11 مرداد 1401 - 1:00 ب.ظ

سخنگوی دولت: آیت الله رئیسی به نیویورک می رود

سخنگوی دولت با اشاره به حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در مهر ماه، اعلام کرد: برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور آیت الله رئیسی در سازمان ملل انجام شده است.

«علی بهادری جهرمی» در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره حضور میدانی مسئولان در رسیدگی به سیل زدگان در جریان سیل های اخیر، گفت: دولت اعتقاد دارد حضور مسئولانه دولتمردان در صحنه مشکلات یک تکلیف و وظیفه برای مدیران اجرایی است و این دولت هرگز تماشاگر مشکلات مردم نیست و اعتقاد دارد برای حل مسائل باید در میدان عمل باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا با وجود هشدارهای جدی درباره وقوع سیل اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار نگرفته، تصریح کرد: تمام هشدارها داده شده بود و حتی اقدامات پیشگیرانه نیز صورت گرفته اما حجم بارش ها بالا بوده و سیل به راه افتاده است؛ توجه به اقدامات پیشگیرانه در این گونه حوادث نیازمند مشارکت همگانی است.

وی با بیان اینکه باید هشدارها نسبت به رخدادهایی چون سیل و زلزله را جدی تر گرفت، متذکر شد: حضور مسئولان در صحنه و تلاش برای مدیریت بحران و رسیدگی به سیل زدگان به موقع بوده که وجه تمایز این دولت با دولت های گذشته است و شاید این اقدام دولت مورد پسند کسانی که نگاه متفاوت برای حل مشکلات دارند نباشد اما دولت بر آن تأکید دارد.

بهادری جهرمی با عرض تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حوادث سیل اخیر، از مقام معظم رهبری به خاطر صدور پیام در خصوص حضور به موقع مدیران اجرایی در صحنه مدیریت این بحران قدردانی کرد و آن را مایه دلگرمی مسئولان دولت در خدمتگزاری به مردم دانست.

سخنگوی دولت درباره برنامه ریزی دولت برای تعیین تکلیف کالاهای انباشته شده در گمرک و تسریع در ترخیص آنها گفت: از ابتدای فعالیت دولت کار جهادی و جهشی در وزارت اقتصاد برای ساماندهی این موضوع صورت گرفت و در هفته جاری سازوکارهای جدیدی در حوزه املاک تملیکی اتخاذ می‌شود.

پرداخت ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و بیش از ۳۲۰ هزار وام ازدواج

بهادری جهرمی درباره وام‌های اعطا شده از اول فروردین تا اول مرداد امسال گفت: ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام ازدواج به متقاضیان اعطا شده که مبلغ پرداختی وام ازدواج ۴۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اعطای خودرو به مادران مشمول این طرح هم تاکنون ۲۳۰ هزار خودرو به این مادران اختصاص داده شده که ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر از آنها تکمیل شده است.

بهادری جهرمی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی بانک ها اعلام کرد: از ابتدای بهمن سال گذشته و طی پنج ماه، بیش از ٣١ هزار فقره وام از طریق بانک های دولتی تخصیص داده شد.

مذاکره آیت الله رئیسی و اردوغان درباره حقآبه ایران از ارس

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره پیگیری حقآبه ایران در قالب معاهدات قانونی از سوی وزیران خارجه و نیرو گفت: این موضوع در دست پیگیری است و به زودی وزیر نیرو به افغانستان سفر می کند و یکی از محورهای اصلی این سفر پیگیری تحقق حقآبه ایران از رود هیرمند است.

بهادری جهرمی این را هم گفت که طرف افغانستانی حقوق آبی ایران از رود هیرمند را پذیرفته است و اختلاف دوطرف فقط درباره میزان ورودی آب است که ایران با جدیت موضوع را دنبال می کند.

وی درباره اینکه آیا حقآبه ایران از رود ارس هم در دست پیگیری است یا نه، گفت: در این باره در سطح روسای جمهور ایران و ترکیه گفت و گو شد و قرار است وزیران نیروی دو کشور موضوع را دنبال کنند و سطح تلاش ها در حال عملیاتی شدن است.

قیمت برخی کالاها کاهش می یابد

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای نظارت و کنترل قیمت ها گفت: دولت مدیریت بازار و کنترل نرخ تورم را با جدیت دنبال می کند و شیب تورم هم در پی اصلاح نظام اقتصادی سیر نزولی یافته است.

بهادری جهرمی افزود: دولت هیچ افزایش قیمتی را بدون دلایل روشن و موجه نمی پذیرد؛ بلکه معتقدیم در برخی اقلام اصلی باید کاهش قیمت هم صورت بگیرد که این ابلاغ شده و هیچ افزایش قیمتی هم در دستور کار نیست.

رشد ۲۷درصدی صادرات به چین در ۴ ماه

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره گفتگوی تلفنی یک ساعته روسای جمهور ایران و چین و آخرین اخبار مربوط به سند ۲۵ ساله همکاری‌های دو کشور، گفت: سند همکاری ایران و چین وارد فاز عملیاتی شده و یکی از محورهای اصلی گفت و گوی رئیس جمهور با همتای چینی نیز ابراز خرسندی از مسیر پیشرفت اجرای این سند بود.

وی با بیان اینکه سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی به سرعت پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: در همین ۴ ماهه نخست سال، ارزش صادرات به چین رشد ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته و در بحث تجارت خارجی با این کشور هم شاهد رشد ۴۳ درصدی هستیم.

بهادری جهرمی همچنین گفت که «۱۰ یادداشت تفاهم در بخش‌های مختلف به منظور تسریع در اجرای سند ۲۵ ساله امضا شده است» و ادامه داد: «صادرات ما به چین ۵۸ درصد و در بخش کشاورزی هم ۴۸ درصد رشد داشته است».

وی در خصوص معرفی وزرای کار به مجلس و تعیین وزیر بازرگانی پس از ایجاد وزارتخانه با تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صمت، گفت: وزیر پیشنهادی کار در موعد قانونی خود معرفی خواهد شد اما برای معرفی وزیر بازرگانی هنوز وزارتخانه ای تشکیل نشده است.

سخنگوی دولت درباره دستورالعمل تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش گفت: ساماندهی کارمندان دولت، ارتباطی به تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش ندارد. در خصوص کارمندان دولتی سازمان اداری استخدامی طرحی را در دست دارد که کارمندان بهترین‌ جایابی را در ارکان‌ مختلف داشته باشند.

بهادری جهرمی ادامه داد: کمبود معلم از مسائل جدی آموزش و پرورش است و باید به گونه‌ای سعی شود که معلمان از مسیرهای خردمندانه، حرفه ای و عادلانه گزینش و جذب شوند تا ارتقای نظام آموزشی تضمین شود.

وی با بیان اینکه دولت در تأمین نیرو در نظام تعلیم و تربیت بر اساس نقشه راه مقام معظم رهبری عمل می کند، ادامه داد: انتظار این است که مجلس هم مسیر تعیین شده از سوی رهبری را در پیش بگیرد تا شاهد ورود نیروهای با کیفیت به آموزش و پرورش باشیم و اگر در میان‌ کارمندان دولت کسی شرایط معلمی را داشته باشد، محروم از این‌ مسیر نخواهند بود اما این‌ کار نیازمند لایحه و انجام کارشناسی های لازم است.

کد خبر: 72907

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0