30 شهریور 1401 - 6:00 ب.ظ

سخنرانی رئیس جمهور در صحن سازمان ملل متحد

رییس جمهور اسلامی ایران با اشاره به ایستادگی کشورمان در مقابل سیاست‌های زورگویانه و مداخله‌جویانه آمریکا و ناکام کردن تغییر نقشه کشورهای منطقه به فرماندهی سردار شهید سپهبد سلیمانی تاکید کرد: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایت رئیس جمهور سابق آمریکا را از طریق یک دادگاه عادلانه پیگیری می کنیم.

سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد  با تاکید بر اینکه میل به برقراری عدالت به عنوان ودیعه الهی در وجود همگان است، اظهار داشت: ما از جهانی شدن عدالت حمایت می‌کنیم زیرا عدالت وحدت‌ آفرین و ظلم جنگ افروز است.

آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: انباشت بی عدالتی موجب حرکات مردم می شود چه در بسیاری از حرکت ها به بلوغ انقلاب نرسیده اند و بسیاری از انقلاب ها از مسیر اصلی خود منحرف شده اند اما موفقیت برخی انقلاب ها مانند ایران در تداوم ماهیت انقلاب اسلامی خود امید به برقراری عدالت را در دل مردم جهان زنده و پابرجا نگه داشته است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما قائل به سرنوشت مشترک برای بشریت هستیم و از جهانی شدن عدالت حمایت می کنیم، اظهار داشت:  کشوری که مدعی عدالت اما حامی تروریست‌ها باشد، باید از بشریت، آزادی و عدالت شرم کند؛ بالاتر از حقوق بشر، حقوق ملت‌هاست که به راحتی توسط قدرت‌های بزرگ پایمال می‌شود

آیت الله رییسی با بیان اینکه «اجرای عدالت سخت است و شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از مدعیان ظلم از اجرای آن گریزانند»، افزود: منطق ما ریشه در فرهنگ قرآنی دارد که فرمود نه ظلبم کنید و نه زیر بار ظلم بروید. سوال ما از قدرت‌های بزرگ این است که اگر اراده‌ای برای اجرای عدالت ندارید، توان مقابله با ظلم را هم ندارید؟

آیت الله رییسی با نشان دادن تصویر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به حاضران در صحن سازمان ملل متحد تاکید کرد: رسیدگی عادلانه‌ قضایی به جنایت‌ رییس جمهور سابق آمریکا را از طریق یک دادگاه عادلانه دنبال خواهیم کرد.رسیدگی عادلانه به جنایت رئیس جمهور سابق آمریکا خدمت به انسانیت است.

رییسی با برشمردن پیشرفت های علمی ، اقتصادی و فناوری کشورمان اظهار داشت: امروز جهان به ایران قوی نیازمند است.

رئیسی گفت: اینک در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که واقعیت مهم به نام چرخش و ورود به دوران ونظمی جدید مواجه هستیم.
وی ادامه داد: جهان کهنه یکجانبه گرایی، سلطه طلبی، غلبه بر اخلاق و فضیلت توسعه دهنده  فقر و تبعیض، به کارگیری خشونت و استفاده از سازمان های بین‌الملی به عنوان ابزار فشاردر کشورهای مستقل بود که این نظم ناعدلانه مشروعیت خود را از دست داده و زوال این نظم کهنه تردید ناپذیر است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد : منطقه ما از غرب آسیا تا ایران سربلند، موزه این نظم کهنه است. زوال اخلاق سیاسی رشد بیمارگونه اقدامات نامشروع یکجانبه گرایی، چالش های بزرگی بر سر راه تعالی بشر پدید آورده است؛ ما بر این باور هستیم برای مقابله با تهدید های نوین جهانی گزینه ای جز همبستگی در چارچوب چندجانبه گرایی و براساس اصول منبعث از انبیای الهی وجود ندارد.
رئیس جمهور گفت: آنچه ما می خواهیم حقوق ملت ایران است. رابطه مبتنی برر ظلم را برنمی تابیم پای حقوق ملت خود ایستاده ایم. منطق ما ریشه در فرهنگ قرانی دارد که نه ظلم کنید و نه زیربار ظلم بروید سرنوشت کشورها هم از این رقم است.
وی تاکید کرد: منطقی که بر پایه عدالت باشد قدرت ساز است و بر دلها حکومت می کند کشوری که منطق ندارد به اشغالگری، مداخله نظامی، لشکرکشی و برخورد گزینشی و بسیاری از ظلم های دیگر متوسل می شود. آیا توسل به سلاح اتمی جهان را به سوی عدالت سوق داد یا زمینه سلطه گری شد؟ کشته شدن هزاران کودک عراقی، یمنی و سوری به نفع کدام نهاد بشری بوده است؟ ایران چه چیزی جز مطالبه حقوق قانونی و عادلانه خود خواسته است که زورمداران عالم را برآشفته کرده است.
رئیسی خاطرنشان کرد: امروز هژمونی طلبی و روحیه جنگ سرد دنیا را آزار می دهد و دوران جدیدی از ناآرامی جهان ما را تهدید می کند. خواست ملت های جهان برای تحقق عدالت شدیدتر شده است. وی تأکید کرد: باور شدن دکترین مقاومت جلوه بارز عزم ملت ها برای تحقق عدالت است اما در مقابل، یکجانبه گرایی به دنبال عقب نگه داشتن کشورها از مسیر مستقیم خود است. امریکایی ها نمی گذارند کشورها روی پای خود بایستند و دوستان آمریکا وضع بهتری ندارند آنچه امروز در اروپا روخ می دهد آیینه ای است که دهه های گذشته در آسیا رخ داده  اس

متن کامل سخنرانی رییس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین و صحبه المنتجبین

لَقَدْ أرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ

همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب و میزان فرو فرستادیم تا مردم به قسط و عدل برخیزند. (حدید- ۲۵)

پروردگارا درود و تحیات ما را به روان پاک پیامبران بزرگ، «ابراهیم، موسی،‌ عیسی و محمد» صلوات الله علیهم بفرست که پیامِ‌ «عقلانیت، عدالت، ‌معنویت و اخلاق» را به جهانیان رساندند و بنیان‌های جهل و ظلم را فرو ریختند، تا انسان‌ها جهانی بهتر برای خود بسازند.

جناب آقای رئیس

خانم‌ها و آقایان

معیار اساسی برای ساخت جهانی بهتر، عدالت است. همه‌ آرمان‌های بشری، نهایتا با عدالت سنجیده می‌شوند. «عقلانیتِ مبتنی بر وحی» قائل به چارچوبی وسیع برای عدالت است؛ عدالت یعنی نفی ظلم. ما پرچمدار عدالتی هستیم که همه‌ی سطوح ظلم، اعم از «ظلم به خود، خدا، جامعه، و جهان هستی» را نفی می‌کند. میل به برقراری عدالت، ودیعه‌ای الهی در وجود همگان است و انباشت بی‌عدالتی، موجب حرکت ملت‌ها در قالب انقلاب‌های مردمی می‌شود.

اگرچه بسیاری از حرکت‌ها به بلوغ انقلاب نرسیدند و بسیاری از انقلاب‌ها از مسیر اصیل خود منحرف شدند، اما موفقیت برخی از ملت‌ها مانند ملت ایران در تداوم ماهیت انقلاب خود،‌ امید به برقراری عدالت را همچنان در دل‌های مردم جهان، زنده و پابرجا نگه داشته است.

انقلاب اسلامی ایران، تبلور حرکت ملت ایران به سمت عدالت بود که با وجود فتنه‌های مختلف، توانسته است از کرامت و اصالت آرمان‌های خود صیانت نماید. ملت ایران در گام نخست، بنای یک نظم مدنی- سیاسی پیشرفته بر اساس «عقلانیتِ منبعث از وحی» را به نام جمهوری اسلامی بنا نهاد و در گام دوم، به دنبال شکل‌دهی به «نظم و نظام عادلانه بین‌المللی» است. عناصر کلیدی در این مسیر، «خداخواهی، آگاهی‌بخشی، نوع‌دوستی، و چندجانبه‌گرایی» است.

خانم ها و آقایان

من مفتخرم که نماینده‌ی ملتی هستم که میراث‌دار تمدنی بزرگ است. ملتی که همیشه آزاد بوده و قرن‌ها تلاش سلطه‌گران برای اسارتِ سرنوشت خود را ناکام گذاشته است. ملتی که همواره ظلم را مایه‌ی تباهی ‌دانسته و در طول تاریخِ خود با اسارت دیگر ملت‌ها نیز مبارزه کرده است؛ از «اسارت بابِلی» تا «اسارت فلسطینی».

ما قائل به سرنوشتِ مشترک برای بشریت هستیم و از جهانی شدن عدالت حمایت می‌کنیم. ما آنچه را برای خود می‌پسندیم برای دیگران آرزو می‌کنیم و آنچه را برای خود نمی‌پسندیم، به دیگران تحمیل نمی‌کنیم. ملت ایران بر این باور است که عدالت، وحدت‌آفرین است و ظلم،‌ جنگ افروز.

اینکه کشوری در داخل خود مدعی عدالت باشد اما در خارج، انواع تروریستها را تربیت کند و به جان ملتها بیاندازد، یا با تحمیل فشارهای مختلف، ملت‌ها را به تسلیم وادار کند، باید هم از بشریت شرم کند، هم از آزادی، و هم از عدالت.

انسانیت، منحصر به بخشی از انسان‌ها نیست و حقوق بشر جز با تامین حقوق همه بشر متصور نیست. جمهوری اسلامی ایران با الهام از باورهای دینی و بر مبنای روح و نص قانون اساسی خود، یکی از کارآمدترین سازوکارها را در صیانت از حقوق بشر در اختیار داشته و با موثرترین ابزارها، استیفای حقوق نقض شده هر فرد را رسالت انسانی، مسئولیت حاکمیتی، وظیفه الهی و یک ماموریت تفویض شده از سوی مردم می‌داند. جمهوری اسلامی، استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها در زمینه حقوق بشر را مهمترین عامل نهادینه شدنِ نقضِ حقوق انسان دانسته که پیامد آن، موضع گیری‌های متنوع و متعدد در قبال یک رخداد در حال بررسی در جمهوری اسلامی ایران و سکوت مرگبار درباره قتل ده‌ها زن بی پناه در مدت کوتاهی در یکی از کشورهای غربی است. تا زمانی که این دوگانگی پابرجا باشد، حقوق بشر از گزند نقض های مکرر در امان نخواهد بود.

بالاتر از حقوق بشر، حقوق ملت‌هاست که به راحتی توسط قدرت‌های ظالم پایمال می‌شود. حقِ جوامعِ بومیِ کانادا که فرزندانشان بجای کلاس‌های مدرسه در گورهای دسته‌جمعیِ حیاط مدرسه دفن شدند؛ حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، حق توسعه‌ی ملت‌های تحت تحریم، حق حیات ملت‌های تحت اشغال یا قربانی تروریسم، حق زندگی آوارگان بی‌پناهی که کودکان را در قفس‌هایی جداگانه از مادران و پدران خود محبوس می‌کنند؛ همگی نشان می‌دهند که جایگاه مدعی و متهم در مساله حقوق بشر نباید جابجا شود و اینکه ناقضان واقعی حقوق بشر، شایستگی اخلاقی لازم را برای اظهار نظر درباره حقوق بشر ندارند. نقش بی‌نظیر ایران در نابودی داعش، که فقط یک مورد از جنایاتش این بود که زنان کُرد و ایزدی و مسیحی را به بردگی می‌گرفت، کفایت می‌کند که نشان دهد ما در جایگاه مدعی و مدافع حقوق بشر هستیم و حامیان داعش در جایگاه متهم قرار دارند.

حضار محترم

اینک در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که با یک واقعیت مهم یعنی «چرخش و تغییر جهان» و ورود به «دوران و نظمی جدید» مواجه هستیم. جهانِ کهنه، جهانِ «یکجانبه‌گرایی»، «سلطه‌طلبی»، «غلبه سرمایه بر اخلاق و عدالت و فضیلت»، «توسعه‌دهنده فقر و تبعیض و نابرابری»، «بکارگیری خشونت، تحریم و نقض حقوق ملت‌ها» و «استفاده از سازمانها و نهادهای بین‌المللی به عنوان ابزار فشار بر کشورهای مستقل» بوده و در یک کلام، جهانی از هر نظر ناعادلانه است. این نظم ناعادلانه، مشروعیتش را در افکار عمومی دنیا از دست داده و اراده‌های جدی برای تغییر آن شکل گرفته است. زوال این نظم کهنه، تردیدناپذیر است. منطقه ما یعنی غرب آسیا از افغانستان تا عراق، لبنان، فلسطین و ایرانِ سربلند، موزه‌ی بزرگ زوال این نظم کهنه است.

علاوه بر آن، تهدید فزاینده تروریسم و افراط گرایی، انحطاط فرهنگی و زوال اخلاق سیاسی، تضعیف بی‌سابقه چندجانبه گرایی و رشد بیمارگونه‌ی اقداماتِ نامشروعِ یکجانبه، چالش‌های بزرگی بر سرِ راه پیشرفتِ همه‌جانبه و تعالی بشر پدید آورده‌اند.

ما بر این باوریم که برای مقابله با تهدیدهای دیرین و معضلات نوین جهانی، گزینه‌ای جز همبستگی و همکاری در چارچوب چندجانبه‌گراییِ مبتنی بر عدالت، و بر اساس اصول و ارزش‌های متعالیِ انسانیِ منبعث از آموزه‌های انبیای الهی وجود ندارد.

حضار محترم

همه‌ی ملت‌های آزاده، دل در گرو این ارزش‌های والا دارند اما همین سلسله باورها، دلیل همه‌ی دشمنی‌ِ ظالمان جهان با ماست. آنچه ما می‌خواهیم حقوق ملت ایران است و رابطه مبتنی بر ظلم را برنمی‌تابیم. ما پای حقوق ملت خود ایستاده‌ایم. ما بر این باوریم که هرگونه رابطه‌ی ستمگری به ضرر صلح و امنیت جهانی است و مهمترین تهدید برای جامعه جهانی، ‌”عادی‌انگاری ظلم” است. دست یافتن به امنیت جهانی از هر طریقی غیر از عدالت، پایدار نخواهد ماند و این همان چیزی است که ما از سازمان ملل انتظار داریم انجام دهد.

آری، اجرای عدالت سخت است و شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از مدعیان صلح از عدالت گریزانند. سوال ما از دولت‌های مدعی آن است که اگر اراده‌ای برای اجرای عدالت ندارید، آیا تمایلی برای مقابله با ظلم هم ندارید؟

منطق ما ریشه در همان فرهنگ قرآنی دارد که فرمود که “نه ظلم کنید و نه زیر بار ظلم بروید.” سرنوشت بسیاری از ملت‌ها با همین عبارت رقم می‌خورد. کسانی که از “قدرتِ منطق” بی‌بهره‌اند به “منطق زور” متوسل می‌شوند. منطقی که بر پایه عدالت باشد، قدرت‌ساز است و بر دلها حکومت می‌کند. کشوری که منطق ندارد، متوسل به کودتا، اشغالگری، مداخله نظامی، لشگرکشی، برخورد گزینشی با تروریسم و چه بسیار ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌های دیگر می‌شود. آیا توسل به سلاح اتمی، جهان را به سوی عدالت سوق داد یا زمینه سلطه‌گری شد؟ کشته شدن صدها هزار کودک عراقی، یمنی‌، سوری و افغان در خدمت کدام آرمان بشری بوده است؟ آیا اینها جلوه های ظلم و بی عدالتی در جهان نیستند؟

راستی ایران چه چیزی غیر از مطالبه‌ی حقوق قانونی و عادلانه‌ی خود خواسته است که زورمداران عالم، برآشفته شده‌اند؟

همکاران محترم

امروز هژمونی‌طلبی و روحیه‌ی جنگ سرد، دنیا را آزار می‌دهد و دوران جدیدی از ناآرامی، جهانِ ما را تهدید می‌کند. خواستِ ملت‌های جهان برای تحقق عدالت، شدیدتر و اراده‌ی آن‌ها برای پیشرفت، استقلال و برخورداری از امنیت، جدی‌تر شده است. بارور شدن دکترین مقاومت، جلوه بارز عزم ملت‌ها برای تحقق عدالت است.

اما در مقابل، یکجانبه‌گرایی به دنبال عقب نگه داشتن کشورها از مسیر توسعه مستقل خود است. آمریکا نمی‌تواند بپذیرد که کشورها روی پای خود بایستند و خام‌اندیشانه، نظامی‌گری را مایه امنیت تصور می‌کند.

دوستان آمریکا نیز وضع بهتری ندارند. آنچه امروز در اروپا رخ می‌دهد آینه‌ای است از آنچه در دهه‌های گذشته در آسیای غربی اتفاق افتاده است. ماهیت لشکرکشی به غرب آسیا و گسترش ناتو به شرق اروپا تفاوتی با یکدیگر ندارند چراکه در هر دو، سرنوشت کشورها توسط آمریکایی تعریف می‌شود که منافع خود را با هزینه‌ی دیگران دنبال می‌کند.

آقای رئیس، حضار محترم

انقلاب اسلامی آغازِ حرکتِ ملت ایران برای رسیدن به جایگاه شایسته خود بود و در این دوران، بحران‌های مختلفی را همچون کودتا، تروریسم داخلی، تجزیه طلبی، جنگ، آشوب و تحریم را پشت سر گذاشت که هیچ یک از آنها به تنهایی، برای بسیاری از کشورها قابل تحمل نبود.

از زمانی که رئیس جمهور وقت ایران محمدعلی رجایی پای خود را که آثار شکنجه‌ی رژیم تحت حمایت آمریکا در آن نمایان بود، روی این تریبون گذاشت، بیش از چهل سال می‌گذرد. او مدتی پس از آن سخنرانی، به دست گروهک تروریستی مورد حمایت آمریکا به شهادت رسید.

چهار دهه پیش، ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) با بیرون کردن بیگانگان از مملکت خود، بر سرنوشت خویش مسلط شد و اکنون ملت های منطقه با الگوبرداری از آن تجربه، به دنبال بدست گرفتن سرنوشت خود هستند.

ملت ایران که خود قربانی تروریسم بوده است، امروز به تکیه‌گاه امنیت در منطقه و پیش‌تاز راستین مبارزه با تروریسم در جهان تبدیل شده است.

ملت ایران برای رسیدن به اهداف متعالی عادلانه خود، هزینه داده است؛ چه آن زمان که صدام قرارداد الجزایر را پاره کرد و جنگِ تمام عیار نظامی را علیه ما آغاز کرد، و چه زمانی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشت و جنگِ تمام عیارِ اقتصادی راه انداخت و از جلوه جدیدی از جنایت علیه بشریت پرده‌برداری کرد.

مدتی پیش رئیس ‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که داعش را آمریکا ایجاد کرده است؛ برای ما فرقی نمی‌کند که داعش، ساخته‌ی دستِ کدام‌یک از دولت‌های آمریکا باشد. مساله این است که دولتی از آن طرف کره زمین، تصمیم گرفت که جغرافیای منطقه‌ی ما را به قیمت ریختن خون صدها هزار زن و کودک، دوباره خط‌کشی کند اما جمهوری اسلامی، این پروژه را متوقف کرد و سپس به عقب راند. فرماندهی و قهرمان این جنگ علیه تروریسم و نابودکننده‌ی داعش کسی نبود جز سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی. کسی که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید و رئیس جمهور سابق آمریکا سند این جنایت را به اسم خود زد.

ادامه دارد…

هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور هیأت‌های سیاسی و سران کشورها از روز سه شنبه –  ۲۹ شهریور – با سخنرانی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک آغاز شده است.

سخنرانی های روز دوم اجلاس از ساعت ۹ صبح به وقت محلی در سالن اصلی سازمان ملل متحد آغاز شده و رییس جمهور ایران پس از نیجریه دومین سخنران جلسه امروز است.

رییس جمهور کشورمان روز دوشنبه ۲۸ شهریور ماه در راس هیات سیاسی و با همراهی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه وارد نیویورک شد و در دو روز گذشته علاوه بر گفت و گو با سران کشورهای فرانسه، سوئیس، بولیوی، نخست وزیر عراق، پاکستان و رییس شورای اروپا در هتل محل اقامت خود دیدار و گفت و گو کرده است.

شرکت در اجلاس تحول آموزش سازمان ملل و نیز نشست با رهبران ادیان الهی از دیگر برنامه های رییس جمهور در سفر به سازمان ملل بوده است. رئیس‌جمهور در ادامه این سفر همچنین با سران برخی دیگر از کشورهای حاضر در اجلاس دیدار می کند.

هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل از ۲۰ تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۹ شهریور تا ۴ مهر) به مدت یک هفته در منهتن نیویورک مقر این نهاد بین المللی برگزار می شود. مجمع عمومی امسال سازمان ملل با حضور سران و رهبران جهان برای نخستین بار پس از بیماری همه گیر کووید -۱۹ از سال ۲۰۱۹ برگزار شده که بزرگترین گردهمایی دیپلماتیک در جهان است.

کد خبر: 74715

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0