30 شهریور 1401 - 7:00 ب.ظ

روسای دانشگاه‌ها به ۳ درصد بودجه فرهنگی توجه خاص داشته باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که روسای دانشگاه‌ها به سه درصد بودجه‌ای که برای مباحث فرهنگی اختصاص مقرر شده توجه کنند، گفت: در مباحث فرهنگی دشمنان ما برای دانشگاه‌ها برنامه دارند و تلاش می‌کنند دانشگاه‌ها را مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند.

محمدعلی زلفی‌گل در پنجاه و هفتمین نشست سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور که به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، گفت: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در حقیقت نقش اساسی در تربیت آینده سازان و آینده داران کشور برعهده دارند.

وی گفت: دانشجویان اگر حداکثر ۲۰ واحد درسی در هر نیم سال داشته باشند و هر واحد درس عملی آن را حدود دو ساعت لحاظ کنیم؛ در کل ۳۰ ساعت از وقت دانشجویان را آموزش رسمی دانشگاهی پر می‌کند و اگر ۵۶ ساعت برای استراحت آنان در نظر بگیریم، حدود ۸۵ ساعت از جغرافیایی اوقات فراغت دانشجویان در اختیار معاونان فرهنگی دانشگاه‌های کشور است که با ابزار و نهادهایی که در اختیار دارند اعم از انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی، هیات های مذهبی، تشکل‌های اسلامی و سمن‌ها، باید برنامه‌ریزی مناسبی برای این جغرافیای اوقات فراغت صورت گیرد.

وزیر علوم افزود: با توجه به تجربیات آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در دانشگاه ها می‌توانیم نهایت بهره را برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه ببریم. بنابراین می توان با استفاده از بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود که در اثر شیوع ویروس کرونا در دانشگاه‌ها ایجاد شده برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان استفاده کنیم، این امر بستگی به نبوغ و فکر معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها دارد که بخشی از کمبود اعتبارات را به این شکل جبران کنید.

وی افزود: البته این‌ها دلیل نمی‌شود که روسای دانشگاه‌ها به سه درصد بودجه‌ای که مقرر شده از اعتبارات دانشگاه‌ها برای مباحث فرهنگی اختصاص دهند کم‌توجهی کنند. در تصویب بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها در هیات‌های امنا مقرر شده، نسبت به بودجه پژوهش و فرهنگی حساسیت خاص خود را داشته باشند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: هرچقدر برنامه گسترده‌تر، متنوع‌تر، شادتر و علمی‌تر با شمولیت بیشتر در دانشگاه‌ها داشته باشیم سبب می‌شود، وارد کمترین حاشیه‌ها در دانشگاه‌ها شویم. به عبارت دیگر، رییس دانشگاهی که به بحث فرهنگی توجه ویژه داشته باشد، کمک می‌کند که دانشگاه خود را با کمترین حاشیه مدیریت کند.

 

دشمنان در مباحث فرهنگی برای دانشگاه ها برنامه دارند 

وزیر علوم: در مباحث فرهنگی دشمنان ما برای دانشگاه‌ها برنامه دارند و تلاش می‌کنند دانشگاه‌ها را مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند، لذا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم و از جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان استفاده کنیم تا آنها را خنثی کنیم. دشمنان قصد دارند به نسل جوان القا کنند اگر می‌خواهیم به سمت پیشرفت برویم، جامعه بدون حضور دین باید مدیریت شود و راه حل، مدیریت سکولاریسم است.

زلفی گل خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: شما معاونان فرهنگی و اجتماعی صف اول مبارزه با این گونه القائات هستید تا با برنامه ریزی‌های خود کمک کنید فرهنگ ایثار و گذشت را تبیین کنید.

وی با تاکید بر جهاد تبیین که مقام معظم رهبری  همواره بر آن تاکید کرده‌اند، افزود: توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی را باید عرضه کرده و مقایسه کنید؛ چرا که اتفاقات بسیار بزرگی در بخش های مختلف کشور طی ۴۰ سال گذشته رخ داده است که باید تبیین شود.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشجویان عزیز به واسطه قلب پاک، صداقت، رافت و مهربانی که دارند اگر با صداقت روبرو شوند حتماً همکاری خواهند کرد. باید با برنامه‌ریزی از ظرفیت و فطرت پاک آنها برای پیشبرد دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

زلفی گل افزود: هرجا به دانشجویان اعتماد کنیم و پشت صحنه از آنان حمایت کنیم، خود آنها برای اوقات فراغت بهترین خلاقیت و برنامه‌ها را خواهند داشت.

وی ادامه داد: دانشجویان با مشارکت در برنامه‌های فرهنگی کسب تجربه برای آینده می‌کنند؛ تجربیات زیست بوم دانشگاهی به آنها کمک می کند در آینده نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه فقط برنامه‌های آکادمیک و رسمی آموزشی و پژوهشی نیست، قسمت عمده برنامه‌های دانشگاه، برنامه‌های تربیتی است که خارج از آموزش رسمی است و هدایت آن برعهده معاون فرهنگی و اجتماعی است.

وی خطاب به معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: امید است از این فرصت که به شما تعلق گرفته که به آینده سازان و آینده داران کشور خدمت‌رسانی کنید و نهایت بهره را ببرید.

زلفی گل یادآور شد: دانشجویان، رییس جمهور، وزرا، وکیلان، اندیشمندان، متفکران و نمایندگان مجلس آینده هستند و آینده در دست آنهاست و باید هرچه می توانیم به آنان خدمت کرده و بستری ایجاد کنیم که آنها رشد علمی، عقلی و تجربی یابند.

کد خبر: 74718

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0