14 شهریور 1401 - 5:22 ب.ظ

سرشماری نان و کشف مافیاهای جدید!؟

یک رویه‌ای شده در بین مسئولان ما بعد از هر حرف و یا اظهار نظر خاصی که نشود آن را تکذیب کرد، بنابراین، می روند سراغ اینکه توضیح بدهند منظورشان از فلان اظهارات، فلان اظهارات نبوده و اظهارات دیگری بوده است.! البته خود آنان قبول ندارند اشتباهی کرده باشند، بلکه همیشه معتقدند عامل دیگری باعث سوء برداشت از اظهارات آنان در افکار عمومی می‌شود.

نادر مجیدی آهی/  با این وجود، در این موارد توضیحات داده شده هم معمولا باعث ابهام تازه‌ای در همان موضوع می‌شود! 

یک نمونه در این زمینه سخنان سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد است که اخیرا گفت: امروز می‌توانیم بگوییم که چه فردی با کارت ملی از کدام نانوایی نان خریده است!؟ این سخن که با هدف اعلام مسیر حل موفقیت آمیز یک مشکل در بحث نرخ آرد و نان بیان شد، عملا به افکار عمومی گران آمد و با انتقاداتی سخت روبرو شد. اینکه دولت می‌تواند لقمه مردم را بشمارد که چقدر آرد برده‌اند، اما نمی تواند بداند چه کسی واقعا چه چیزی را برده و …؟!

به هر حال، همانطور که رویه مسولان محترم ماست. واکنش خاندوزی نیز این بود که بجای عذرخواهی از مردم و تصحیح سهو خود، چنین توضیح دادند که بلی، وقتی رانت ۳۵ هزار میلیارد تومانی مافیای آرد(؟) را قطع می‌کردیم آماده غوغاسالاری آنها در اذهان جامعه نیز، بودیم!

به این ترتیب ما تازه متوجه شدیم منظور جناب وزیر شمردن لقمه نان مردم نبوده بلکه غوغاسالاری مافیا؛ منظور ایشان را اینگونه در افکار عمومی منعکس نموده است! گرچه در صدق فرمایش وزیر در بیان منظورشان تردید نمی‌کنیم. اما با ابهام تازه چه باید کرد؟

قبلا شنیده بودیم که در این مواقع به غیر از چیزهایی چون کسبه تحریم و تورم و جزآن، انواع مافیا نیز یکی از عوامل غوغاسالاری است. مافیای شکر، مافیای خودرو، مافیای کنکور، مافیای پزشکی، مافیای ارز و .. و حالا مافیای آرد؟ جل الخالق!

به هرحال مافیای آرد چیست یا کیست؟ این را، ما ندانیم، جناب وزیر داند. ولی به این ترتیب آدم می‌بیند که ای وای! چقدر مافیا وجود دارد و دلشوره هم می‌گیرد که حالا مافیای بعدی کدام باشد؟  به این خبر توجه نمایید: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ماه جاری، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی با کاهش ۱۰۰ لیتری، از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه کاهش یافت!؟ ما که نمی‌دانیم قبل از اعلام این خبر، چند نفر از مردم می‌دانستند که چیزی به نام سهمیه ۳۰۰۰ تومانی هم در کارت ها وجود داشته است. ولی درمانده‌ایم  وقتی بنزین ۳۰۰۰ تومانی بدون محدودیت در پمپ بنزین‌ها عرضه می‌شود، کاهش و افزایش این سهمیه موهوم دیگر چه موضوعی است؟!

حالا وقتی در اثر انتشار این خبر پرسش‌هایی درباره بها یا عرضه بنزین، علیرغم تکذیب های مکرر مسئولان، در افکارعمومی پیدا شد. مدیران محترم نفت چه عذری خواهند آورد؟ آیا احتمالا نخواهند فرمود که: بلی، این کار غوغاسالاران است که آن اظهارات را بصورت این اظهارات در جامعه درآورده اند و مافیای … ؟!  یا همین چند روز قبل که یک متن هولناک ۳۰۰ صفحه ای با عنوان گزارش تخلف چند هزار میلیاردی در یک بخش از صنعت کشور نیز منتشر شد و سپس بعد از انتشار امواج بازخورد ها، مسئول تهیه گزارش مزبورگفت که متن منتشر شده را تایید نمی‌کند(تکذیب کرد؟!) و توضیح داد که نمی‌داند چه دست(؟) هایی این متن را انتشار داده است!

موارد از این دست بسیار است. اما چه می‌شود گفت به مدیرانی که سخنان اعجاب آورشان دود از سر شنونده بلند می‌کند؟

ناچار متوسل به کلام مولاعلی علیه السلام می‌شویم که در صفات متقین فرمود: سهلا امره، که این سخن نوعی دستورالعمل به مدیران است. یعنی مسولان اوامرشان طوری باشد که منظورشان درست فهمیده شود تا مجبور نباشند دایم دنبال کلام شان بروند و توضیح بدهند و تکذیب کنند. آن هم  به این والذاریات و اینهمه ابهام جدید…

کد خبر: 74137

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0