30 اردیبهشت 1402 - 2:00 ب.ظ

در واکنش به یکی از تابلوهای شهری اصفهان؛

سعی تان مشکور؟!

اخیرا یک تابلو در ترمینال ورودی اصفهان مشاهده گردیده است که عبارت به اصفهان که می آیید، سعی کنید که به اصفهان بیایید. هم نگاه تان هم رفتارتان!؟ به طرز چشمگیر در آن درج شده است.

یاقوت وطن به نقل از عصر اصفهان به قلم نادر مجیدی آهی، می گویند از اصفهانی‌ها نباید آدرس پرسید! یک دلیل‌اش همین تابلو نوشت شهرداری اصفهان! یعنی اگر بتوانیم عبارت فوق را به مراد نویسنده‌اش صرفا بخوانیم، هنر کرده‌ایم چه رسد به اینکه بخواهیم معنی اش را هم بدانیم.
البته به مصداق المعنی فی بطن شاعر، لابد شهرداری و مشاوران فرهنگی و هنری، خودشان می‌دانند که منظورشان چیست.

 

ولی شما خواننده عزیز بدانید که تکلیف خود اصفهانی ها هم با این عبارت معلوم نیست، چه رسد به مسافری که تازه وارد بشود و اصفهانی هم بلد نباشد!

البته ما از اهل فنی که به زبان مدیران و مسولان آشنایی دارند، پرس و جو کردیم گفتند خوف نباید کرد. لابد منظور شهرداری این بوده است که مثلا مسافران نظافت را رعایت نموده و یا مراقب باشند و به آثار تاریخی لطمه نزنند. یا یک چیز دیگری شبیه به همین چیزها(؟). ولی برای رعایت اصول مهمان نوازی، قصد داشته اند تا این عبارت را طوری بنویسند که به کسی بر نخورد! حال چرا این عبارت بصورت زیرپوستی شبیه سبک فرمایشات ظل‌السلطان مرحوم از آب درآمده است، خدا می‌داند. خواننده نکته سنج ممکن است که بگوید فرضا اینطور باشد. ولی مقصود نویسنده از آن جمله یک چیز دیگری شبیه به همین که آن را به نقل از  اهالی فن، در بین عبارات خود آورده‌ای، دیگر چیست؟ به عبارت ساده تر شهرداری، مسافران را از چه چیز احتمالی دیگری نهی نموده و یا به کدام نکته امر . . . ؟

البته این را خودمان هم نمی‌دانیم! ولی از خودمان می‌پرسیم این کدام منکری است که این روزها برسر زبانهاست و مشاهده شده که بعضی در صددند آن منکر را طوری نهی نمایند که نه سیخ بسوزد و نه کباب. یعنی معلوم نشود نهی کننده و یا مرتکب منکر کیست.
نگارنده تصور می کند، برای فهمیدن پاسخ به این سوال شاید لازم شود تا انتهای زمستان امسال منتظر بمانیم. انتهای زمستان امسال چه خبر است؟ نتایج انتخابات پیش روی در سالجاری، مشخص می شود. چه ربطی دارد به قصه این تابلوها؟…

از آنجا که لازم نکرده ما برای هرسوالی به فکر پاسخ باشیم، لذا در اتخاذ این موضع عدم پاسخگویی، با مسئولان محترم یک نوع همزاد پنداری پیدا نموده و به سبک آنان، بجای هر توضیحی یک رهنمود ارایه می‌نماییم! اینکه پیشنهاد نماییم در انتهای جمله مندرج در تابلوی فوق الذکر، یک جمله “سعی تان مشکور” هم اضافه شود. یعنی جمله به این شکل دربیاید: به اصفهان که می آیید، سعی کنید که به اصفهان بیایید. هم نگاه تان هم رفتارتان. سعی تان مشکور!

این عبارت تکمیلی که شبیه اصطلاحات مذهبی هم می‌باشد، اگرچه بر ابهام موجود در تابلو نوشت مزبور اضافه می‌نماید، ولی در عوض مانند یک حشو ملیح، ارزش آرایه ادبی موجود در این تابلو نوشت را نمایان ساخته و آن را از اتهام بی‌احترامی به مسافران نیز مبرا می‌سازد.

کد خبر: 76657

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0