23 دی 1400 - 5:10 ب.ظ

روستای دیوزناو کردستان با خیالی‌ترین مناظر طبیعی

از بین روستاهای کردستان، معمولا پالنگان به عنوان یکی از توریست‌پذیرترین مناطق کردستان در منطقه اورامانات شناخته می‌شود. اما ما قصد داریم در ادامه پیشنهادات ایرانگردیمان، سراغ روستای ویژه دیگری در کردستان برویم که بیشتر از خودش، زمین فوتبالش به شهرت رسیده، به دلیل منظره بسیار زیبایی که دارد.

به گزارش یاقوت نیوز، روستای دیوزناو در جنوب غربی استان کردستان و در سروآباد منطقه اورامانات قرار دارد. فاصله دیوزناو تا مرکز شهرستان، 45 کیلومتر است. وقتی می‌‌گوییم روستا یا شهری در منطقه اورامانات واقع شده، دیگر انتظارش می‌رود که چه مناظر دلفریبی داشته باشد. این روستا هم از این امر مستثنی نیست، طبیعت در آنجا سخاوتمند است و می‌توانید انتظار چشم‌اندازهای سرسبزی را داشته باشید. کوه شاهو و رود سیروان از مواهب زیبای طبیعی این روستا محسوب می‌شوند. وجود رود سیروان در نزدیکی روستا باعث شده پرورش ماهی در این منطقه شهرت داشته باشد و مجموعه عظیم پرورش ماهی در آنجا تأسیس شود و بسیاری از خانواده‌های این روستا در این مجموعه مشغول به کار شوند.

در کنار این زیبایی طبیعی، لازم است بدانید که این مناطق از قدمت چندین هزار ساله هم بهره‌مندند. احتمالا انسان‌های پیشین هم به دلیل آب فراوان و وجود کوه‌ها این مناطق را برای زندگی‌شان انتخاب کرده‌اند. درباره معنی نام این روستا فعلا دو تعبیر گفته شده: یکی اینکه دیوزناو به معنی جایی که دیو (خرس) در آن وجود دارد و دیگری به معنی جایی که درخت گردو دارد. در واقع یکی از قدیمی‌ترین روستاهای هورامان که قبلاً به عنوان شهر مشهور بوده« دیوزناو» است. دیوزناو قبلاً اسم دیگری داشته و به احتمال قوی اسم آن “پاوی” بوده است. همچنین این منطقه زیبا  به خاطر طبیعتش درختان متنوعی چون زالزالک، بلوط، بادام کوهی، پسته وحشی و درختچه‌های گَوَن، کتیرا و تمشک دارد و از آن طرف حیواناتی چون روباه، جوجه تیغی، گورکن، گرگ، خوک، خرگوش، سنجاب، شغال، بزکوهی و عقاب در این مناطق زاگرسی دیده می‌شود.

  • همراه با مردم روستای دیوزناو

نباید از فرهنگ و زیبایی‌های فرهنگی این منطقه غافل شویم. در منطقه اورامانات هنوز مردم به لباس محلی‌شان افتخار می‌کنند و می‌توانید لباس‌های زیبایشان را از نزدیک ببینید، زبان اورامی‌شان را بشنوید و در کنار آوازها و رقص‌های هنرمندانه کردی‌شان، با یک فرهنگ ویژه آشنا شوید. بافت روستا مثل پالنگان و چند روستای دیگر، پلکانی است؛ این یعنی مردمان اینجا با طبیعت هماهنگ هستند. خانه‌هایشان را به صورت خشکه‌چین و بدون ملات می‌سازند.

لازم به ذکر است؛ منطقه اورامانات سرشار از این روستاها و مناطق شگفت‌انگیز است. برخی از آنها به عنوان روستای نمونه گردشگری انتخاب شده‌اند که در راستای برنامه‌های توسعه گردشگری قرار گیرند. در این مناطق بهتر می‌توانید اقامتگاه و محلی برای استراحت پیدا کنید. پیش از سفر به این مناطق مثل روستای دیوزناو حتما درباره مسیرش پرس و جو کنید و با تجهیزات و وسایل مناسب سفر کنید؛ چرا که گاهی  مسیر به خاطر کوهستانی بودنش، صعب العبور است.

کد خبر: 47316

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0