30 شهریور 1401 - 11:00 ق.ظ

رکب‌خوردن پنتاگون از انجمن فیزیک آمریکا

انجمن فیزیک آمریکا که بزرگترین نهاد فیزیکدانان جهان است، اذعان کرد گزارشی را که هفت ماه پیش در مورد طرح دفاع موشکی آمریکا منتشر کرده، حاوی اشتباهاتی است.

به نقل از تارنمای خبری نیویورک تایمز، انجمن فیزیک آمریکا اشتباهات خود را در مطالعه دفاع موشکی پذیرفته است. دو دانشمند گفتند که انجمن فیزیک آمریکا در ارزیابی طرح آنها برای استفاده از پهپادها برای سرنگونی موشک های دوربرد کره شمالی مرتکب اشتباه شده است.

بزرگترین نهاد فیزیکدانان جهان روز دوشنبه اعتراف کرد که گزارشی که هفت ماه پیش منتشر کرده بود، حاوی اشتباهاتی است که کارایی یک طرح جدید برای سرنگونی موشک ها را کم اهمیت جلوه می داد.

انجمن فیزیک آمریکا این گزارش ۵۴ صفحه‌ای را در ماه فوریه منتشر کرد. این سازمان امکان‌سنجی کلی خنثی سازی حملات موشکی را مورد ارزیابی قرار داد و به این نتیجه رسید که پیشنهاد استفاده از پهپاد برای سرنگونی موشک‌های کره شمالی با «چالش‌هایی بسیار دشوار» روبرو است. این انجمن به عنوان بخشی از تاریخ طولانی این نهاد در ارایه رهنمود در مورد سلاح های پیشرفته برای تصمیم سازان سیاست دفاعی، این گزارش را به کنگره و مقامات دولت بایدن ارسال کرد.

سه ماه بعد، در ماه مه، این انجمن سند را از وب‌سایت خود خارج و در یک یادداشت آنلاین اعلام کرد که این گزارش تحت بررسی نویسندگان آن است و در صورت آماده شدن دوباره ارسال می‌شود. در این یادداشت دلیلی برای برداشته شدن سند بیان نشده است.

 

 

رکب‌خوردن پنتاگون از انجمن فیزیک آمریکا

 

اذعان انجمن فیزیک آمریکا به اشتباه خود

اما دانشمندانی که ایده پهپاد را پیشنهاد کردند، می‌گویند دلیل این کار بروز اشتباهات در تجزیه و تحلیل فنی این ایده بود که انجمن روز دوشنبه در وب‌سایت خود به آن اذعان کرد، اما هنوز جزییات یا توضیحی برای آن ارایه نکرده است.

«ریچارد ال. گاروین»، دانشمند ارشد این پروژه گفت: کل این ماجرا عصبانی کننده است. دکتر گاروین، ۹۴ ساله، بیش از نیم قرن است که به دولت آمریکا در مورد مسائل امنیت ملی مشاوره داده است. گاروین به خاطر طراحی اولین بمب هیدروژنی جهان- در سن ۲۳ سالگی در سال ۱۹۵۱،‌ در این انجمن علمی نفوذ فوق العاده ای دارد.

او و تئودور ای. پاستول یکی دیگر از دانشمندان حامی ایده پهپاد از مقامات واشنگتن می‌خواهند در جریان بررسی بهبود طرح دفاعی آمریکا در مقابل موشک های دشمن، ارزیابی بی‌طرفانه‌ای از این طرح داشته باشند.

 

رکب‌خوردن پنتاگون از انجمن فیزیک آمریکا

 

پاستول استاد ممتاز علم و امنیت ملی در دانشگاه ام آی تی گفت: این یک سیستم بالقوه برای دفاع آمریکا است و این افراد در تلاش هستند آن را متوقف کنند.

رکب‌خوردن پنتاگون از انجمن فیزیک آمریکا

گروهی متشکل از ۱۳ فیزیکدان و مهندس گزارش منتشر شده در ماه فوریه را نگاشتند. فردریک کی لمب از دانشگاه ایلینوی ریاست این گزارش را به عهده داشت. جیمز دی ولز از دانشگاه میشیگان و لورا گرگو از دانشگاه ام آی تی و اتحادیه دانشمندان نگران دیگر روسای آن بودند. این گروه غیرانتفاعی مستقر در کمبریج واقع در ماساچوست، اغلب دفاع ضد موشکی را بی فایده و بی‌ثبات‌کننده می‌دانند.

گروه‌های آکادمیک و خصوصی مدت‌هاست ادعاهایی مبنی بر پیشرفت در انهدام کلاهک‌های شلیک شده از آن سوی زمین را بررسی کرده‌اند. این وظیفه یکی از سخت ترین کارها در جنگ های مدرن است و به زدن گلوله با گلوله تشبیه شده است. اعضای انجمن فیزیک آمریکا بارها و بارها پنتاگون را در اشتباهات، اغراق‌ها و آنچه به نظر می رسد فریبکاری‌های آشکار باشد، گرفتار کرده‌اند.

اکنون انجمن فیزیک آمریکا در اشتباه خود گرفتار شده و می‌گوید این ماجرا برای اولین بار در تاریخ ۱۲۳ ساله‌ آن رخ داده است.

 

هدف‌گیری ژاپن به جای کره شمالی!

طرح ضدموشکی گاروین و پاستول، نابودی موشک های کره شمالی شلیک شده به سمت آمریکا را هدف گیری می کند. پس از اینکه پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۷ به آزمایش‌های موفقیت‌آمیز هسته ای دست یافت، سازمان های اطلاعاتی آمریکا موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و کلاهک‌های هسته‌ای کره شمالی را به‌ عنوان یک تهدید نوظهور تعریف کردند.

بر اساس این طرح، پهپادهای آمریکایی بر فراز دریای ژاپن پرسه می زنند. اگر کره شمالی حمله هسته ای را آغاز کند، پهپادها با شلیک موشک های رهگیر، موشک های پرتابی را ردیابی کرده و آنها را از بین می برند.

این ایده در صورت عملی شدن، نسبت به شیوع سنتی دفاع موشکی برتر تلقی می شود. کارشناسان اتفاق نظر دارند که ردیابی موشک‌های پرتابی کُندتر،  آسان‌تر است و در برابر حملات بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

در سال ۲۰۰۴، دولت بوش استقرار سامانه‌ای از موشک‌های رهگیر را در آلاسکا و کالیفرنیا آغاز کرد که حدود نیم ساعت برای ردیابی کلاهک‌های دوربرد شلیک شده از کره شمالی زمان دارد. با این حال، کارشناسان ارشد می‌گویند این سامانه کاستی‌های مهمی دارد.

در مقابل، پهپادهای رهگیر در فاصله نسبتا نزدیک به پرتابگرهای دشمن قرار می گیرند. گاروین و پاستول طرح خود را در مطالعات سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شرح دادند که دولت ترامپ را بر آن داشت این ایده را به عنوان راهی ممکن برای خنثی سازی نسل جدید موشک‌های تهدیدآمیز کره شمالی بررسی کند.

در سال ۲۰۲۰، انجمن فیزیک آمریکا مطالعات ضدموشکی خود را آغاز کرد. این نهاد امکان سنجی شیوه های قدیم و جدید، از جمله طرح گاروین و پاستول را در ۱۵ سال آینده بررسی و در ماه فوریه گزارش خود را منتشر کرد.

محور اشتباه اصلی در این گزارش که گاروین و پاستول کشف کرده اند، بر سرعت راکت های رهگیر پیشنهادی و اینکه تا چه حد باید پرواز کنند، قرار داشت. نمودار این گزارش نشان می‌دهد که پهپادهای حامل باید بر فراز سرزمین کره شمالی یا نوار باریکی از آب‌های ساحلی این کشور پرسه بزنند تا موشک‌های شلیک شده به بوستون، نیویورک یا واشنگتن را نابود کنند. در چنین مکان هایی، امکان سرنگونی پهپادها وجود دارد.

اما این دو دانشمند دریافتند که گروه تحقیق از سرعت رهگیر اشتباه استفاده کرده است – یعنی کمتر از ۲.۵ مایل در ثانیه به جای سرعت بیشتر از ۳.۱ مایل در ثانیه. این خطا ممکن است کوچک به نظر برسد، اما نتیجه نظامی این گونه نبود.

پاستول گفت: این عدد شما را در اعماق دریای ژاپن قرار می دهد و شما را وارد منطقه‌ای می‌کند که نمی‌توانید و نمی خواهید عملیات انجام دهید.

بلافاصله پس از انتشار گزارش در ماه فوریه، گاروین و پاستول شروع به تبادل ایمیل با نویسندگان گزارش کردند که روزنامه تایمز آنها را بررسی کرده است. نویسندگان در این ایمیل ها به اشتباهات خود اعتراف کرده و اصلاحاتی را اظهار می کنند.

 

رفع اشتباهات سال‌ها زمان می‌برد

فرانسیس هلمن، فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و رییس انجمن فیزیک آمریکا اواخر ماه مه و اوایل ژوئن گفت که اشکالات این گزارش را به طور خصوصی به گیرندگان کلیدی شامل کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا، وزارت دفاع و همچنین کمیته های فرعی خدمات مسلح مجلس نمایندگان و سنا اطلاع داده است. اما وی افزود که انتشار نسخه اصلاح شده گزارش، از زمان انتشار آن «ممکن است یک سال طول بکشد».

هلمن در مصاحبه ای گفت: صحت گزارش های خود را بسیار جدی می گیریم اما حذف این اشتباهات، به طور اجتناب ناپذیری یک فرآیند کُند است؛ زیرا ده‌ها کارشناس و مسئول انجمن را درگیر می کند.

او در مورد گاروین و پستول نیز گفت: آنها می خواهند این اتفاق یک شبه رخ دهد.

دکتر لمب، رییس کمیته گزارش نیز گفت: این کار به توجه بسیار زیادی نیاز دارد. بدترین کار ممکن این است که سعی کنیم چیزی را اصلاح کنیم و اشتباه دیگری مرتکب شویم.

کد خبر: 74695

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0