9 خرداد 1401 - 5:30 ب.ظ

رشد ۳.۱ درصدی تولید خودروسازان بزرگ در ۲ ماهه ۱۴۰۱

سه خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۲۲ هزار و ۳۱۷ دستگاه خودرو تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با دو ماهه ابتدایی پارسال رشد ۳.۱ درصدی نشان می‌دهد.

سه خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۲۲ هزار و ۳۱۷ دستگاه خودرو تولید کردند. این آمار در هم‌سنجی با دو ماهه ابتدایی پارسال رشد ۳.۱ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشر شده در سامانه کُدال حاکی از تولید ۱۲۲ هزار و ۳۱۷ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه است. این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۱۱۸ هزار و ۵۹۶ دستگاه خودرو) رشد ۳.۱۳ درصدی نشان می‌دهد. تولید ۷۸ هزار و ۷۲۱ دستگاه از این خودروها مربوط به آمار اردیبهشت‌ماه خودروسازان است.

***** رشد ۲۱ درصدی تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص

برپایه این گزارش، در دو ماهه ابتدایی امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو ۶۵ هزار و ۸۴۶ دستگاه خودرو تولید کرد که حدود ۶۲ درصد آنها در گروه پژو بوده است.

این گروه صنعتی توانست در این مدت ۴۰ هزار و ۶۰۸ دستگاه در گروه پژو، ۱۱ ‌هزار و ۴۴۶ دستگاه در گروه سمند، ۶‌هزار و یک دستگاه دنا، چهار ‌هزار و ۴۷۶ دستگاه رانا، یک‌هزار و ۵۶۱ دستگاه تارا، یک‌هزار و ۷۴۵ دستگاه هایما و ۹ دستگاه سایر محصولات تولید کند. برپایه این گزارش، جمع تولیدات آبی‌پوشان جاده مخصوص در دو ماهه امسال در هم‌سنجی با پارسال (۵۴ هزار و ۲۸۱ دستگاه) رشد ۲۱.۳ درصدی داشته است. ایران‌خودرویی‌ها در اردیبهشت‌ماه نیز موفق به تولید ۴۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه خودرو شدند.

**** افت ۱۳.۸ تولیدات سایپا

برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا موفق به تولید ۴۱ هزار و ۸۶۹ دستگاه خودرو شد که شامل ۳۳ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو از خانواده ایکس ۲۰۰ (مشتمل بر تیبا، کوئیک و ساینا)،‌ سه‌هزار و ۴۲۶ دستگاه شاهین و پنج‌هزار و ۱۵۴ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید) بود. در دو ماهه امسال همچنین ۴۱ دستگاه خودرو شامل ۴۰ دستگاه اس. کی. دی (قطعات نیمه‌کامل خودرو) و یک دستگاه سی. بی. یو (خودروی کامل صادراتی)  توسط این گروه خودروسازی به دیگر کشورها صادر شد. این میزان تولید از سوی نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ (تولید ۴۸ هزار و ۶۱۰ دستگاه خودرو) کاهش ۱۳.۸  درصدی نشان می‌دهد. شایان ذکر است ۲۸ هزار و ۲۲۶ دستگاه از تولیدات دو ماهه نارنجی‌پوشان مربوط به آمار اردیبهشت‌ماه این شرکت است.

***** کاهش ۷ درصدی تولیدات پارس‌خودرو

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه همچنین پارس‌خودرویی‌ها موفق به تولید ۱۴ هزار و ۶۰۲ دستگاه خودرو شامل هشت‌هزار و ۱۹ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۱۹۴ دستگاه کوئیک اس، پنج‌هزار و ۸۵۵ دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای، ۳۵۴ دستگاه کوئیک اتومات پلاس و ۱۸۰ دستگاه در گروه ساینا شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ (تولید ۱۵ هزار و ۷۰۵ دستگاه خودرو) افت هفت درصدی نشان می‌دهد. همچنین ۹ هزار و ۶۹۰ دستگاه از مجموع تولیدات دو ماهه این خودروساز مربوط به آمار اردیبهشت‌ماه این شرکت است. پیشتر «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام‌کرد: با آماده عرضه شدن بخش اعظم خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان، عرضه خودرو از ابتدای امسال تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافت. گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱، برای تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری و ۲۵ هزار خودروی تجاری برنامه‌ریزی کرده است. همچنین تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری برای سایپا برنامه ریزی شده است. رئیس‌جمهوری ۱۱ اسفندماه سال گذشته از ایران‌خودرو و سایپا بازدید کرد و دستورالعمل هشت ماده‌ای به خودروسازان ابلاغ کرد. لزوم افزایش ۱.۵ برابری میزان تولیدات خودرویی کشور در سال آینده، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و به‌روز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه شده از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به سه سال و ۶۰ هزار کیلومتر از جمله این دستورها بوده است.

کد خبر: 70142

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0