زیست در رسانه ملی راه اندازی شود که قطعا جزو شبکه‌های پربازدید خواهد شد، با حفظ محیط‌زیست بسیاری از جرایم مانند اعتیاد کاهش می یابد بنابراین هزینه کردن در این زمینه در واقع سرمایه گذاری است.

کد خبر: 72535

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0