11 آبان 1400 - 5:29 ب.ظ

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

رتبه اول تولید علم در منطقه هستیم

زلفی گل با اشاره به آمار قابل توجه انتشار سند ملی در کشور گفت: امروز در زمینه تولید علم در کشور رتبه اول را در منطقه داریم.

به گزارش یاقوت وطن، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور با حضور جمعی دیگر از مسئولان دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است، اظهار کرد: امروزه در زمینه تولید علم در کشور رتبه اول را در منطقه داریم و بیش از ۷۰ هزار سند ملی در کشور داریم که انتشار پیدا می‌کنند.

او افزود: اختلاف ما با رتبه دوم منطقه بیش از ۲۰ هزار سند علمی است و این موضوع نتیجه تلاش دانشگاهیان و پژوهشگران کشور است.

زلفی گل تصریح کرد: امروز علاوه بر حفظ و صیانت از برج تولید علم در منطقه و در جهان رتبه ۱۵ علمی دنیا را داریم که افتخار بزرگی برای کشورمان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: قصد داریم تا برج تولید نوآوری و فناوری و کارآفرینی را به اندازه موضوع قلبی ارتقاء دهیم تا بتواند در منطقه خودنمایی کند و بستر لازم را برای ایجاد اشتغال در کشورمان انجام دهد.

زلفی گل گفت: در حال حاضر سیاست وزارت علوم این است که چه راهکار‌هایی را اتخاذ کنیم تا از ترویج علم به تولید ثروت از دانش برسیم؛ راهکار رسیدن از علم به عمل یا دستیابی به علم نافع چگونه می‌تواند باشد؟ بنابراین سوالات متعددی در این زمینه مطرح است که پاسخ آن‌ها را رؤسای پارک‌های دانش بنیان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور باید به صورت مکتوب برای وزارت علوم ارسال کنند.

او ادامه داد: در حال تدوین برنامه توسعه هفتم هستیم و مقدمات آن آغاز شده است و از رؤسای پارک‌های کشور تقاضا دارم تا اگر احکامی را لازم می‌دانند که در برنامه هفتم توسعه مطرح شود تا زمینه توسعه فناوری در کشورمان را رقم بزند با هم اندیشی در اختیار مسئولان ذیربط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دهید چرا که این موضوع پتانسیل خوبی است که نباید از آن غافل باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در عرصه فناوری و توجه به آن باید این نکته را به یاد داشته باشیم که بهترین راه دستیابی به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به پارک‌های علم و فناوری در کشور است، چرا که با افزایش قیمت واردات یک پتانسیل ایجاد می‌شود تا بتوانیم رونق تولید داخلی را داشته باشیم و در راستای خود ابتکایی و خود کفایی گام برداریم.

زلفی گل گفت: ایجاد اشتغال با توجه به سطح سواد ارتباط مستقیمی داریم که برای ایجاد یک شغل با سطح سواد زیر دیپلم مقداری هزینه لازم است، ولی برای ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان دکتری به هزینه چند برابری نیاز داریم و مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

او ادامه داد: ایجاد شغل برای دانش آموختگانی که دارای تحصیلات عالیه یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و به ویژه دکتری هستند فقط از طریق پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان مقدور است، چرا که نمی‌توانیم تمامی دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در سیستم‌های دولتی بکار بگیریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: طبیعی است که باید بخش اعظمی از این افراد در بخش‌های خصوصی مشغول به کار شوند و بخش‌های خصوصی هم اگر بخواهند دانش آموختگان ارشد و دکتری را بکار بگیرند حتما باید سطح تولیدات و تکنولوژی بالایی داشته باشند.

زلفی گل افزود: پارک‌های علم و فناوری مکان‌هایی هستند که بستر لازم را برای ایجاد و رشد شرکت‌های دانش پایه و دانش بنیان ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهیم که خروج نخبگان مان کاهش یابد و از نخبگان مان صیانت کنیم برای دانش آموختگان دارای تحصیلات عالیه ارشد و دکتری شغل مناسب داشته باشیم راهی جز این نداریم که برای توسعه فناوری و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هزینه کنیم.

او گفت: هزینه کردن برای فناوری در کشورما بهترین نوع سرمایه گذاری برای آینده کشور است و با توجه به این نیاز در اولین فرصت معاونت فناوری وزارت علوم را تاسیس و گام‌های اولیه را برداشته ایم و خوشبختانه مسیر خوبی را طی کرده‌ایم.

زلفی گل تاکید کرد: مسئولیت صندوق معاونت علم و فناوری برعهده دکتر خیرالدین تنها استاد ممتاز استان سمنان است که سال ها مدیریت دانشگاه سمنان را داشته اند و در عرصه علم و فناوری جایگاه ویژه ای دارند.

او بیان کرد: امیدواریم در اولین فرصت معاونت فناوری تاسیس شود تا مراکز رشد و پارک های علم و فناوری ما متولی ویژه داشته باشند و تلاش کنیم که هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی جایگاه فناوری و نوآوری را در کشورمان افزایش دهیم و آن را به مطالبه عمومی و همگانی تبدیل کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: هم اکنون عمده‌ترین معضل و مشکل جامعه بیکاری است که باید نهضت تولید را ایجاد کنیم. بیش از ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی داریم که باید به فکر کار و اشتغال آن‌ها باشیم.

او گفت: بهترین جایی که اگر تقویت کنیم می تواند برای تحصیل کردگان دانشگاهی اشتغال ایجاد کند پارک های علم و فناوری است که با دستور ریاست جمهوری مجوز تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری را گرفته ایم و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تأسیس کرد و تلاش خواهیم کرد تا در سال آتی اعتبار خوبی را به این صندوق اختصاص دهیم و از پتانسیل صندوق برای تقویت فناوری استفاده کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی عتف هم می تواند در اختیار فناوری باشد. ارتباط ما با معاون علمی و فناوری تعاملی و تکاملی است، چرا که همه در یک تیم علم و فناوری کشور تلاش می کنیم و همه تکه های پازل هستیم تا بتوانیم رشد و علم کشور را تحقق بخشیم.

زلفی گل ادامه داد: سیاست وزارت علوم تعاملی و تکاملی خواهد بود و سعی می کنیم که رفتار هم افزا داشته باشیم. بحث توسعه فرهنگ فناوری هم بسیار مهم است، چرا که فرهنگ جامعه دانشگاهی بسیار ویژه است.

او بیان کرد: باید در راستای توسعه فرهنگ فناوری در کشور و در بین جامعه دانشگاهی گام های موثری برداریم و بررسی کنیم و ببینیم که برای توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری چه کار ها و اقداماتی باید انجام دهیم؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه روسای پارک های علم و فناوری اتاق فکر وزارت علوم هستند، تاکید کرد: این افراد باید نظرات خود را مطرح کنند و همچنین باید بررسی کنیم و ببینیم که چه راهکارهایی بیندیشیم تا تعداد واحد‌های مستقر در پارک های علم و فناوری افزایش یابند. در بحث افزایش معافیت مالیاتی و منابع مالی و سیاست گذاری های قوانین و مقررات باید سیاست ها و راهبردی هایی را مدنظر قرار دهیم.

زلفی گل درباره بحث دیپلماسی فناوری تاکید کرد: نباید یک سیاست عنکبوتی وار را برای خود ترسیم کنیم در غیر اینصورت به رشد شایسته نمی توانیم دست یابیم، بنابراین دیپلماسی فناوری راهکارهای خاص خود را دارد.

او افزود: پارک های علم و فناوری اگر بخواهند جایگاه خاص خود را پیدا کند باید در عرصه اجتماعی هم وارد شوند، مثلا پارک های علم و فناوری هر استان با کمیته امداد آن استان ارتباط برقرار کند، چرا که کمیته امداد در راستای خود کفایی افراد تحت تکلف خود در حال برنامه ریزی است و اگر پارک های علم و فناوری به کمک کمیته امداد بیایند یقیننا می توانند توضیحات افراد را چند برابر کنند. بنابراین در این زمینه باید برنامه جامعی را تدارک ببینیم.

زلفی گل مطرح کرد: نظام پیشنهادات را مطرح کرده ایم تا به عنوان سامانه نیاز محور فعالیت کند و در این زمینه در حال تاسیس هستیم و گام های خوبی هم برداشته شده است، تمامی نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را از طریق شورای عتف که برتمامی نهادهای دولتی اشراف دارد را در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می کنیم و شرایطی را ایجاد خواهیم کرد تا هر شهروند ایرانی با تشخیص نیاز ها آن را به این سیستم ارسال کند تا بتوانیم نیازها را در دید استادان دانشگاهی و دانشجویان ارشد و دکتری قرار دهیم و در این زمینه هم حمایت ویژه ای خواهیم داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پایان نامه های استادان و دانشجویانی که در راستای نیازهای جامعه باشد، ظرفیت دانشجویانشان را ارتقا خواهیم داد و شرایطی را ایجاد می کنیم تا بخش قابل توجهی از پتانسیل تحقیقاتی کشورمان در راستای نیازهای جامعه قرار بگیرند.

زلفی گل افزود: باید از تمرکز خارج شویم و تمرکز زدایی جزو برنامه های ما باشد.

104

کد خبر: 30678

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0