8 خرداد 1402 - 3:00 ب.ظ

در آستانه برگزاری همایش آینده‌پژوهی در علوم و فناوری‌های زیستی مطرح شد:

رسالت اجتماعی علم در پایش نیازهای جامعه

رییس مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان و دبیر اجرایی نخستین همایش آینده پژوهی در علوم و فناوریهای زیستی، توجه پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به دو موضوع مهم آینده‌پژوهی و همچنین رسالت اجتماعی نهاد علم در آینده فناوری به منظور پایش و احصاء نیازهای آینده جامعه را بسیار ضروری خواند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ آینده پژوهی یا «Futures Study» مجموعه تلاش ‌هایی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به تجسم آینده‌های بالقوه و برنامه ریزی برای آنها می‌پردازد. آینده پژوهی منعکس می‌کند که چگونه از دل تغییرات امروز یا حتی عدم تغییرات، واقعیت «فردا» شکل خواهد گرفت.

در واقع آینده‌ پژوهی علم و هنر طراحی آینده و شکل بخشیدن به قدرت‌ های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و البته قدرت علم و فناوری است.

اما نخستین همایش آینده پژوهی در علوم و فناوریهای زیستی قرار است روز دوشنبه هشتم خرداد ماه در سالروز تأسیس پژوهشگاه رویان در سالن همایش های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بصورت حضوری و مجازی برگزار شود.

همایشی که به گفته دکتر یاسر تهمتنی رییس مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان و دبیر اجرایی این همایش، به همت پژوهشگاه رویان و با همکاری مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار می شود.

ضرورت توجه محققان به رسالت اجتماعی نهاد علم برای پایش نیازهای آینده جامعه

این محقق کشور اهداف برگزاری نخستین همایش آینده پژوهی در علوم و فناوریهای زیستی را توجه بیشتر به اهمیت مطالعات آینده‌پژوهی در پژوهش‌های حوزه سلامت، ترویج نگاه و دیدآینده پژوهی ابتدا در بین محققان شاغل در پژوهشگاه رویان و البته سایر محققان مشغول در پژوهشگاه ها و همچنین مراکز پیشگام در کشور و ارتباط نزدیک تر بین محققان حوزه آینده پژوهی و محققان علوم پایه و بالینی عنوان کرد.

مراکز تحقیقاتی همواره باید زمینه فعالیت کاری خود را پایش کنند
تهمتنی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم وآموزش ایرنا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر سعیدکاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان تاکیدکرد: مراکز تحقیقاتی که در حوزه تحقیقات پیشگام هستند همواره باید به آینده پژوهی توجه کرده و بصورت دائم فضای پژوهشی و فناوری مربوط به زمینه فعالیت کاری خود را رصد و پایش کنند.

رییس مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان افزود: اگر چنین کاری صورت نگیرد به طور حتم دورنما و چشم انداز مناسبی را نمی توان برای آن مجموعه تحقیقاتی متصور بود.

وی اظهار کرد: اگر با همین تعریف ساده به آینده پژوهشی بنگریم اهمیت موضوع آینده پژوهی را متوجه خواهیم شد زیرا اهمیت و جایگاه موضوع آینده پژوهشی در رصد علم و مسیر حرکت مراکز تحقیقاتی فناوری و نوآوری کشور به خصوص مراکز پیشگام بسیار مهم و اساسی است.

دبیر اجرایی نخستین همایش آینده پژوهی در علوم و فناوری های زیستی در پاسخ به این سوال که قرار است راجع به چه موضوعاتی و با چه محورهایی این همایش برگزار شود، گفت: ابتدا برای آشنایی هرچه دقیق تر محققان حاضر در این همایش، به ادبیات و علم آینده پژوهشی خواهیم پرداخت و سپس برخی اساتید مدعو در خصوص فناوری های نوین و پیش بینی آینده فناوری ها در علوم زیستی سخنرانی خواهند داشت.

ضرورت توجه محققان به رسالت اجتماعی نهاد علم برای پایش نیازهای آینده جامعه

ضرورت پایش نیازهای آینده جامعه توسط محققان
رییس مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقاتی و فناوری باید جامع نگر و در راستای رفع مسائل و مشکلات جامعه خود حرکت کنند، یکی دیگر از محورهای این همایش را بررسی مسئله مهم رسالت اجتماعی نهاد علم در آینده فناوری عنوان کرد.

تهمتنی اضافه کرد: این مسئله بسیار مهمی است که محققان کشور بتوانند نیازهای آینده جامعه را پایش و احصاء کنند.

وی یکی دیگر از مباحث مربوطه دراین همایش را بحث ترسیم آینده عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در مدیریت کلان مراکز تحقیقاتی کشور این است که آینده صرفا در ذهن مدیران ارشد و تصمیم گیر آن نهاد یا مرکز تحقیقاتی شکل گرفته باشد.

دبیر اجرایی نخستین همایش آینده پژوهی در علوم و فناوری های زیستی افزود: این درحالیست که تک تک اعضاء آن مرکز تحقیقاتی و پژوهشگران ممکن است آینده مورد نظر مدیر را در ذهن خود ترسیم نکرده باشند.

به گفته تهمتنی به طور حتم هنگامی که آینده از منظر و دید همه کارکنان آن سازمان ترسیم شده باشد، اهداف آن مجموعه نیز دست یافتنی تر خواهد بود.

 

کد خبر: 76822

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0