11 تیر 1401 - 7:30 ق.ظ

زلزله هرمزگان 3 زمین‌لرزه شدید با 5 کشته و 39 مصدوم

وقوع 3 زمین‌لرزه با قدرت 6.3 و 6.1 در استان‌ هرمزکان، خسارات نسبتا شدیدی به بخش‌های مختلف این استان وارد کرده است، تیم‌های امدادی از سپاه تا حلال‌اهمر به منطقه اعزام و استاندار نیز راهی منطقه شده است.

زلزله 6.1 ریشتری بامداد امروز شنبه ساعت 2:02 منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه لرزاند.

این زلزله در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد.

از مناطق زلزله زده خبر می‌رسد که ریزش کوه در مناطق مختلفی از محور بندرخمیر به بندرلنگه رخ داده است.

همچنین گزارش شده که زلزله بدلیل شدت بالا باعث خساراتی به منازل مردم روستایی شده اما ارزیابی دقیق میزان خسارات نیازمند زمان بیشتری است.

شدت زلزله به حدی بود که در بندرعباس، میناب، رودان و حتی تا راس الخمیه امارات نیز احساس شده است.

دیگر کسی زیر آوار نیست

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان که در مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان حضور دارد، گفت: وقوع 3 زلزله بالای 6 ریشتر خسارات زیادی به روستای سایه خوش که کانون این زلزله بوده، وارد کرده است.

وی افزود: بحمدالله با تلاش عموم مردم و امدادگران، کسی دیگر زیر آوار نیست و اکنون کار توزیع اقلام امدادی در منطقه آغاز شده است.

دوستی همچنین بیان کرد: برای اسکان اضطراری نیز چادر به منطقه رسیده و کولرهای مدارس و ادارات دولتی را آزاد می‌کنیم تا بتوانیم کولر در چادرها وصل کنیم و مردم شرایط اسکان مناسب را داشته باشند.

شمار مصدومان زمین‌لرزه به 39 نفر رسید/ اعزام بالگرد به کانون زلزله

دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: زلزله سایه خوش متأسفانه با عث فوت 5 نفر شده است. تاکنون 39 نفر نیز مصدوم داشته‌ایم که 17 نفر از آنان پس از دریافت خدمات ترخیص و 22 نفر هنوز بستری هستند.

وی افزود: بالگرد امدادی از بندرعباس به پرواز درآمده و سعی می‌کنیم تا مصدومان منطقه را از طریق بالگرد به مرکز استان منتقل کنیم تا بتوانیم خدمات هرچه بهتری به آنان ارائه کنیم.

اولین محموله تجهیزات پزشکی عازم منطقه زلزله زده شد

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت: اولین محموله تجهیزات پزشکی عازم منطقه زلزله زده شد.

وی عنوان کرد: ۱۰۱ کارتن انواع سرم و ست سرم به همراه ۸۰۰ بسته ماسک از طریق معاونت غذا و دارو به منطقه زلزله زده فرستاده شده است.

نوروزیان تأکید کرد: به محض مشخص شدن سایر نیازهای پزشکی، اقلام مورد نظر به منطقه ارسال خواهد شد.

افزایش شمار جانباختگان به 5 نفر/ 12 تن در بیمارستان بستری شدند

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بامداد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: شمار فوتی‌های زلزله در بخش مهران استان هرمزگان به 5 نفر رسیده که شامل 3 آقا و دو خانم هستند. اکنون 12 بیمار نیز بستری هستند و مابقی مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی با اشاره به ارسال شمار بیشتری از آمبولانس از بندرعباس به کانون زلزله، از مردم خواست تا از تردد بین شهری در محورهای غربی هرمزگان خودداری کنند تا نیروهای امدادی بتوانند امکانات و تجهیزات لازم را به منطقه منتقل کنند.

حسن‌زاده تأکید کرد: بالگرد امداد هوایی نیز به محض روشن شدن هوا به سمت مناطق زلزله زده به پرواز درخواهد آمد تا هم در انتقال بیماران و هم در انتقال تجهیزات و امکانات لازم به کمک یگان‌های امدادی بیاید.

افزایش شمار جانباختگان به 4 نفر

فرماندار بندرلنگه گفت: شمار فوتی‌های زلزله در بخش مهران بندرلنگه 4 نفر است.

وی شمار مصدومان را نیز 20 نفر عنوان کرد و گفت: انتقال مصدومان به بیمارستان‌های بندرخمیر و بندرلنگه در حال انجام است.

فواد مراد زاده معتقد است که زلزله اول باعث خروج مردم از خانه‌هایشان شده است و زمین‌لرزه‌های بعدی باعث تخریب خانه‌ها شده است.

مدارس استان در اختیار مردم قرار گرفت

آموزش و پرورش استان هرمزگان اعلام کرد: باتوجه به زلزله امشب و پس لرزه‌های آن، شهروندان عزیز هرمزگانی می‌توانند از محوطه‌های مدارس و سالن‌های ورزشی مربوط آموزش و پرورش در مرکز استان و سایر شهرستانها و مناطقی که پس لرزه های زلزله احساس می‌شود به عنوان محل اسکان موقت استفاده نموده و درب این اماکن آموزشی به روی هم استانی‌های عزیز باز است.

در شهرهای بزرگ خسارتی نداشتیم/ نگران افراد زیرآوار مانده در روستاها هستیم

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ خسارتی نداشتیم، گفت: راههای در طول مسیر از بندرعباس تا بندرلنگه آسیب دیده‌اند و نشست‌ها و ترک‌های پلها را نیز شاهدیم، از مردم می‌خواهیم از تردد در مسیرهای بین شهری خودداری کنند.

دوستی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی ما افراد زیر آوار مانده در روستاها هستند، ادامه داد: تیم‌های مربوطه در حال وصل‌کردن برق‌ 53 روستایی هستند که در این مناطق کانونی زلزله قرار داشته‌اند. برق 27 روستا وصل شده و برق دیگر روستاها نیز به تدریج وصل خواهد شد.

دستور ویژه وزیر بهداشت برای بسیج همه امکانات

بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با  رییس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد.

وزیر بهداشت در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر، رییس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

هرمزگان تعطیل شد

ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان اعلام کرد: تمامی ادارات و دستگاه‌ها بجز دستگاه‌های امدادرسان و خدمت رسان روز شنبه 11 تیرماه تعطیل است. کنکور امروز شنبه اما در زمان مقرر برگزار می‌شود.

تخریب 100درصدی برخی از منازل مسکونی

فواد مرادزاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد: عمده خسارات زلزله مربوط به منطقه سایه خوش بود اما زلزله‌های دوم و سوم 6.1 و 6.3 ریشتری سبب گسترده شدن دامنه خسارات در منطقه شده است.

وی افزود: تخریب 100 درصدی بسیاری از منازل مسکونی مردم را شاهد هستیم. شمار زخمی‌ها رو به افزایش است.

وقوع زلزله 6.3 و دومین زلزله 6.1 ریشتری

آخرین زمین‌لرزه‌های ثبت شده در استان در ساعت 3:54 و 3:55 بامداد به ترتیب با شدت‌های 6.1 و 6.3 ریشتر به وقوع پیوسته است.

این زمین لرزه تا ساعت 4 بامداد بیش از 10 پس لرزه هم به همراه داشته که شدن بیشتر آنها بالای 4 ریشتر ثبت شده است.

ورود نیروهای امدادی به سایه‌خوش

نیروهای امدادی خود را به سایه خوش رسانده‌اند و شماری خودروی امدادی دیگر نیز از جمله چندین آمبولانس از ساعت 3:30 وارد منطقه بخش مهران شده‌اند.

جست‌وجوی خانه به خانه نیز برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان جریان دارد.

بیش از 20 زخمی نیز تاکنون به منطقه امن منتقل شده‌اند و سه دستگاه آمبولانس نیز در ورودی سایه خوش مستقر شده‌اند.

شدت زلزله سبب تخریب شدید منازل مردم شده است.

روستاهای چاه احمد، دژگان، سایه خوش، کنخ و چاه دراز نیز از این زلزله بشدت آسیب دیده‌اند و خانواده در جست‌وجوی اقوام و آشنایان خویش هستند.

استاندار هرمزگان راهی مناطق زلزله زده شد

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان به منظور ارزیابی دقیق از میزان خسارات و بررسی میدانی نحوه عملیات امداد و نجات راهی مناطق زلزله‌زده شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تعداد زلزله‌ها امشب با کمک هلال احمر کمپ‌های اضطراری در بندرعباس و سایر مناطق زلزله‌زده دایر خواهد شد؛ مکان آنها به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

دوستی از مردم درخواست کرد ضمن حفظ آرامش خود، از تردد در مسیر مناطق زلزله زده پرهیز کنند و فعلا به این مناطق سفر نکنند.

3 نفر کشته و 19 تن زخمی شدند

فواد مراد زاده فرماندار بندرلنگه بامداد امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای از زخمی شدن چندین نفر در اثر زلزله در روستای سایه خوش خبر داد.

همچنین محمد بیانبانرو، عضو شورای اسلامی روستای سایه خوش نیز تأیید کرد که 3 نفر جانباخته از زیر آوار در این روستا خارج شده است.

خبرنگار فارس در بندرلنگه نیز تأیید کرد که در روستای سایه خوش 19 نفر اکنون زخمی منتظر انتقال توسط تیم‌های امدادی هستند.

برق در چندین روستای کانونی زلزله هنوز قطع است و اولین گروه‌های امدادی به منطقه رسیده‌اند.

اعزام نیروهای سپاه برای امدادرسانی

سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه گفت: امکانات و تجهیزات منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در بندرلنگه آماده خدمات رسانی به مردم مناطق زلزله زده بخش مهران این شهرستان است.

وی گفت: واحدهای مهندسی این نیرو نیز در آماده باش هستند تا در صورت نیاز دستگاه‌های مرتبط پای کار امدادرسانی بیایند.

همچنین سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان نیز از اعزام نیروهای امدادی بسیج و سپاه به مناطق خسارت دیده زلزله هرمزگان خبر داد.

آماده باش کامل بیمارستان‌ها و هلال احمر هرمزگان

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به منطقه سایه‌خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده‌اند.

وی افزود: تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان در حالت آماده‌باش بوده و جلسه اضطراری مدیریت درمان تشکیل شده است. تمام بیمارستان‌های استان هم در آماده‌باش کامل هستند.

بنابر اعلام شبکه بهداشت و درمان بندرعباس، 6 آمبولانس نیز به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس از بندرعباس به بخش مهران اعزام شده است.

همچنین مجید سلحشور مدیرکل هلال احمر هرمزگان بامداد امروز اظهار کرد: 4 تیم ارزیاب در منطقه حضور دارند و شدت زلزله بیشتر در منطقه سایه خوش، کنخ، دژگان، چاه احمد و … بوده است.

وی افزود: تمام نیروهای جمعیت هلال احمر به حالت آماده باش درآمده‌اند.

کد خبر: 71572

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0