22 تیر 1401 - 1:00 ب.ظ

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت:

ساخت ۱۳۰ کیومتری خطوط مترو در کلانشهرهای کشور

اکنون این قرارگاه احداث ۳۳۸ کیلومتر خطوط مترو در چند کلانشهر کشور را در دست اجرا دارد که ۱۳۰ کیلومتر آن پایان یافته است.

سید حسین هوش السادات روز چهارشنبه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای احداث خط ۱۰ مترو و آغاز مونتاژ دستگاه حفاری تونل مکانیزه این خط افزود: ۲۰ درصد گاز ، ۴۵ درصد بنزین و ۲۰ درصد گازوئیل از طریق  خدمات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) فراهم می‌شود همچنین ۶۲ سد که ۴۵ درصد ذخایر آبی کشور را شامل می‌شود، توسط این قرارگاه ساخته شده است.

به گفته وی، ۶ هزار و ۴۰۰ خط انتقال آب و  بیش از ۹۰۰ کیلومتر آزاد راه و چهار هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه آهن با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) انجام شده است.

هوش السادات با بیان اینکه صدها کیلومتر بزرگراه و ۱۶۵ تقاطع و پل در کلانشهرها توسط این قرارگاه انجام شده خاطرنشان کرد: ناوگان مترو شهر قم و خط دو شیراز همچنین شهرهای کرمانشاه و پرند نیز در آینده به بهره برداری می‌رسد که البته ساخت خط هفت مترو تهران در ۲۵ ایستگاه نیز از جمله افتخارات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است.

وی درباره توسعه خط ۱۰ مترو تهران گفت: با آغاز حفاری فاز یک خط ۱۰ مترو و اقدامات آینده برای تکمیل آن، در برنامه چهار یا پنج ساله، این طرح آماده بهره‌برداری خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه امروز عملیات مونتاژ تی بی ام برای حفاری خط ۱۰ مترو تهران آغاز شد افزود: در ادامه با مونتاژ دستگاه دوم در دو مسیر مقابل هم شامل یک مسیر به سمت میدان کتاب و یک مسیر به سمت وردآورد، حفاری فاز یک خط ۱۰ مترو که بیش از ۱۴.۵ کیلومتر است، آغاز خواهد شد.

هوش السادات با بیان اینکه دو دستگاه تی بی ام فعال خواهد شد گفت: یک دستگاه به سمت شرق و دیگری به سمت غرب است که امیدواریم این طرح با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه تاکنون اعتباراتی دریافت نکرده و از محل امکانات خود برای تجهیز کارگاه، امور را پیش برده است همچنین در مورد تأمین منابع مالی طبق تفاهم نامه با شهرداری اقدامات لازم انجام خواهد شد.

هوش السادات با بیان اینکه عمده اقدامات توسط جوانان نخبه ایرانی انجام می‌شود و به بیگانگان وابستگی نداریم گفت: مونتاژ این دستگاه‌ها توسط کشورهای خارجی انجام می‌شد اما امروز نیروهای داخلی این امور را انجام می‌دهند و تعمیرات و نگهداری همه دستگاه‌ها داخل کشور انجام می‌شود.

به گفته وی، عملیات حفاری که مسائل پیچیده ای دارد از لحاظ اجرایی و بررسی و اقدامات برای نگهداری به طور کامل توسط نیروهای داخلی انجام می شود.

پیش بینی ۳۹هزار میلیارد تومان منابع مالی مترو در سال جاری
همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: امسال حدود ۶ هزار میلیارد تومان در منابع برای مترو پیش بینی شده همچنین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شهرداری و ۲ هزار میلیارد تومان از محل مجتمع های ایستگاهی خواهد بود و ۳۳ هزار میلیارد تومان نیز به صورت مشارکتی پیش بینی شده است.

مجتبی شفیعی اظهار داشت: مترو به عنوان ستون فقرات سامانه جابجایی مسافر شهر تهران به عنوان یکی از اولویت‌های موضوعات شهری در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده، وضعیت مناسب مترو تهران برای برخی از مهمانان خارجی تعجب آور بود گفت: ما در متروی تهران رتبه ۲۰ را از لحاظ طول شبکه و تعداد ایستگاه در بین ۲۵۰ شهر دنیا داریم و چیزی که برای برخی از مدیران شهرهای خواهر خوانده تعجب آور بود این بود که ما با افتخار گفتیم که این خطوط به دست متخصصان داخلی ساخته شده است و اعلام آمادگی کردیم برای صدور این خدمات است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: هر چند در حوزه ساخت مترو مشکلی نداریم اما موضوع امروز ما مساله تامین مالی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و  در این تفاهم‌نامه نیز مدل‌های تامین مالی جدید را اضافه کنیم.

ساخت ۱۳۰ کیومتری خطوط مترو در کلانشهرهای کشور

تهران ارزان ترین مترو دنیا را دارد
به گفته وی، به عنوان مثال شهرهایی مانند منچستر، ونکوور، بانکوک و کوالالامپور از طریق بخش خصوصی توسعه مترو را انجام می‌دهند که متوسط نرخ مترو  ۱.۱۶ دلار است و در شهرهای توسعه‌یافته این نرخ حدود دو دلار است اما نرخ شهرهای در حال توسعه ۵۵ درصد و نرخ تهران هشت دهم درصد دلار است به طوری که تهران ارزان ترین مترو دنیا را دارد.

شفیعی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت مترو در دنیا ۹۰ تا ۹۶ میلیون دلار  است و در ایران این عدد حدود ۴۵ میلیون دلار است که امیدواریم در این تفاهم‌نامه روش‌های جدید تامین مالی نیز در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک شهرداری تهران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای احداث خط ۱۰ مترو و آغاز مونتاژ دستگاه حفاری تونل مکانیزه این خط در منطقه ۲۲ تهران برگزار شد.

همچنین در حاشیه این مراسم دستور آغاز مونتاژ دستگاه حفاری تونل مکانیزه خط ۱۰ توسط شهردار تهران صادر شد.

خط ۱۰ مترو تهران از جمله خطوط جدید مترو تهران است که ۴۳ کیلومتر است و ۳۵ ایستگاه دارد.

خط ۱۰ مترو تهران از محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه‌های شهید زین‌الدین و شهید باقری آغاز و در نهایت به ایستگاه وردآورد در خط ۵ مترو تهران می‌رسد.

این خط مناطق یک تا پنج و ۲۲ را پوشش می‌دهد و با احداث آن، کمربند حمل و نقل غرب به شرق تهران تکمیل می‌شود.

کد خبر: 72053

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0