10 شهریور 1400 - 2:21 ب.ظ

زنگ خطر سلامت مو با این نشانه ها

موهای پر پشت و ضخیم و سالم، تقریبا آرزوی هر کسی است اما استفاده مداوم از ابزارها و رنگ دهنده های و حالت دهنده به مو آسیب می رساند و آن را نازک و خشک و شکننده می کند حتی ژنتیک، انتخاب محصول و تجهیزات حالت دهنده مو می‌تواند به مو‌های ما آسیب وارد کند.

به گزارش یاقوت وطن، بنابراین هرگونه آسیب مو، تأثیر منفی بر سلامت مو و زیبایی آن دارد، اگرچه بسیاری از آسیب‌های مو قابل مشاهده است؛ اما برخی موارد وجود دارد که به راحتی آنها را نادیده می‌گیریم.

برای کمک به مراقبت بهتر موها، در این گزارش ۵ مورد از آسیب‌هایی که ممکن است شما به راحتی به آن بی توجهی کنید را معرفی می‌کنیم:

۱- شکستگی

شکستگی مو ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد. سلامت پولک مو‌های شما (یا همان کوتیکول مو) بسیار مهم است. در صورتی که پولک مو‌های شما از هم جدا شوند، ممکن است سبب شکستگی موهایتان شود؛ یا آنکه باعث خشک شدن، شکنندگی، خرد شدن و آسیب دیدن در طول زمان شود. سشوار زدن بیش از حد، صاف کردن مو‌ها و استفاده از فرکننده‌های مو بیش از حد داغ، از عوامل شناخته شده برای شکستگی و حالت خوره و شکستگی انتهای مو هست.

طبق اعلام «سالنامه دراماتولوژی» استفاده از سشوار می‌تواند باعث آسیب رساندن به مو‌ها به مانند زبری و خشکی شود. این پژوهش نشان داد سطح مو‌ها غالبا با افزایش دما که در اثر استفاده از گرما و وسایل گرمایی رخ می‌دهد، بیشتر آسیب می‌بیند.

۲- کدری

کمبود رطوبت در مو‌ها می‌تواند سبب کدر شدن مو شده و در طول زمان درخشندگی خود را از دست می‌دهد. کدری مو زمانی ایجاد می‌شود که مو رطوبت کافی را دریافت نکند و یا قادر به جذب مواد مغذی کافی نباشد. علل این پدیده را می‌توان در استفاده از محصولات شیمیایی جستجو کرد.

استفاده از محصولات شیمیایی مو، مانند شامپو‌ها نیز می‌تواند برای مو‌های شما مضر باشد. محصولاتی که از مواد طبیعی ساخته نشده اند، می‌توانند برای مو‌ها مشکل زا باشند و روغن‌های ضروری آن را از بین ببرند. بر اساس پژوهشی که در مجله بین المللی تریکولوژی (International Journal of Trichology) منتشر شده، شامپو‌های شیمیایی، مملو از مواد شیمیایی سمی، سطح Ph قلیایی، مواد خشک کننده و سولفات‌ها هستند. این مواد سبب می‌شود مو‌های شما کدر شده، درخشش و استحکام خود را از دست بدهد و به دلیل آسیب به کوتیکول و شکستن فیبر مو، مو‌های شما بشکند.

۳- ژولیدگی

مو‌های ژولیده یک نشان کلاسیک از آسیب به موهاست؛ هر چند ممکن است شما آن را یک اتفاق معمول بدانید. مو‌های آسیب دیده و خشک کوتیکول‌های مو را افزایش داده و آنها را در معرض کوتیکول‌های دیگر قرار می‌دهد که همین امر سبب می‌شود تا مو‌ها به هم پیچیده شده، گره ایجاد کرده و ژولیده و درهم تنیده شوند. کمبود رطوبت، استفاده از حالت دهنده مو مانند سشوار و محصولات شیمیایی از عوامل اصلی چنین آسیبی هستند.

۴- انتهای خشک مو

خشکی انتهای مو نیز از آسیب‌هایی است که به راحتی نادیده گرفته می‌شود. این مسئله ناشی شکافتن و یا ترک خوردن ساقه مو و به دلیل عوامل متعددی از استفاده از محصولات شیمیایی گرفته تا استفاده از داغ کننده‌ها و عومل گرمازا برای مو رخ می‌دهد. اگر انتهای مو‌های شما بسیار خشک است، این بدان معناست که شما در خطر این قرار دارید که انتهای موهایتان به شکل مو خوره و شکننده در آید.

۵- رشد کُند

اگر متوجه شدید که مو‌های شما رشد نمی‌کند یا برای رشد بسیار کند است، وقت آن است که به سلامت آن توجه کنید. از شوره سر و فولیکول‌های ضعیف مو گرفته تا انتهای مو به شکل مو خوره بودن می‌تواند در رشد مو‌های شما اختلال ایجاد کند؛ بنابراین تلاش کنید تا مشکل را متوجه شده و آن را که می‌تواند سبب عدم رشد مو شود را برطرف کنید.

خانم‌ها باید مراقبت این مسائل ریز و نکات ظریف که می‌توانند نشانه‌هایی حیاتی از آسیب به مو به شمار روند، باشند؛ همچنانکه باید اقداماتی زمان بر، اما اصلاح کننده‌ای را برای زیبایی، سلامتی و درخشان ساختن مو‌ها بکار گیرند.

 

204

کد خبر: 29495

منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0