10 خرداد 1401 - 7:30 ق.ظ

روابط تجاری با تاجیکستان افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است

رئیس جمهور گفت: سفر اخیر بنده به تاجیکستان نقطه عطفی برای روابط‌مان بود؛ پس از این سفر شاهدیم که مبادلات تجاری دو کشور افزایش ۴ برابری داشته و در حوزه‌های مختلف گام‌های خوبی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با وی و گفت‌وگوی هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، در نشست خبری اظهار داشت: به آقای رحمان رئیس جمهورِ کشور دوست، برادر، همسایه و هم‌زبان تاجیکستان و همراهان‌شان تبریک صمیمانه می‌گویم و از اینکه دعوت جمهوری اسلامی ایران را قبول کردند و به تهران آمده که موجب نشست‌هایی که زمینه تصمیم‌گیری‌های خوبی برای روابط دو کشور شد، تشکر می‌کنم.

 

وی افزود: ما با کشور تاجیکستان به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل مختلف همسایگی، روابط فرهنگی، دینی، هم‌زبانی، هم‌فرهنگی و هم‌تمدنی خوبی داریم؛ اما با توجه به مشکلاتی که پیش آمده بود، با سفری که در ابتدای کار دولت برای شرکت در اجلاس شانگهای و دیدار دو جانبه به این کشور داشتم، سفر ما نقطه عطفی برای روابط‌مان بود. پس از این سفر شاهدیم که مبادلات تجاری دو کشور افزایش 4 برابری داشته و در سایر حوزه‌ها نیز گام‌های خوبی برداشته شده؛ خصوصا در اجرای تفاهم‌نامه‌هایی که در در شهر «دوشنبه» امضا شد.

رئیس‌جمهور کشورمان بیان کرد: با سفر آقای رحمان و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید تردید ندارم که گام بلندی در روابط دو کشور برداشته خواهد شد و در گفت‌وگوهایی که بین دو کشور انجام شد، اراده و تصمیم جدی این است که روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و در حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن، علم و فناوری تداوم یابد. هم‌چنین هر دو کشور معتقدیم روابط‌مان باید بهتر از وضعیت کنونی باشند و حتما می‌توانیم روابط دوجانبه را به روابط خوب منطقه‌ای و جهانی تبدیل کنیم. این روابط می‌تواند بین دو کشورِ مسلمان و همسایه برای دو دولت، ملت و منافع امیدبخش باشد.

رئیسی گفت: نسبت به مسائل منطقه‌ای نظرات مشترکی داشته و درباره عدم حضور بیگانگان در منطقه نیز نگاهی مشترک داریم؛ به هیچ‌عنوان حضور بیگانگان امنیت‌ساز نبود و نخواهد بود و باید مسائل منطقه را با گفت‌وگو، مذاکره و نشست‌ها بین مسئولین و سران منطقه حل کنیم و حضور بیگانگان امیدبخش و گره‌گشا نیست.

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: نگاه مشترک ما درباره افغانستان این است که حتما باید دولت فراگیر شکل بگیرد که از همه احزاب، گروه‌ها و اقوام نمایندگی کند. امنیت افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بسیار مهم است و البته از همه برای ملت افغانستان مهم‌تر است. اینکه باید افغانستان امنیت و ثبات داشته و مردم افغانستان آرامش داشته باشند و حضور تروریست‌ها در این کشور نگران‌کننده است، نظر مشترک ماست. نمی‌توانیم حضور تروریست‌ها را نه در افغانستان و نه در منطقه بپذیریم و حتما معتقدیم بیگانگان و دست‌های پلید استکبار که داعش و گروه‌های تروریستی را در منطقه تقویت می‌کنند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند امنیت مردم افغانستان و منطقه است و دنبال اهداف سیاسی و منافع خود هستند.

رئیس‌جمهور افزود: 20 سال ناتو و آمریکا در افغانستان چیزی جز جنگ، خون‌ریزی و تخریب نداشته است. دو کشور نظر مشترکی در مبارزه با تروریسم،  مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته دارند.

رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد این سفر گام موثری برای ارتقای روابط ایران و تاجیکستان باشد.

در فضای حسن تفاهم، اعتماد و احترام متقابل گفت و شنودهای مفیدی برگزار کردیم

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از سفر به سرزمین باستانی ایران به فرارسیدن سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تاجیکستان و ایران در این دوره 30 ساله برای تحکیم و توسعه مناسبات فراگیر تدابیر عملی اندیشیده اند و توانسته اند به سطحی بلند از همکاری‌های سازنده دست یابند.
رئیس جمهور تاجیکستان ملاقات و مذاکرات امروز را ادامه تلاش‌های پیوسته دوجانبه برای گسترش روابط و در تداوم موفقیت های والای مردم دو کشور توصیف و تصریح کرد: امروز در فضای حسن تفاهم، اعتماد و احترام متقابل گفت و شنودهای مفیدی برگزار و مسایل و مناسبات مهم میان تاجیکستان و ایران را بررسی کردیم.

موافقتنامه‌های دو کشور تحرکی تازه به تلاش‌ها برای گسترش روابط دوجانبه خواهند بخشید

آقای رحمان با اشاره به برنامه درازمدت همکاری‌های دو کشور تا سال 2030 خاطرنشان کرد: در سفر امروز موافقتنامه های خوبی در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری و نیز فعالیت شورای مشترک ایران و تاجیکستان و کمیته مشترک سرمایه‌گذاری به امضاء رسید. اطمینان دارم این موافقتنامه‌ها به همکاری‌های دو کشور در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجارتی، سرمایه‌گذاری و فرهنگی تحرکی تازه خواهند بخشید.

رئیس جمهور تاجیکستان گفتگوهای سازنده سیاسی میان دو دولت را زمینه ساز تحکیم هر چه بیشتر فضای حسن تفاهم و اعتماد متقابل و تامین بیش از پیش منافع دو کشور دانست و گفت: گسترش تعاملات پارلمانی و ارتقای سطح همکاری بخش های خصوصی دو کشور نیز می تواند به تعمیق و تقویت مضاعف روابط تهران و دوشنبه بیانجامد.

تاجیکستان علاقمند است از ظرفیت های بندر چابهار و بندرعباس برای حمل و نقل بهره مند شود

آقای رحمان برگزاری نمایشگاه‌های محصولات و همایش‌ها در دو کشور، راه‌اندازی همکاری‌های گسترده بین منطقه‌های آزاد اقتصادی و شهرک‌های صنعتی دو کشور، همکاری‌های تجاری، فنی و فرهنگی، افزایش مراودات میان دو ملت، تقویت زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل و تلاش برای اتصال راه های زمینی دو کشور را از دیگر توافقات به دست آمده در این سفر عنوان کرد و گفت: تاجیکستان علاقمند است از ظرفیت های بندر چابهار و بندرعباس برای حمل و نقل بهره مند شود.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه با حساس توصیف کردن وضعیت امروز منطقه و جهان، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه تامین امنیت تاکید کرد و افزود: دو کشور درباره افغانستان دغدغه های مشترک دارند و اعلام کردند که از همه تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه برای تأمین امنیت و پیشگیری از فاجعه انسانی در این کشور همسایه استقبال و حمایت می کنند.
آقای رحمان موضع مشترک دو کشور را تأسیس حکومت فراگیر با مشارکت نمایندگان تمام گروه‌های قومی و سیاسی و اجتماعی در افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: باور داریم که تأمین حقوق و آزادی‌های همه مردم افغانستان عامل کلیدی استمرار صلح و ثبات در آن کشور است.

رئیس جمهور تاجیکستان تقویت همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایت‌های سازمان یافته را از دیگر توافقات انجام شده در این سفر دانست و تصریح کرد: همکاری‌های دوجانبه و نیز همکاری دو کشور در چارچوب سازمان های منطقه ای و بین المللی می تواند به رفع دغدغه های مشترک دو کشور در این زمینه‌ها کمک کند.

کد خبر: 70164

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0